Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe stop ik 'innerlijke discussies' met mensen die niet luisteren als ik praat?

Soms gebeurt het dat ik een gesprek met iemand wil voeren, maar diegene hier niet voor open staat. Schijnbaar is dit gesprek dan voor mijzelf wel belangrijk, maar voor diegene niet.
Ik kan dit gesprek dan ook maar beter loslaten en er niet meer over nadenken.
Helaas ga ik dan, tot vervelens toe, dit gesprek in mezelf voeren. In gedachten voer ik dan ellenlange discussies.
Het heeft geen enkele zin, en ik heb dan ook gespannen spieren. Hier heb ik naderhand weer last van. Moet ik weer ontspanningsoefeningen gaan doen!
Het stomme is dat dit onbewust gaat. Tegen de tijd dat ik merk dat ik weer eens een zinloze innerlijke discussie aan het voeren ben, kan ik het wel stoppen, maar heeft het me al gespannen gemaakt.
Hoe kan ik leren om deze gedachten de kop in te drukken voordat ik er last van krijg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Heel herkenbaar!
Het mooie is, dát je het doorhebt. Alleen nog niet op tijd naar je zin.
Het enige dat werkt is proberen het je eerder bewust te worden en er dan naar te handelen. Bewuster in het hier en nu zijn is de truc, omdat je die gesprekken voert als je "in jezelf" zit.... in gedachten bent en niet in het èchte bewuste leven. Zeg maar in een soort van "niet aanwezig" bent.
Moedig jezelf aan je deze innerlijke gesprekken eerder bewust te worden en je zult merken, met wat oefening, dat je dit steeds gemakkelijker afgaat.
Zet er geen druk op, maak je er ook geen probleem van. Het zal even wat tijd kosten, meer niet.
Misschien is een cursus mindfulness iets voor je.
Wat meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wereld is klein ;-) Ik heb zelf een cursus mindfulness gedaan, pas het geleerde dagelijks toe en ik vind het een verrijking van mijn leven. Wil natuurlijk niet zeggen, dat dit voor jou ook zo zal zijn. Maar bespreken, informeren en onderzoeken of het wat voor jou zou kunnen betekenen kan nooit kwaad. Die innerlijke gesprekken hebben m.i. (soms) wel een functie, zeker als je ze bewust(er) bent: ze vertellen je meer over hoe jijzelf in elkaar zit bijvoorbeeld, wat je vervelend vindt of wat je graag zou willen. Naar aanleiding daarvan kan je handelen.
Die enorme onrust die je voelt en je gespannen lichaam bijvoorbeeld: in plaats van dat weg te willen hebben en ontspanningsoefeningen te gaan doen (overigens niks mis mee) zou je ook kunnen kijken wat er met je gebeurt als je die eens niet doet. Misschien best eng, maar je zou kunnen proberen er als buitenstaander tegenaan te kijken en alleen te ervaren: wát voel ik, wáár voel ik het in mijn lichaam. Graag gedaan!!

Andere antwoorden (2)

Probeer die persoon schriftelijk te benaderen. Richt je briefje of je mail zo in dat het op een of andere manier zijn/haar interesse wekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind het eerlijk gezegd een hele goede tip tegen die innerlijk discussie ...
want als je een e-mail/brief hebt gestuurd .... kan dat weer er voor zorgen dat je het (voorlopig in ieder geval) kunt loslaten ...
En wellicht dat de persoon in kwestie dan wél 'luisterd' als het via e-mail/brief gaat ;)
Wat mij betreft, ik zou zeggen .... dit is wél een antwoord op je vraag ... maar goed ... dat is mijn mening ;)
Ga een meditatie cursus volgen . Als je de innerlijke discussie voelt opkomen doe je meditatie oefeningen die rust brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding