Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom lukt het me niet om mensen te spreken?

een tijdje geleden heeft een goeie collega/vriend er voor gezorgd dat ik een kort gesprekje met iemand hield. alleen ik heb hier 2 weken aan zitten werken, dus was niet bepaald een spontaan gesprekje.

gister vond dezelfde collega me nogal stil, en hij kwam dus naar me toe en vroeg of ik wat meer over dit en dat wou vertellen. alleen er kwam niks binnen om te zeggen.

ik wil niet meer dat stille jongetje zijn
me kenniskring is behoorlijk klein en ben nu zelfs op het punt om nieuwe contacten te vermijden. maar dadelijk heb ik helemaal niemand meer.

1. waarom lukt het me niet om iemand te spreken?
2. wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Kennelijk ben je nogal verlegen en vind je het moeilijk om een gesprek met iemand te beginnen. Je bent natuurlijk niet de enige, maar toch wil je dit veranderen.
Je kunt je gedachten kennelijk wel op papier zetten, dus waarom zou het niet lukken als je het moet uitspreken?
Soms voel je je ook meer op je gemak bij de ene persoon, terwijl je bij een ander persoon geen woord kunt uitbrengen.
Probeer dus eerst een gesprek aan te knopen bij wie je je op je gemak voelt. Heb je niet bepaalde hobbies, gemeenschappelijke interesses die een gespreksonderwerp kunnen zijn? Over het werk praten kan natuurlijk ook altijd. Wat heeft de directie nu weer besloten en ben je het er mee eens. Vaak is iets wat je in je dagelijkse mail leest al genoeg aanleiding voor gespreksstof.
Probeer over die denkbeeldige drempel heen te stappen, ook al kost het moeite.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je kunt proberen is voor jezelf uit te zoeken, wat achter dat niet durven praten zit.
Het kan zijn, dat je erg verlegen bent, of bijvoorbeeld, dat je een heel laag zelfbeeld hebt of perfectionist bent.
Wat je eraan kunt doen is verschillend, omdat elke achterliggende reden een andere benadering vereist.
Je schrijft, dat je inmiddels aan het vermijden bent.
Ik raad je, mede vanwege het vermijden, aan deskundige hulp te zoeken, te beginnen bij je huisarts.
Met hem/haar kan je je probleem bespreken en samen kunnen jullie kijken wat voor jou de beste oplossing is.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent bezig te vereenzamen, dat is niet je bedoeling denk ik, sluit je aan bij een vereniging of club, dan heb je mensen om je heen en maak je wat mee, waar je dan weer wat over te vertellen hebt tegen een collega of buurman.
Ga je er dus eens in verdiepen wat je leuk lijkt om te doen, het hoeft niet iets te zijn waar je goed in bent, als je er interesse voor hebt, komt door oefening de kennis of kwaliteit ervoor wel. Probeer dingen te ondernemen waar ook andere mensen zijn, spreek die mensen dan ook aan, het hoeven geen diepgaande gesprekken te zijn, begin over het weer of over iemands auto of fiets.
Als het je niet zelf lukt hieruit te komen, ga dan naar je huisarts, deze kan je helpen om hulp te krijgen, dat kan deskundige hulp zijn, maar ook een vrijwilliger van het maatjesproject.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik denk dat de oorzaak is, dat je onzeker over jezelf bent, te weinig zelfvertrouwen hebt, ga daar zelf eens over nadenken en kijk eens naar je positieve, leuke kanten, schrijf deze kanten ook op en doe dat briefje in je portemonnee, iedere keer als je twijfelt aan jezelf, lees je dat briefje eens door en zeg dan tegen jezelf, ik ben de moeite waard, ik ben leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook kan helpen is een assertiviteits cursus. Dat is echt niet raar hoor. Ik heb dat vroeger ook gedaan via het riagg en ben er enorm van opgeknapt! Ik durfde daarna zelfs alleen de kroeg in etc. En je hoeft dan echt niet op een sofa te liggen. Soms kan dat ook via je werkgever. Ik heb het toen via de huisarts en via mijn ouders geregeld. En de huisarts heeft beroepsgeheim dus niemand zal het te weten komen. Heel veel succes! En het feit dat je bij jezelf een oorzaak zoekt is heel goed, dat betekent dat je het ook kan oplossen. Met hulp eventueel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een groepje mensen ziet, is er een druktemaker bij, een mooi meisje, een minder mooi meisje, een vlotte jongen en een stille jongen... van alles wat...

dat is het mooie, we zijn niet allemaal hetzelfde, maar dat is juist het leuke ervan.

alleen helemaal niet met iemand kunnen praten, daar moet je iets aan doen.
verlegen: prima, stil: prima maar helemaal niet kunnen praten, nee dat is niet goed.

je hebt vast wel neven en nichten, die je dus al *100jaar* kent en waar je niet verlegen bij hoeft te zijn. daar kan je vast wel mee praten.
het zou een goed idee zijn om met je neven en nichten een keertje uit te gaan, een groepje te vormen zodat jij je daar mee thuis voelt, en groepjes veranderen/groeien, dat is voor jou dus het ei van columbus, want wie er ook bij komt, ze zien jou in je *comfort zone*, namelijk met je eigen mensen waar je het goed mee kan vinden!

is een uitvoerbaar plan!

