Kan ik lichte dyslexie hebben? Ik heb moeite met Nederlands ..
Op school heb ik moeite met het vak Nederlands, al heeft mijn vader dat ook(dus heb ik het van hem geerfd). Maar zelfs het vak Geschiedenis kan ik niet begrijpen omdat er veel moeilijke woorden en zinnen in de tekst staan. Ik heb het aan de Geschiedenis leraar gevraagt en uitgelegt, hij bestad er helaas niet zo veel tijd aan(is te begrijpen natuurlijk)! Maar hij had het wel in de les gevraagt of er nog iemand moeite mee had, maar ik bleek de enige te zijn. En met het vak Nederlands zelf haal ik meestal 6en, al is dat best goed natuurlijk maar daar leer ik wel voor. Met spelling haal ik over het algemeen wel voldoende, maar het gaat meer over begrijpend lezen. daar haal ik bijna altijd onvoldoendes mee. ook doe ik veel langer over een boek lezen dan mn klasgenoten.
Maar het moreel van het verhaal: heb ik gewoon moeite met Nederlands of is het een vorm van lichte Dyslexie? Natuurlijk kan ik voor een definitief besluit beter naar een proffesioneel deskundige, maar als ik hier gewoon antwoorden hoor als: je hebt er gewoon een beetje moeite mee, dan vind ik het ook onnodig! En ik ben trouwens 16 jaar:)
Sorry voor het lange bericht! Alvast bedankt!!
je hebt verschillende soorten stoornissen waarbij er iets fout gaat in de hersenen bij het gebruiken van de taal..
Misschien toch een idee om eens naar de (huis)arts te gaan ;)
en mss heb je hier iets aan ?! http://www.handykept.nl/Themapagina_spraakentaalstoornissen.htm of, je zou eens een afspraak kunnen maken (weet niet precies hoe dat in z'n werk gaat) met een logopedist die misschien eens kan kijken naar je problemen op het gebied van taal ;) succes in ieder geval :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.