Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Gilles de la Tourette een neurologische stoornis?

Ik begreep dat Tourette wordt gezien als een neuro-psychiatrische aandoening . Maar tics hebben lijkt mij alleen een neurologische stoornis en tics maken een Touretter toch geen psychiatrisch patiënt? Via het forum van de Tourette Stichting heb ik hier geen helder antwoord op gekregen, dus wie weet via Goeie Vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Vroeger werd het beschouwd als een zeldzame neurologische stoornis. Maar volgens recent wetenschappelijk onderzoek blijkt het Syndroom van Gilles de la Tourette voor te komen bij minstens een op de duizend personen. Omdat de symptomen erg variëren, verward worden met andere aandoeningen, of geïnterpreteerd worden als uitingen van een gedrags- of emotionele stoornis wordt de diagnose vaak gemist.

Er zijn heel veel verschillende symptomen waar iemand met het syndroom er enkele van kan vertonen: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=647. Er zijn geen twee personen die een gelijke vorm van Tourette hebben. Naast tics hebben ze last van dwanggedachten en dwanghandelingen. Daardoor ook problemen met zich concentreren, druk gedrag hebben, en kenmerken van ADHD vertonen.

Onder neuropsychiatrie wordt verstaan: psychiatrische stoornissen bij neurologische aandoeningen. Hierbij moet gedacht worden aan psychiatrische stoornissen bij patiënten met de ziekte van Parkinson, het zogenaamde Lewy body syndroom, bewegingsstoornissen zonder organische verklaring, de ziekte van Alzheimer, vasculaire dementie, en patiënten met tics (syndroom van Gilles de la Tourette).

De tics maken van een Tourette patiënt geen psychiatisch patiënt, maar de samenhangende problemen veroorzaken in de meeste gevallen wel zodanige gevolgen dat zij dat wél worden.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een storing die voortkomt uit neurologische oorzaken. Iemand met tourette is zo geboren. Iemand met tourette zou dus onder de neuropsychologie vallen. Het is wel zo dat de tics met cognitieve therapie wat kunnen minderen of pharmaceutische middelen kunnen worden onderdrukt als de persoon er zelf echt last van heeft, dat zou ook weer een taak van de psychiater kunnen zijn.
.Ik ken mensen met tics maar vind dat eigenlijk niet gek , het is op den duur niet meer raar als iemand twee of drie keer tegen een lantarenpaal moet tikken of zo , het valt een beetje weg omdat ik de persoon ken, wat ze werkelijk zijn, voor wat ze kunnen of voor wat ze voor mij betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gilles de la Tourette is een syndroom. Een syndroom is een ziektebeeld: een verzameling van steeds tezamen voorkomende klinische verschijnselen/symptomen. Een dergelijke verzameling klinische tekenen kan meerdere oorzaken hebben. Soms is de oorzaak niet bekend, maar is het geregeld samengaan van deze tekenen dusdanig opvallend, dat men ze groepeert tot een syndroom.

Het is dus geen neurologische stoornis of een neuropsychiatrische aandoening.

Het syndroom kan zich voordoen bij psychiatrische aandoeningen. Maar ook bij neurologische. Een bekende psychiatrische aandoening waarbij het syndroom zich kan voordoen is Autisme.

Het is vrijwel altijd een perifere problematiek bij andere aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing