hoe ga je om met mensen die sterk met hun imago bezig zijn (en die je dus snel kan krenken)?
Ik werk met heel veel mensen, en merk dat een deel van hen enorm sterk met hun imago, de mening van de buitenwereld e.d. bezig zijn. De Turkse jongeren waarmee ik werk bv. zijn enorm bezig met hun uiterlijk (merkkledij, bodybuilding...), het bezitten van een grote wagen (liefst een cabrio), het bezitten van de laatste nieuwe gsm enz...
Terwijl het eigenlijk echt leuke jongens zijn, die ook zonder dit "imagebuilding" - gedoe heel erg de moeite waard zijn als mens. Ook hun ouders zijn vaak ook erg bang voor wat de rest van de gemeenschap over hen zal zeggen, bv. als hun dochter geen hoofddoek wil dragen. Dat telt soms meer dan hun eigen mening.
Maar ook autochtonen kunnen dit hebben. Op materieel vlak zoals boven beschreven. maar ook op vlak van "wat zullen de mensen wel niet van me denken als ik mijn vensters niet elke week poets".
Vooral imagebuilding op materieel vlak is problematisch. Want het stopt nooit, en vele mensen geraken hierdoor in schulden. Plus is er nooit een punt waarop men zegt "okee, nu is mijn imago voldoende opgebouwd".
Je bent ook nooit gelovig, netjes, aangepast ... genoeg.
In mijn bewonersgroep zijn dat de mensen die alles doen om erkenning te krijgen van de buitenwereld, ook al is dat tegen het groepsbelang.
Ik merk dat ertegen in gaan niet helpt. het lijkt wel alsof ik tegen een muur spreekt. En vooral : deze mensen zijn zo kwetsbaar. Ondanks het soms stoere gedrag.
En dan worden ze boos of gaan zich verdedigen.
Hoe kan ik hen bereiken?