Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan mijn stiefzoon stabiliteit krijgen?

hij is psygotisch en heeft pddnos kan niet tegen verandering en.slaapt slecht de laatste tiid ik ben bang dathet mijn schuld is.omdat ik in zijn leven kwam

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Speelt onduidelijkheid niet de hoofdrol. Misschien uitleggen hoe relaties werken en dat je heel lang bij hem blijft.
Wanneer je geef me de vijf Googled kun je misschien wat handvatten krijgen hoe met hem om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn zus heeft ook pdd nos, ik merk zelf ook dat verandering vreselijk moeilijk is voor, altijd stopt om half 9 na bed, geen minuut later, dan raakt ze helemaal van slag. Het is niet hij je niet in zijn leven wilt, hij moet er gewoon aan wennen dat er nog iemand anders in zijn leven is. Hij slaapt waarschijnlijk slecht omdat hij gestrest is vanwege die grote verandering, het beste wat je kunt doen is aardig blijven en zorgen dat je stiefzoon zich comfortabel voelt bij jou in de buurt. Het zal wel een tijdje duren voordat hij beter kan slapen maar het zal langzamerhand bijtrekken. het is verschil niet jou schuld, het hoort gewoon bij zijn handicap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud is je stiefzoon? Het is belangrijk om rust, ritme en regelmaat te creëren. Hij zal tijd nodig hebben om te wennen aan de nieuwe situatie. Het is goed om duidelijk te zijn in wat je van hem verwacht, zo ervaart hij duidelijkheid. Beeldspraak wordt lang niet altijd begrepen door mensen met pdd-nos, zij nemen dit nog weleens letterlijk op.
Het is misschien goed om je te verdiepen in de handicap van je stiefzoon, dit kan jou meer inzicht geven in zijn beperkingen en hoe je er beter mee om kunt gaan.
En er kunnen ook meerder factoren een rol spelen, met de aankomende feest dagen is het waarschijnlijk ook extra lastig voor hem omdat die dagen anders zijn dan normaal. Het is goed om hem hierop voor te bereiden door vooraf met hem door te spreken hoe de dagen zullen verlopen. Ga je bij mensen op bezoek, naar een kerkdienst etc sein hem hier over een aantal dagen van te voren in en herhaal het op de dag zelf. Op deze manier krijgt hij overzicht en kan hij wennen aan het idee dat het anders is dan normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste, het is nooit jouw schuld.
Hij heeft pdd-nos, ken je het ziektebeeld? Verdiep je er eens in en ga met hem hierover in gesprek, laat zien dat je geïnteresseerd bent, op zijn niveau natuurlijk.
Hij is psychotisch zeg je, was dat al voordat jij in zijn leven kwam?
Het is waarschijnlijk een drastische verandering die de trigger kan zijn om psychotische symptomen op te roepen, maar het zijn altijd verschillende factoren.
Slecht slapen hoort bij het psychotische. Maar bevindt hij zich dit moment in een acute psychose of vertoont hij tekenen hiervan?
Jouw stiefzoon kan stabiliteit krijgen mede door jullie steun en begrip.
Ik raad behandeling/begeleiding aan vanuit het ggz/jeugdzorg. Weet niet hoe oud hij is. Zij kunnen ook jullie daar het beste bij begeleiden omdat zij de situatie specifieker kunnen beoordelen dan ik door middel van een zinnetje.
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing