Hoe ga je best om met egocentrische mensen?
Iemand uit mijn kringen is heel erg egocentrisch :
- ze vraagt nooit oprecht hoe het met gelijk wie is, toont geen interesse in je doen of laten of in je zijn (behalve als "nummertje" om dan over zichzelf te beginnen)
- de waarde van een persoon wordt bepaald naargelang wat iemand voor haar doet (belt hij/zij me? doet hij/zij zus of zo voor me...)
- alles wordt op haarzelf betrokken. als je met haar wil praten over iets wat je voelt, ben je in no time over haar gevoel bezig
- ze praat aan één stuk door over zichzelf. als er iemand bij zit die ook veel over zichzelf praat, raakt ze gefrustreerd en gaat crescendo
- dat praten kan niet worden gestopt, alles glijdt van haar af. dus als je zegt "ik ga eens, ik ben moe" antwoordt zij "en wat wil je nog drinken"?
enzovoort
Als je een opmerking maakt over het feit dat ze de hele tijd met zichzelf bezig is, beaamt ze dat ze dan ook wel een groot slachtoffer van het leven is. Zelfs al vernoem je mensen die het nog véééél erger hebben dan zij, kijkt ze alleen naar zichzelf "jaja, maar ik ....".ze is ook heel verwonderd dat zo weinig mensen naar haar komen, en ziet het als "plicht" dat dit wel zou gebeuren....Maar ziet dus niet dat mensen wegblijven omdat het gewoon niet leuk is om bij haar tez zijn
Hoe ga je ermee om? Ik heb al alles geprobeerd: het lijdzaam ondergaan, ertegen in gaan enz enz... Maar alles leidt ertoe dat ze toch gewoon door doet en ik me nadien compleet leeg voel.
Hoe kan ik best reageren?
Ik heb geen schuldgevoel trouwens maar ga naar haar om de lieve vrede.
Ik aanvaard haar zoals ze is (ik kan haar niet veranderen) maar zou toch wat kapstokken kunnen gebruiken die maken dat ik beter kan reageren dan nu het geval is.
Na 22 jaar heb ik het opgegeven bij iemand.... geen contact meer!
"maar ga naar haar om de lieve vrede."
= Niet zeuren dan.
En anders wordt het tijd om ook egocentrisch (niet doorslaan :)) te worden.
Een narcist is iemand die het alleen maar over zichzelf heeft en niets belangrijker vinden dan zichzelf. Narcisten zijn personen die uiteindelijk ook zeer eenzaam zijn maar dit niet als een last zien. Ze hebben alleen liefde voor hun eigen ego.
Daarmee zijn ze ook onverbeterlijk. Het gevaar is dat als mensen zich aangetrokken voelen tot zo'n persoon, zij volledig leeggezogen worden met als resultaat een relatie die tot niets leidt. Het begrip 'narcist' komt uit de Griekse mythologie en beschrijft de geschiedenis van Narcissus die verliefd werd op zichzelf nadat hij zijn weerspiegeling in het water had gezien.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.