Hoe kom ik uit een uitzichtloze cirkel van desinteresse, een leeg leven en gebrek aan levenslust?
Ik zie eigenlijk mijn dagen voorbij gaan zonder dat ik me voel alsof ik ze ''beleef''. Mijn tijdsbesteding omvat uitsluitend slapen, op het internet zitten, mijn werk, huilen, peinzen, en met regelmaat eten/drinken.
Al het andere loopt maar langs me heen en doet me ook letterlijk niets. Ik ben verlegen, saai, en heb geen 'binding' met andere mensen. Ik voel me tekortschietend tussen al die spontane mensen om me heen - ik heb van mijn kant niets om met ze over te praten en kan ook geen oprechte belangstelling opbrengen voor wat hen bezighoudt.
De oorzaak, maar ook het gevolg daarvan: ik heb niet de 'levenservaring en -kennis' die anderen opgebouwd hebben; televisie, uitgaan, eten, vrienden, hobbies - ik weet er niets van. Ik ben er niet in thuis. Ik ben dan ook slecht in staat tot sociale interactie en kom in de onvermijdelijke gesprekken niet verder dan loze praat - zo blijft mijn relatie tot andere mensen oppervlakkig en beperkt, ziet u?
Ik mis niet alleen volledig de interesse voor iederéén om me heen, maar voor álles om me heen. Ik heb duidelijk een inhoudsloos en saai leven, maar haal ook eigenlijk geen voldoening uit al wat ik wel doe en zou kunnen doen - wat heeft het immers voor nut? Ik kan doorleren, werken, er op uit gaan, een sport beoefenen, stappen, een hobby zoeken, een vaardigheid leren, maar waarom in godsnaam? Het blijft allemaal alleen maar uitzichtloze bezigheidstherapie.
Waarom beleef ik dit zo, en een willekeurig ander (ogenschijnlijk?) niet?
Mens sana in corpore sano: een gezonde geest in een gezond lichaam. Kies daarom bij het aanpakken van je probleem een route die ook de goede zorg voor je lichaam omvat. Dat is echt beter voor je. Kijk eens of het boek ´The Artist´s Way´ van Julia Cameron iets voor je is.
Mijn dagen zijn bijna allemaal hetzelfde,en zo vliegt de tijd aan je voorbij,soms ga ik weleens uit met een kennis,in de wetenschap,dat dat zo weer voorbij is,en je weer alleen zit
Over de jaren wordt je echter een persoon die niet de extra dingen kan waarderen (alles gezien). De eerste keer iets ervaren is leuk, tweede keer ook maar na de derde keer worden dingen toch gewoon. Met pensioen gaan is goed, geen stress, weinig conflicten, .. maar verveeld. Niets te klagen, geen oorlog meegemaakt, geen kanker of andere serieuze ziekten, maar minder interessant, minder geld, ..
blijkbaar heb je een onderliggende depressie,of een probleem wat zoveel impact op je heeft dat je onbewust onzeker bent,geen doel meer hebt om voor te leven en ontevreden over jezelf bent!! probeer eens alles van je af te schrijven OOK hoe jij het leven liever ziet!
wat ik merk in je verhaal wil je,je ook niet binden aan mensen.....dat kan een vriendin zijn of je ouders.....omdat je in een negatieve spiraal zit,en alles daardoor ook negatief blijft zien.
ik raad je aan ( omdat ik dit herken ) om met je arts te gaan praten, anders zul je hier niet van verlost worden,er zijn blijkbaar dingen in je leven gebeurd die je nog niet verwerkt heb.
dwing jezelf om eraan te werken en er over te praten,geloof me pas dan zal er een opening komen waardoor je weer grip krijgt op je gevoel en je denkwijzen.
ik wens je heel veel sterkte .
Nu nog de ballen om eindelijk eens te gaan en het voelt alsof ik daar bijna ben.
Dit oude bericht op een Nederlandse site die ik nog nooit eerder heb gezocht heeft me weer een stapje verder gegeven. Hoe gaat het nu? En hoe denk je na deze jaren?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.