Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat ik s'nachts vaak "droom" als ik wakker ben en kan ik er iets aan doen?

Ik heb het vroeger soms gehad, maar nu heb ik het steeds vaker. Ik word s'nachts wakker uit een droom en ik kan niet meer slapen. Ik kan meestal wel ervan bewust zijn dat het een droom was. Als ik wakker ben gaat deze droom verder.
Dit is hoe ik het ervaar:
Ik word s'nachts wakker uit een droom. Ik weet meestal dat het geen droom is maar ik lig daar en die droom laat me niet los. Ik word onrustig en ga steeds anders liggen in bed. deze droom gaat verder als ik wakker ben en het is heel realistisch.
Vannacht had ik gedroomd dat ik aan het msnen was met mijn vriendin. Ik werd wakker en toen ging het eigenlijk verder. Ik zie alle beelden van het gesprek nog voor me en ook veel teksten. Ik ga rechtop zitten en wrijf in mijn ogen maar het gaat nog steeds verder. Ik kan het bijna met hallucineren vergelijken omdat ik dingen zie die er niet zijn. Het klinkt heel erg als slaapverlamming maar ik kan me gewoon bewegen terwijl de droom verder gaat en ik weet zeker dat ik wakker ben, niet dat het een lucide droom is. Daarna kan ik ook een hele tijd niet slapen omdat ik zo onrustig ben. Het is werkelijk alsof deze beelden van droom in mijn oor schreeuwen dus ik heb geen innerlijke rust meer.
De laatste tijd heb ik dit steeds vaker (soms zelfs zo'n 3 keer in de week) maar vannacht was het echt heftig.
Hoe kan dit komen en kan ik er iets aan doen?
Omdat ik niet veel ruimte heb schrijf ik nog wat informatie bij reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Hier kun je beter professionele hulp voor inschakelen. Zij kunnen je beter helpen, dan een paar internetgebruikers digitaal.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypnopompe hallucinaties.
Het komt wel vaker voor.
Je zit dan tussen de slaapstand en waakstand in.
Oorzaak is volgens mij nog niet helemaal bekend.
Zorg in ieder geval voor een goed ritme en voldoende slaap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht het overeenkomen met een semi dissociatie zou je jezelf kunnen forceren om wakker te worden. Neem een sterk gevoel of sterke smaak, dat zou je in het nu moeten brengen. (Ijsblokje, hard geluid, koude tegels, sterk pepermuntje)

Mocht dat niet werken en het blijft terugkeren, even richting de huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het zo heftig voelt als je schrijft zou ik toch professionele hulp zoeken.

Ondertussen zou je voor het slapengaan de dag achter je kunnen laten door een beetje de dag door te nemen, en je voor te nemen totdat je opstaat puur te ontspannen, en met name de ogen helemaal vrij geven.

Vervolgens zou je nog eens helemaal je lijf bewust kunnen worden door te voelen hoe je ligt, ontspanning van de spieren, gevoel van loom en zwaar. Dus uit het hoofd, naar je lichaam.

Ook als je wakker wordt de aandacht van de beelden naar je lichaam, vingers tegen elkaar wrijven, beetje knijpen, enz.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing