Mijn vriend kan niet omgaan met mijn seksueel verleden, wat nu?
Ik ben nu twee jaar samen met mijn vriend, en wonen een jaar samen. In het begin van onze relatie hebben we elkaar verteld over ons ''liefdesverleden''. Hij had nog nooit een vriendin gehad en geen sex. Ik heb voor hem twee keer een relatie gehad (en sex). In dezelfde tijd was ik erg jaloers en ben een keer zo stom geweest om hem jaloers te willen maken met een ex (''ik heb een sms gehad van ..''). Sindsdien is het een ware obsessie voor hem geworden.
Mijn vriend is Christelijk opgevoed en is nooit met meisjes bezig geweest, rond zijn 22e kreeg hij interesse in meisjes. Hij heeft altijd het beeld gehad dat zijn vriendin maagd moest zijn en dat zou dan een superspeciale ervaring moeten zijn. Door mij is dat beeld dus teniet gedaan.
In de twee jaar dat we samen zijn heeft hij meerdere gesprekken gehad met psychologen en psychiaters, is aan de medicatie geweest en is arbeidsongeschikt geweest (mede door zijn drukke baan).
Hij heeft dwanggedachten, ziet beelden voor zich hoe ik sex heb met een ander, heeft paniekaanvallen, snijdt zichzelf, bonkt met z'n hoofd tegen de muur etc...
We hebben het al over verschillende, ''mogelijke'' oplossingen gehad, zoals therapie(kan nu niet ivm zijn baan), vreemdgaan zodat hij toch een verleden opbouwt, (tijdelijk) uitelkaar gaan... Gelukkig wil hij dit allemaal niet (behalve therapie), maar is zo wanhopig en ongelukkig dat we beiden geen raad meer weten.
Zijn er mensen die zich hierin herkennen? Of raad weten?
Alvast bedankt.
1. Hij heeft een probleem… Hij kan het beeld wat hij geschapen over hoe een vrouw zou moeten zijn. En nu blijkt de realiteit anders te zijn.
2. je meerdere dingen beschrijft bij je vriend die met een psychische stoornis te maken lijken hebben
3. Elke dwanggedachte is gefabuleerd om een reden. Omdat hij die reden niet weet is het erg moeilijk om dit psychotische gedrag als zodanig te zien en te veranderen. Inderdaad zal dit leiden tot depressiviteit en reacties zoals door jou beschreven
4. De tekenen kunnen er op wijzen dat hij in zijn jeugd misbruikt/mishandeld is
5. ten eerste is het vertrouwen van je vriend geschaadt, en hier moeten jullie mee om leren gaan In de vraag lees ik:
"Hij heeft dwanggedachten, ziet beelden voor zich hoe ik sex heb met een ander, heeft paniekaanvallen, snijdt zichzelf, bonkt met z’n hoofd tegen de muur etc… " Met achtergrond bedoelde ik of mensen verstand van zaken hebben (studie gevolgd o.i.d.) om hier een reactie op te geven of vanuit hun verstand of vanuit hun gevoel reageren. Als iemand na deze tekst uit de vraag een ander advies geeft dan "zoek professionele hulp", dan zijn het allemaal dilettanten. Want dat lijkt mij het advies dat een professional zou geven.
Problemen en Conflicten kennen de kunst om zichzelf op te lossen terwijl wij zelf ten volle genieten van andere dingen des levens.
We vertrouwen daar gewoon te weinig op... doe maar eens de test en je kan je geluk niet meer op ;-) Liefs en Succes ermee!
doorverwijzen is een ander verhaal (ervanuitgaande dat het om een professional gaat op betreffende dit gebied) je kan hier idd een verscheidenheid aan reacties vinden. dat wil echter niet zeggen dat er daarom geen professionals zijn op GV (in de zin van afgestudeerd en werkzaam op dit gebied zoals jij het interpreteert.)
die zijn er wel degelijk hier, maar ook anderen zijn kundig en ervaren genoeg om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven. alles over 1 kam scherend of niet, jij leest hoe dan ook subjectieve teksten die jij schaart onder de noemer 'diagnose'.
prima hoor, maar projecteer deze opvatting dan niet op anderen (in het algemeen) alszijnde 'een vastgesteld feit'. jij vind het stellen van een dergelijke vraag niet verstandig (prima) maar de vraagsteller geeft aan hier wel prijs op te stellen.
(zoals ik met mijn huis, tuin, keuken psychologie al had voorspeld: lees haar vraag maar eens goed) afgezien dat jou idee niet overeenkomt met dat van anderen: wat is het struikblok dat wij niet zien maar jij blijkbaar wel?
(ook al zou de 'ex-partner' hier niets van hoeven te merken) dat neemt niet weg dat men in sommige situaties voor zichzelf moet kiezen uiteraard. :-)
en is dan ook niet voor niets een grote afrader
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.