Hoe begeleid je een kind met een oedipus complex in de adolescentie?
De meeste moeders willen graag dat hun zoon zich ontwikkeld tot een man die onafhankelijk van hen de wereld door kan. Op dit moment heb ik een opgroeiende jongen in dienst die wel graag werkt maar het moeilijk vind om te kiezen tussen de aandacht voor zijn moeder en de veiligheid thuis en het werk. Hij wil ook graag thuis zijn en een keuze is moeilijk. Hij zegt dat zelf natuurlijk niet zo , houdt zich stoer en zegt gewoon geen zin meer te hebben of iets anders nog te moeten doen. Ik heb me al afgevraagd of de moeder hem niet harder nodig heeft dan ik maar deze wil bij navraag gewoon dat wat de meeste moeders willen. Dat de zoon straks zelfstandig de wereld in kan. Ik heb bij deze vraag nog de notitie dat het een kind in de adolescentie is en dat de contacten rondom huis er helaas niet zijn, de contacten op school ver weg Er is geen peergroup die je zomaar hebt, zowel in school- als vakantietijd. Ik ben me ervan bewust dat de ouders een kind willen beschermen, dat herkende ik ook wel bij me zelf , ben heel vaak tegen dat gevoel opgelopen maar ik heb mijn kinderen wel wat ruimte gegeven, heeft me wel eens slapeloze nachten bezorgd. Enfin het is tot dusver toch goed gekomen. Hoe kun je beter werk afspraken met een opgroeiende jongen maken die nog zo aan de moeder hecht?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.