Ben ik autistisch?
Aangezien er super lange wachtlijsten zijn bij de diagnose-centra's wil ik mijn verhaal en vraag hier even kwijt...
ik ben 25 jaar en ik kamp al bijna heel mijn leven met een probleem, namelijk dat ik heel stil ben...
Bijvoorbeeld in een groep of in een klaslokaal, bij een feest of een party, tijdens een familie of vrienden bezoek, enzovoort... Bij zo'n gelegenheden schiet er gewoon niks in mijn hoofd en meestal weet ik niet waarover ik moet spreken. Dom ben ik nu ook niet maar ik kamp er wel mee =(
Ik voel mij beter als ik alleen ben maar of ik daar gelukkig mee ben is ook niet juist want eigenlijk ben ik niet graag alleen.
Ik voel me enorm oncomfortabel bij grote(re) bijeenkomsten of gewoon bij vrienden in een groep omdat er gewoonweg weinig tot niks in mijn hoofd schiet om over een onderwerp te spreken en te starten; Ik spreek/reageer meestal als er iets gevraagd wordt maar voor de rest ben ik een stille jongen die eigenlijk een beetje in zijn eigen wereldje leeft.
Mijn hobby's zijn vooral sporten, filmpjes bekijken, gamen, reizen enzovoort...
Contact maken met mensen vind ik zeer moeilijk aangezien ik introvert ben, afspreken met 1 iemand lukt soms wel maar bij meerdere personen heb ik meestal enorm moeite wegens mijn klachten... Mijn stilte stoort mezelf niet zo zeer maar het stoort me vooral bij meerdere personen omdat ik het gevoel krijg dat anderen daar niet mee kunnen opschieten en dan voel ik mij enorm ongelukkig =(
Klik op reacties...
- En als iedereen extravert was, wie hield dan de rust bij elkaar?
- En als iedereen naar drukke gelegenheden ging, waar zouden de rustige gelegenheden dan zijn?
- Als niemand meer met 1 persoon zou praten (maar alleen met meerdere), waar zouden onze geheimen dan blijven..?
- Als iedereen veel vrienden had, hoe zouden we dan de drukte ontvluchten... ? ofwel, kom op, maak je er niet druk om, jij bent jij, je bent niet iemand anders, laat je zelf niet in een hokje plaatsen. Ook al is er niks mis mee, maar als het niet nodig is... van mij mag je ene psycholoog bezoeken en je laten testen op autisme, maar ik denk zelf dat je last heb van je zelfvertrouwen en dat dat aardig opgekrikt moet worden... heden ten dage wordt er veelste gemakkelijk gezegd dat je iets psychisch mankeert. Ik zou dat zoooo ontzettend graag anders zien, maar helaas is dat maar gewoon mijn relaas die weinig mensen zullen lezen en ermee eens zijn. Kinderen moeten al zoveel en ze krijgen al zo'n stempel.... Zoals me eigen kind, op school lijkt hij adhd, te hebben, maar thuis merk ik er weinig van.... en ik weet toch echt hoe iemand is die adhd heeft... ik heb dit bij mezelf ook gemerkt, ik dacht ook heel lang dat ik veel vrienden moest hebben, socialer moest zijn, meer moest praten, totdat ik ontdekte dat ik het prima doe als iemand die een luisterend oor bied, waar je je rustig bij voelt en dat het heerlijk is om twee, drie vrienden te hebben. iedereen wordt al zo in een hokje gestopt, en als je normaal ben.... dan hoef je nog net niet naar een psycholoog omdat je buiten de boot valt, aangezien iederéén al in een hokje zit..
Google 'dsm IV autisme' en dan krijg je een lijst met criteria te zien wb autisme.
Als je dar veel in herkent zou het kunnen dat er sprake is van een aan autisme verwante stoornis. Om het zeker te weten zou je je moeten laten onderzoeken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.