hoe ga je om met mensen die sterk met hun imago bezig zijn (en die je dus snel kan krenken)?
Ik werk met heel veel mensen, en merk dat een deel van hen enorm sterk met hun imago, de mening van de buitenwereld e.d. bezig zijn. De Turkse jongeren waarmee ik werk bv. zijn enorm bezig met hun uiterlijk (merkkledij, bodybuilding...), het bezitten van een grote wagen (liefst een cabrio), het bezitten van de laatste nieuwe gsm enz...
Terwijl het eigenlijk echt leuke jongens zijn, die ook zonder dit "imagebuilding" - gedoe heel erg de moeite waard zijn als mens. Ook hun ouders zijn vaak ook erg bang voor wat de rest van de gemeenschap over hen zal zeggen, bv. als hun dochter geen hoofddoek wil dragen. Dat telt soms meer dan hun eigen mening.
Maar ook autochtonen kunnen dit hebben. Op materieel vlak zoals boven beschreven. maar ook op vlak van "wat zullen de mensen wel niet van me denken als ik mijn vensters niet elke week poets".
Vooral imagebuilding op materieel vlak is problematisch. Want het stopt nooit, en vele mensen geraken hierdoor in schulden. Plus is er nooit een punt waarop men zegt "okee, nu is mijn imago voldoende opgebouwd".
Je bent ook nooit gelovig, netjes, aangepast ... genoeg.
In mijn bewonersgroep zijn dat de mensen die alles doen om erkenning te krijgen van de buitenwereld, ook al is dat tegen het groepsbelang.
Ik merk dat ertegen in gaan niet helpt. het lijkt wel alsof ik tegen een muur spreekt. En vooral : deze mensen zijn zo kwetsbaar. Ondanks het soms stoere gedrag.
En dan worden ze boos of gaan zich verdedigen.
Hoe kan ik hen bereiken?
Op deze manier duw je ze eerder weg, je vraagt ze om hun hele levensstijl om te gooien
Of, in mijn bewonersgroep, brieven schrijven naar het stadsbestuur waarin ze zich als "voorzitter" benoemen (terwijl er geen voorzitter is) en namens de bewonersgroep standpunten innemen die nadien nog moeilijk recht te trekken zijn...
Ik wil hun levensstijl niet omgooien, ik wil gewoon vermijden dat ik felle reacties krijg als ik (vanuit mijn professionele rol) hun wijs op disfunctioneel gedrag. Dus een manier vinden hoe ik hen kan bereiken zonder hen te kwetsen. En dat is zeer zeer moeilijk.
We leven in een wereld waarin men alles wil: beter, nieuwer, mooier, sneller..
En (bijna) iedereen gaat erin mee.
Men is niet meer gauw tevreden met de kleine dingen.
Ik denk dat het meer iets is van accepteren en hun waarde laten.
Leven en laten leven..
"En dat zie ik bij jongeren van 16 gebeuren maar ook bij ouderen van 85." bij ouderen van 85! ... serieus ?
Dan kan ik toch een stiekeme grijns niet onderdrukken, hoor. (Ik heb het niet over gewone hardwerkende mensen he, maar over financieel totaal onverantwoordelijke grote kinderen die tegen beter weten in jaren op veel te grote voet geleefd hebben).
Maar dan nog zijn de gevolgen van hun gedrag zo heftig. En vaak ook voor hun kinderen.
Waarschuwen, net als bij pubers, heeft geen zin: dat roept, zoals in jouw voorbeeld, arrogant gedrag op.
Zou zomaar kunnen dat ze die verdediging inschieten omdat ze als de dood zo bang zijn dat je misschien wel es gelijk hebt of zou kunnen krijgen. Want wat dan, als ze alles kwijt raken, al die vermeende zekerheden?
Daarom heb ik geen leedvermaak en vind ik het zo triest. Maar goed: het leven is een soms een harde leerschool.
Imago heeft (volgens mij althans) alles te maken met niet naar jezelf kijken vanuit je innerlijke waarden, maar wel vanuit "wat zullen de anderen wel niet van me denken" en van daaruit kijken. En dan jezelf beoordelen volgens wat je denkt dat die anderen denken, je gevoel er helemaal door laten bepalen, je ongemakkelijk voelen als er een risico bestaat dat anderen iets "negatiefs" van je denken of je niet genoeg bewonderen enz.
Dat kan zowel gaan over materie natuurlijk (ik denk dan aan mijn stiefzoon die al zijn geld verprutst aan weer een nieuwe gsm, weer en chiekere auto, nu een splendid motor en daardoor niet weg kan van zijn moeder omdat hij geen geld meer heeft om huur e.d. te betalen. Maar als hij in zijn nieuwe auto zit voelt hij zich de koning, dat is bijna goddelijk om te zien;-)).
Het kan ook gaan totaal iets anders, bv. (idd. Jodokus) over oudere mensen die naar zichzelf kijken met ogen van anderen. Die gaan dan bv. zich ergeren in onkruid tussen hun stenen (dat ze soms niet meer zelf kunnen wegdoen) omdat ze denken dat anderen hen dan vuil en vies zullen vinden. Als ik dan vraag "vind je het zelf dan ook vuil en vies?" dan weten ze het zelfs niet echt... Tegen die ouderen zeg ik wel eens "hej, geniet van je de jaren die je nog hebt, maal toch niet over wat anderen van je denken" maar als ik dat zeg kijken ze me soms aan met een gezicht alsof ik hen aanraad dagelijks in een hondenpoep te trappen.
Dus dat is imago, alle soorten en variaties komen voor...En idd WendyH ik vind dat ook zo jammer voor die mensen, omdat ze niet voluit leven, zich soms zwaar in de schulden steken enz.
Straat vegen, portiek elke week dweilen. Zuinigheid op producten en goederen. Hygiene stond in hoog voorschrift, aangezien men toen minder medicatie tot beschikking had.
Mensen waren dus afhankelijker van elkaar ingesteld, en de oorlogstijd en armoede versterkte dat ook. Ook naoorlogse kinderen krijgen zo;n opvoeding nog mee.
Vast maatschappelijk ingesteld...
Ik heb ook een buurvrouwtje van 88 die zo is... Daarnaast denk ik bij haar dat zij wel iets erger is, een passerende slak of een groepje mieren in haar bakstenen tuintje moet meteen bedolven worden met insectenreiniger! Volgensmij ook een gevalletje smetvrees, maar het is wel een leuk vrouwtje :) Over je stiefzoon, deze generatie is gewoon sterk afhankelijk geworden van gadgets. Ook door de omgeving. Maar kan het misschien zo zijn, dat die link zwaarder ''lijkt'' voor jou, omdat jij hem ziet van zijn leeftijd, en dan vervolgens kijkt naar hoe jij was op die leeftijd, en dat vervolgens vergelijkt? :) Dan zie je ook misschien een verergerde materialisme-drang... Of hoe je het ook wilt noemen... gewoon een generatiekloofje denk ik? :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.