Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet ik of een impulsieve actie verstandig is?

11 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Amadea
11 jaar geleden
Als je over een goede intuïtie beschikt kunnen impulsieve reacties heel verstandig zijn. Vooral in gevallen van nood zijn dat vooral reddende ingrepen. Maar gaat het om ondoordachte handelingen binnen een relatie, dan kan het totaal verkeerd uitpakken. Het hangt dus geheel van de situatie as.
Amadea
11 jaar geleden
as = af.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dat weet je nooit. Daarom noemt het impulsief, zonder nadenken.
Robby BB
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achteraf blijkt meestal wel of het verstandig was. Omdat er dan alle tijd is om te bedenken wat andere opties waren. Door zo te evalueren kom je er achter of jouw impulsieve acties meestal verstandig waren of niet.

Of bij welke impulsen het handig is eerst even tot 10 te tellen voor je vanuit die impuls handelt. Bij mij zou dat bijvoorbeeld irritatie zijn, werkt meestal niet goed van daaruit te handelen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet nooit of welke actie dan ook verstandig is op het moment dat je hem uitvoert, impulsief of overdacht.
Je kunt pas achteraf bekijken of een actie al dan niet het gewenste effect heeft gehad. Dat komt, omdat niemand in de toekomst kan kijken.
Vraag is ook: wat is "verstandig".... dat is een subjectief begrip: wat voor de 1 verstandig is, is dat voor een ander niet.
Daarnaast kan een actie vele (bij)gevolgen hebben die je niet had kunnen overzien toen je hem uitvoerde.
Waarmee ik niet pleit voor "doe maar altijd wat je leuk lijkt" ;-)
Overdenken wat voor consequenties een actie zou kunnen hebben is vaak wel handig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding