Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik lichte dyslexie hebben? Ik heb moeite met Nederlands ..

Op school heb ik moeite met het vak Nederlands, al heeft mijn vader dat ook(dus heb ik het van hem geerfd). Maar zelfs het vak Geschiedenis kan ik niet begrijpen omdat er veel moeilijke woorden en zinnen in de tekst staan. Ik heb het aan de Geschiedenis leraar gevraagt en uitgelegt, hij bestad er helaas niet zo veel tijd aan(is te begrijpen natuurlijk)! Maar hij had het wel in de les gevraagt of er nog iemand moeite mee had, maar ik bleek de enige te zijn. En met het vak Nederlands zelf haal ik meestal 6en, al is dat best goed natuurlijk maar daar leer ik wel voor. Met spelling haal ik over het algemeen wel voldoende, maar het gaat meer over begrijpend lezen. daar haal ik bijna altijd onvoldoendes mee. ook doe ik veel langer over een boek lezen dan mn klasgenoten.
Maar het moreel van het verhaal: heb ik gewoon moeite met Nederlands of is het een vorm van lichte Dyslexie? Natuurlijk kan ik voor een definitief besluit beter naar een proffesioneel deskundige, maar als ik hier gewoon antwoorden hoor als: je hebt er gewoon een beetje moeite mee, dan vind ik het ook onnodig! En ik ben trouwens 16 jaar:)
Sorry voor het lange bericht! Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het hoeft niet persé dyslexie te zijn .... het kan ook zijn dat je een ander taalprobleem hebt ;)
je hebt verschillende soorten stoornissen waarbij er iets fout gaat in de hersenen bij het gebruiken van de taal..
Misschien toch een idee om eens naar de (huis)arts te gaan ;)
en mss heb je hier iets aan ?! http://www.handykept.nl/Themapagina_spraakentaalstoornissen.htm of, je zou eens een afspraak kunnen maken (weet niet precies hoe dat in z'n werk gaat) met een logopedist die misschien eens kan kijken naar je problemen op het gebied van taal ;) succes in ieder geval :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De andere talen gaan redelijk goed af, en dan bedoel ik de vertaling van de woorden. Maar de grammatica vind ik daarbij toch erg lastig. En ja de letters dansen! Maar ik heb zelf lenzen, dus misschien ligt het daaraan! Ja ik vind het ook erg lastig, dus misschien is dat het gewoon wel! Ik heb trouwens morgen weer een SO Nederlands, dus zal kijken hoe het gaat. Ik zal mn best doen:)! Bedankt iniedergeval voor de reacties en antwoorden :)!!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Alleen een expert kan dit beoordelen. Je kunt het beste eerst met je mentor of je docent nederlands overleggen of zij ook het idee hebben dat je dyslexie hebt. Er zijn vele vormen en op basis van jou verhaal kunnen wij niet beoordelen of je het wel of niet hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt! Ja dat klopt inderdaad wel! Maar ik dacht ik kan het altijd vragen:)!
Uit je uitleg merk ik op dat je vooral moeite hebt met het lezen teksten/verhalen. Zoals begrijpend lezen, en boeken. Ik denk dat dit geen dyslexie is. Ik zelf heb vroeger op de basisschool vooral moeite gehad met begrijpend lezen. Maar nu zit ik op de middelbare school en vind ik het niet meer moeilijk en haal ik mooie cijfers voor dit onderdeel. Ik denk dat je misschien meer moet oefenen, dat heb ik toen ook gedaan. Vraag je mentor en docent Nederlands om tips en hulp.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dyslexie kent verschillende vormen. De meest bekende is het fout schrijven maar er is wel degelijk een vorm met begrijpend lezen.
Ik heb zelf een kind met ernstige dyslexie en veel dyslexie in de familie en op zich lijkt mij niet dat jij dyslexie hebt op basis van wat jij hier vertelt maar omdat je zo graag eerst zonder een professional te zien wil weten of het mogelijk is raad ik je de test in de bron aan:

Een op de tien Nederlanders heeft moeite met lezen en schrijven. Dat is niet meteen iets waar je je voor hoeft te schamen. Dyslexie kan een oorzaak zijn. Dyslexie is een hardnekkige leerstoornis die wordt veroorzaakt doordat de hersenen niet precies doen wat ze zouden moeten doen bij lezen en spellen.

Als jij wilt weten of er bij jou misschien sprake is van dyslexie, doe dan deze online zelftest. De test is ontwikkeld om je snel een indruk te geven van de kans dat je dyslexie hebt. Voor iedereen die ouder is dan 12 jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat je een beelddenker bent. Misschien herken je jezelf in de kenmerken in één van de toegevoegde links hierbeneden.
Beelddenken is veel associatiever en chaotischer dan 'taaldenken'. Iedereen herkent wel wat in beelddenken versus taaldenken. Het is ook allemaal, is mijn mening, niet zo expliciet. Behalve als je een enorme beelddenker bent, dan heb je verschijnselen die als dyslectisch worden omschreven. Maar in feite is het een andere manier van verwerkenen van informatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding