Ik word onrustig bij het zien van geweld en pijn, hoe zorg ik dat ik hier minder vatbaar voor ben?
Ik ben heel gevoelig voor alle negativiteit waar de wereld zo vol van zit, de oorlogen, hoe mensen met elkaar, dieren en de planeet omgaan en het hoge gehalte aan geweld op tv.
Ik kan me hier soms uren ongelukkig en of angstig door voelen.
Ik vermijd al zoveel mogelijk gewelddadige films en tv programma's, maar zelfs het nieuws zit er vol mee.
Ik merk dat hoe meer ik me ervoor probeer af te sluiten hoe meer ik in een soort isolement kom.
heeft iemand tips voor me zodat ik me hier op de een of andere manier voor kan afsluiten?
Want ja, er zijn veel problemen in de wereld, en mensen kunnen wreed zijn, maar dat zijn niet mijn problemen of verantwoording, ik kan ze toch niet oplossen dus wil ik er ook niet meer over piekeren
Het word alleen maar erger, ik weet dat ik niet de enige ben die dat vervelend vind, maar als ik elke keer als ik het nieuws aanzet moet zien hoe er weer 5, 10, 20, 100 mensen zijn gedood tijdens een of andere stomme oorlog krijg ik zin om van mijn balkon te springen.
Andere optie zou zijn dat de mensheid (ik incl.) gewoon uitgeroeid moet worden, kunnen in ieder geval de dieren en planten vredig verder leven.
Helpen deze gedachten jou? Als je antwoord "ja" is: doorgaan!!!! (behalve dat springen dan!)
Als je antwoord "nee" is, waarom ga je er dan mee door? Jouw gedachten en jouw manier van omgaan met de informatie die je binnen krijgt, zorgen voor jouw gevoel van machteloosheid, wanhoop en verdriet.
Als je heel goed kijkt, dan ligt het dus niet aan de mensheid en de ellende in de wereld, maar in hoe JIJ ermee omgaat. Dat betekent, dat jij ook de enige ben, die de verantwoording kan nemen voor jezelf om er op een andere, meer constructieve manier mee om te gaan.
Dat is niet simpel, maar wel te leren (zie mijn antwoord). Het begint met in te zien, dat jij je gevoelens kunt veranderen, door je gedachten erover te veranderen.
Wat info, misschien herken je jezelf hierin.
http://www.eszenzz-centre.nl/HSP.html
Voor de vele kenmerken: even doorscrollen!
Dat is in ieder geval beter dan van het balkon springen.
Bedankt mensen
Er is echt veel aan te doen!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.