Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent het als iemand een kwetsbare persoonlijkheidsstructuur heeft ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat betekent dat deze (vaak gevoelige ) persoon sneller uit het lood geslagen is als de gemiddelde mens.
Het hoeft dus helemaal niet iemand te zijn die psychotisch is maar mogelijk wel neurotisch (gespannen) en snel geroerd is, gebeurtenissen hebben een sterkere impact op deze persoon.
Het is gevaarlijk om deze persoon labiel te noemen, want labiele mensen hebben vaak stemmingswisselingen, terwijl bovenbeschreven persoon mogelijk juist weinig stemmingswisselingen heeft maar een beperkt incasseringsvermogen.

Als je met deze persoon respectvol en voorzichtig om gaat, kun je er een hele goede maat aan hebben, het kan wel zo zijn dat er fel gereageerd wordt op onrecht en deze persoon dat soort situaties slecht kan handelen.

Zonder verdere info is een verdere specificatie voor mij onmogelijk, ik heb de beschrijving al vrij ver ingevuld.
Wel wil ik aangeven dat deze kwalificatie op zich kan passen op een vriendelijk mens die zelf heel secuur met dingen omgaat en dat ook van anderen verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat ie, om het even grof te zeggen, snel op zijn pik getrapt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekend dat je slechter om kan gaan met dingen omtrend je persoonlijkheid. Hoe je over jezelf denkt of wat er van je gezegd word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevonden voor je aan betekenissen:

Kwetsbaar: 1) Broos 2) Breekbaar 3) Delicaat 4) Erg gevoelig 5) Fijn 6) Fijngevoelig 7) Fragiel 8) Fragile 9) Frèle 10) Gevoelig 11) Gevoelsvol 12) Iel 13) Kaartterm 14) Licht te raken 15) Teder 16) Tenger 17) Trefbaar 18) Teergevoelig 19) Teerhartig 20) Teer 21) Vulnerabel 22) Wankel 23) Zwak
http://www.encyclo.nl/begrip/kwetsbaar

Persoonlijkheidsstructuur: het tot een harmonisch geheel geintegreerde samenstel van potentiele gedragspatronen in verschillende situaties
http://www.encyclo.nl/begrip/persoonlijkheidsstructuur

Wat ik eruit haal is een persoonlijkheid, die moeilijkheden heeft in gedrag en dat kan zich manifesteren op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld iemand die heel gevoelig/overgevoelig is, snel boos kan zijn, snel uit het evenwicht is etc.
Als ik verder zoek op internet, dan kom ik bij persoonlijkheids-stoornissen, maar ik weet niet, of dat van toepassing is, omdat je het daar niet over hebt in je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat deze persoon minder veerkrachtig is dan andere mensen. Bv bij rouw is verdriet normaal, maar bij een kwetsbare persoonlijkheid is deze persoon langer van slag.
Dit kan zich uiten in extreem gedrag als zelfbeschadiging, hallucinaties, depressie, overschreeuwen, middelengebruik, maar ook minder extreem als veel huilen, verdriet, afzonderen, heel boos worden. Men reageert wat extremer.
Situaties die de oorzaak kunnen zijn: bv overlijden, verhuizen, pesten, verandering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn mensen met een persoonlijkheid die snel (maar ook tijdelijk) tijdelijk decompenseren als gevolg van onduidelijke oorzaken. We noemen die toestand acuut psychotisch. Uitingsvormen zijn: een plotse opstoot van verwardheid, waandenkbeelden, hallucinaties, gedrag ontremmingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je persoonlijkheid wordt beschouwd als je "ik", je "zelf". Dit zelf bepaalt je structuur. Als je stevig in je schoenen staat, zal je steeds blijven reageren vanuit je zelf. Je kan wel verdrietig, boos, teleurgesteld e.d. zijn omdat iemand je heeft gekwetst, maar je blijft samen vallen met je zelf. Wat betekent dat je ook snel terug op de benen bent, je niet afhankelijk opstelt van anderen etc.
Een kwetsbare persoonlijkheidsstructuur heeft de neiging in bepaalde situaties de structuur te verliezen. Dat betekent dat de persoon in kwestie zijn "zelf" kwijtraakt. Het heeft niet zozeer te maken met het feit dat hij/zij snel gekwetst is of dergelijke. Wel dat het moeilijk is voor hem (of haar) om zichzelf "bijeen" te houden als het minder makkelijk gaat.
Of zelfs als het wel makkelijk gaat, maar hij/zij geconfronteerd wordt met bepaalde situaties die het "zelf" raken. Bv. met bepaalde personen waarbij hij/zij zich niet goed voelt.
Het is de structuur die kwetsbaar is, dus niet de persoon. Al lijkt het wel anders. immers, als iemand met een kwetsbare persoonlijkheidsstructuur gekwetst wordt door het leven, zal deze op een veel intensere manier reageren dan iemand met een gezonde zelf.
Hoe deze kwetsbaarheid zich uit, kan verschillende vormen aannemen. Het kan gaan van extreem aanpassingsgedrag (zodat het zelf gevoed wordt door het zelf van iemand anders) tot psychose. Van zich helemaal opsluiten in zichzelf tot extreme gevoelsuitingen. Van "stoer" gedrag tot verslavingen. Er zijn vele strategieën mogelijk om het "zelf" trachten bijeen te houden.
Vaak heeft een kwetsbare persoonlijkheidsstructuur zijn oorzaak in de kindertijd. Als het zelf, het ik, op dat moment niet voldoende de kans heeft gehad om zich te ontwikkelen (bv. doordat problemen in het gezin het kind weerhielden zich met zichzelf bezig te houden, of omdat het kind overmatig verwend werd, of door gebrek aan structuur etc...) dan is de structuur van de persoonlijkheid vaak zwak.
Je ziet dan ook en therapieën, bv. in de drugvrije gemeenschappen, dat er vooral gewerkt wordt aan het terug opbouwen van het "ik" via verschillende methodieken.
liveisgreat
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing