Mijn vriendin drinkt veel en vaak; is zij alcoholist?
Mijn vriendin drinkt naar mijn maatstaven erg vaak en veel.
Ze mag nu 14 glazen per week drinken (omdat ze mee gaat doen aan een onderzoek) en ze klaagde hier steen en been over. ‘14 glazen per week? Ik drink er gemiddeld veertien per dag’.
Nu is het zo dat ze bijna vier maanden in het buitenland heeft gewerkt als barmeisje. De 14 glazen per dag zijn helaas dus letterlijk.
Als ze drinkt gaat het vaak mis. Zoenen, soms zelfs sex met een ander, oud verdriet wat naar boven komt (jeugdtrauma) of erg geprikkeld reageren. Volgende dag is ze doodziek. Overgeven doet ze niet vaak, wellicht omdat ze er aan gewend is. Ik ken niemand in mijn omgeving die zo ontzettend veel en vaak drinkt als zij doet. En geloof me, ook ik en mijn vrienden houden van een borrel.
Toen ik haar er een tijd terug geleden voorzichtig over aansprak, werd ik belachelijk gemaakt. Ze had nog nooit gehad dat iemand er zo over begon.
Vandaag sprak ik echter met een van haar beste vriendinnen (wat ook een goede vriendin van mij is geworden) en die zegt dat ze waarschijnlijk geen alcoholist is, maar wel een behoorlijk doseringsprobleem heeft. Ze is geen alcoholiste omdat ze niet elke dag aan de drank zit.
Voordat ze naar het buitenland ging, dronk ze zichzelf minstens twee keer per week zo dronken. Vaak genoeg staat ze ook dronken achter de bar, maar dat schijnt -volgens vrienden- normaal te zijn.
N.a.v. de punten die ik opnoem; wat denken jullie en hoe kan ik hier het beste over in gesprek gaan?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.