Wat kan ik doen om een constructief bindingspatroon te ontwikkelen?
Heb net een interview gelezen met Ponnet, auteur van het boek "blijf bij me". Zij heeft het er bv. over dat je als kind zowel autonomie als binding moet leren. Bij sommige kinderen is die autonomie ontwikkelen veel zwaarder gestimuleerd dan het bindingsfacet, met alle gevolgen van dien . Verder heeft ze het erover dat het bij relaties zeer vaak om macht draait.
Nu herken ik dat bij mij heel er goed. Mijn relaties bestonden uit twee soorten:
- mannen die het goed met me meenden en zich wilden binden, maar die ik saai vond (typisch voor destructief bindingspatroon). en die ik zelfs heb bedrogen met anderen om de spanning.
- mannen die destructief bindingspatroon hebben en waar ik dus hetzelfde gevecht moet leveren als bij mijn ouders destijds : een gevecht voor wederzijds respect.
Nu moet ik woensdag naar een vervelend medisch onderzoek, en mijn vriend en ik hadden afgesproken nog eerst even te genieten in zijn appartement in de ardennen. nu heeft die gisteren zulk een destructief gedrag vertoont, en deze voormiddag weer, mij trachten te vernederen, emotionele mishandeling (bv. de hele tijd doen alsof alles wat ik aanraakte vies werd en hij het moest afkuisen:)) enz. Terwijl ik net nu wat geborgenheid nodig had. Ik ben weggegaan en zit nu thuis. en heb besloten met de relatie te stoppen.
En wil nu eindelijk es een gezond bindingspatroon zodat ik op termijn ook een ander soort man kan aantrekken. Ik ben er klaar voor, maar hoe ontwikkel ik innerlijk een gezond bindingspatroon?