Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen om een constructief bindingspatroon te ontwikkelen?

Heb net een interview gelezen met Ponnet, auteur van het boek "blijf bij me". Zij heeft het er bv. over dat je als kind zowel autonomie als binding moet leren. Bij sommige kinderen is die autonomie ontwikkelen veel zwaarder gestimuleerd dan het bindingsfacet, met alle gevolgen van dien . Verder heeft ze het erover dat het bij relaties zeer vaak om macht draait.
Nu herken ik dat bij mij heel er goed. Mijn relaties bestonden uit twee soorten:
- mannen die het goed met me meenden en zich wilden binden, maar die ik saai vond (typisch voor destructief bindingspatroon). en die ik zelfs heb bedrogen met anderen om de spanning.
- mannen die destructief bindingspatroon hebben en waar ik dus hetzelfde gevecht moet leveren als bij mijn ouders destijds : een gevecht voor wederzijds respect.
Nu moet ik woensdag naar een vervelend medisch onderzoek, en mijn vriend en ik hadden afgesproken nog eerst even te genieten in zijn appartement in de ardennen. nu heeft die gisteren zulk een destructief gedrag vertoont, en deze voormiddag weer, mij trachten te vernederen, emotionele mishandeling (bv. de hele tijd doen alsof alles wat ik aanraakte vies werd en hij het moest afkuisen:)) enz. Terwijl ik net nu wat geborgenheid nodig had. Ik ben weggegaan en zit nu thuis. en heb besloten met de relatie te stoppen.
En wil nu eindelijk es een gezond bindingspatroon zodat ik op termijn ook een ander soort man kan aantrekken. Ik ben er klaar voor, maar hoe ontwikkel ik innerlijk een gezond bindingspatroon?

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Lieve Liveisgreat,
je bent eraan toe zeg je om een ander bindingspatroon te ontwikkelen? Dan kan een therapie ook nu pas werken.

Het klinkt mij meer in de oren alsof je zo kwaad bent op je vriend dat je eindelijk zegt: en nu ben ik het zat, ik wil een ander bindingspatroon. Het is ook wel heel naar wat je beschrijft hoe hij doet.
Maar hoe sta je ertegen over als je weer rustig bent?

Wat me daarnaast opvalt is dat het als éisen klinkt zoals je opsomt waar een partner aan dient te voldoen. Dat is omdat je kwaad bent lijkt me want op andere momenten klink je veel zachter, ook wanneer je aangeeft wat je wel en niet wilt.

En toch: hoe je het ook zegt: die eisen geven ook aan dat je verwacht dat de ander je leven aangenaam maakt, je opvangt etc.
Ga het gewoon eerst eens voor jezelf doen.
Vergeet dat andere bindingspatroon, ga eerst eens een diepgaande verbinding met jezelf aan.
Blijf eens een poosje alleen. Zonder liefdespartner.
Dat kan beangstigend zijn, ik weet het.
Maar dan leer je wel wezenlijk hoe je bent en hoe je een verbinding aangaat.

Wees je eigen cursus en zeg elke dag, terwijl je jezelf liefdevol recht in de spiegel aankijkt: Liveisgreat, ik hou heel veel van je en ik ga nu eens goed voor je zorgen lieverd. Ik luister naar je en ook naar je lichaam, ik stel me troostend op naar je; huil maar gerust. Ik ben zo begaan met je en ik wil je zo graag gelukkig maken, ik bén er gewoon voor je!

Als je dat oprecht kan zeggen is je bindingspatroon veranderd en komt de rest vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk, dat het veel en veel te zwaar is, om dit zelf te doen. Zelfhulpboeken zat die je kunt raadplegen, maar om dit op een voor jou goede, constructieve en op jouw persoon gesneden manier te doen raad ik je ècht aan om een deskundige te raadplegen.
Wat ik bij de vele vragen van je op het gebied van de psyche heb gelezen is dat m.i. nodig, omdat het heel diep zit.
Diep in de zin van: diep in je jeugd.
En met zulke ingrijpende zaken red je het zelf niet is mijn ervaring, dat is te groot en te moeilijk. Dan zwem je wat rond en kom je niet tot de kern of de kernen.
Ik hoop echt, dat je jezelf die hulp gunt want je bent het gewoon hartstikke waard!

Toegevoegd na 3 minuten:
Misschien is dit niet een antwoord, waarop je hoopt, maar m.i. heb je niks aan huis- tuin- en keukenadvies, omdat je probleem/problemen niet simpel effe op te lossen zijn.
Je bent er klaar voor schrijf je: super!!!
Pak dan meteen het grote geheel aan, dat scheelt je ook heel veel kostbare tijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bindingsproblematiek komt weliswaar voor in de psychologie maar is geen diagnose.

Bindingsproblematiek kan verschillende oorzaken hebben. Deze oorzaken zullen dienen te worden opgelost. Alsdan zal de bindingsproblematiek niet weer optreden.

Uw vraag gaat over het ontwikkelen van een constructief bindingspatroon. het begrip 'constructief' is naar mijn mening essentieel hierin. Hiervoor dient deze menselijke eigenschap (vaak zijn we hem in de loop der jaren kwijt geraakt) opnieuw te worden ontwikkeld.

Dit kan op veel manieren. Onderstaande bron(nen) bieden de mogelijkheid door middel van een geïntegreerde methode.

Deze methode is geënt op de volgorde: voorinzicht -> inzicht -> transformatie.

U hebt blijk gegeven van voorinzicht door het stellen van de vraag. Uw uitdaging (naar mijn mening) zit hem er in hoe het inzicht te krijgen. Alsdan zal de transformatie zich als vanzelf aandienen.

De door mij beschreven Integratieve methode om te komen tot constructief denken is daarbij mogelijk. Het is niet de enige methode die leidt tot het door u te bereiken doel. Het is wel een methode die vrijwel geen weerstanden in mensen doet oproepen.

Ik wens u veel succes bij uw 'groeipad'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing