Je neemt geen verslavende stof in, maar je bent toch verslaafd (bv. gokverslaafd, workaholic...): wat is de lichamelijke (of geestelijke) oorzaak?
Ik vat heel goed dat je lichaam van een bepaalde stof afhankelijk kan worden. je lichaam wordt dan gewend aan die stof, en als je hem niet meer inneemt ontstaan afkickverschijnselen.Je kan er dan behoorlijk beroerd bijlopen, wat velen dan opnieuw naar de stof doet grijpen om een lichtere of zwaardere "cold turkey" te vermijden.
Maar wat gebeurt er precies in je lichaam of geest als je een verslaving hebt waarbij je niets inneemt? Zoals bij gokverslaafden, workaholics, koopverslaafden, sexverslaafden....
Wat veroorzaakt die verslaving (ik bedoel dus niet iets als "een slechte jeugd" of zo, maar een lichamelijke of geestelijke oorzaak)? Krijg je bv. ook lichamelijke afkickverschijnselen als je weerhouden wordt van gokken, kopen, werken.... ? En zo ja...hoe uiten deze zich dan?
Toegevoegd na 2 minuten:
ik bedoel dus NIET het verschil tussen lichamelijke en geestelijke verslaving bij drugs etc...!