Toegevoegd na 1 minuut:
antwoord:
1. omdat je verlegen bent en zodra je iets wilt zeggen, blokkeer je helemaal.
2. zie mijn antwoord voor deel 2. van de vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
begin eerst een via hyves of face boek een chat met mij en dan zien we wel ik ben zel
ook iemand die moeilijk een grote vrienden kring kan opbouwen dit kwam voort uit mijn werk en nu ben ik een vrij mens en hoef geen verantwoording meer te dragen dus gaat het nu wat makkelijker en ik wil je graag helpen ook al ken ik je niet maar je probleem komt me bekend voor (je bent net als ik van een andere planeet ) zo noem ik het voor mij zelf probeer het je weet het nooit hoe die koe de haas weet te pakken toch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel op je werk als privé gaat het beter als je dingen gaat doen met anderen. Zelf heb ik de pest aan bezoekjes en visite: tegenover elkaar zitten en ergens over praten.
Dus ik stel voor om een eindje te gaan lopen, of naar de film te gaan, of een handwerkje mee te nemen. Samen te koken en het op te eten en na de koffie naar huis. Het geeft niet wat het is, maar iets doen met een ander is beter dan 'gesprekjes' voeren. Als je bezig bent hóef je niks te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je schrijft, herken ik wel van mezelf.
Ik heb intussen wel geleerd om wat beter te communiceren met mensen (dus dat ik zeker wel mogelijk), maar rustig en terughoudend ben ik nog steeds wel.

Misschien kan ik jouw vragen beantwoorden, door uit te gaan van mijn eigen ervaringen:

1. Waarom het je niet goed lukt om met mensen te spreken, kan te maken hebben met een combinatie van "introversie" en "verlegenheid".
Met introversie bedoel ik een aangeboren eigenschap, die ervoor zorgt dat iemand wat bedachtzaam en rustig is.
Introverte mensen verwerken informatie meer "in hun eigen hoofd" (het tegenovergestelde, extraverte mensen, verwerken informatie meer door er met andere over te praten; ze denken minder na voordat ze wat zeggen).
Met verlegenheid bedoel ik angst om met andere mensen te praten/om te gaan.

2. Wat je eraan kunt doen, zijn verschillende dingen.
Geen daarvan is helaas een wondermiddel; het kost veel inspanning en tijd.
Eigenlijk is dat dus al het eerste wat je nodig hebt: die inspanning en tijd opbrengen. En vol blijven houden, wat best lastig kan zijn.
Zelf heb ik een cursus sociale vaardigheden gedaan.
Bij zoiets leer je o.a. wat technieken om een gesprek beter op gang te houden.
Een paar van de belangrijkste daarvan zijn:
- Heel doed luisteren wat de ander zegt. Daardoor pik je dingen op, waar je op kunt reageren. En je denkt minder na over wat je nou eigenlijk moet gaan zeggen.
- Vragen stellen. Vooral open vragen; dus vragen waarop iemand meer kan antwoorden dan alleen "ja" of "nee".Naast deze technieken om een gesprek beter te laten lopen, leer je er ook op een andere manier denken. Hierdoor kun je leren om over angst/remmingen heen te stappen.

Er zijn nog wel meer dingen die je er leert, maar dat valt lastig in zo'n kort berichtje op Goeievraag samen te vatten.
Van alleen het lezen van zo'n berichtje op Goeievraag leer je ook niet zo veel; dit soort dingen moet je echt doen, ervaren om ervan te leren; daarom kan zo'n cursus goed zijn.
De cursus die ik heb gedaan, is van de VVM (zie: www.verlegenmensen.nl ). Maar misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden.
Naast zo'n cursus, zijn er ook internetsites en boeken met informatie.
Je kunt bijvoorbeeld hier eens kijken: http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/smalltalk
En het boek "Verlegen - Nou en!", vn Bernardo Carducci kan ik je aanraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zo lastig als je in jezelf zo opgesloten zit en dat je dan ook de druk van buiten voelt dat er van je verwacht wordt dat je gaat praten. Heel lastig voor jou. Je kunt jezelf afvragen hoe belangrijk dat je zelf bent ten opzichte van anderen. Ook kun je bij jezelf eens nagaan wat je allemaal denkt. Waarschijnlijk een hele hoop maar het verlaat jouw hoofd niet via jouw mond. Het blijft erin zitten terwijl het juist zo waardevol voor anderen is. Je bent mogelijk iemand die heel erg rondkijkt en veel registreert en dus verwerkt. Die verwerking en bewerking kan heel waardevol voor anderen zijn. Als je in staat zou zijn om er woorden aan te geven, en als volgende stap bij een vertrouwd iemand die woorden te gaan delen, dan zou dat een overwinning zijn. Het is belangrijk dat het initiatief van jouw komt. Het kan superklein beginnen. Je ziet jouw collega met iets wat je mooi vindt. Zeg dan alleen ...Wat heb jij een mooie... Kijk wat er gebeurt en je zult een hele fijne reactie terug krijgen omdat mensen het niet van je gewend zijn. Bouw daarin je zelfvertrouwen op. Ik raad je aan om er hulp bij te zoeken als je voelt dat je het lef krijgt voor hulp ontvangen. Een coach kan je er snel en praktisch mee helpen.
Geef woorden aan jou gedachten en oefen dat voor jezelf. In het begin lastig maar oefening baart kunst. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing