Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Help! Ik ben ontslagen in mijn proeftijd als kassamedewerker, reden is onzekerheid en stress. Ik ben hsp heeft iemand tips om hiermee om te gaan?

Het is een lang verhaal, maar ik wou het toch graag even kwijt omdat ik er erg mee zit.
Ik ben hoogsensitief en dat heeft voor mij meer nadelen dan voordelen.
Naast mijn hoogsensitiviteit ben ik paranormaal begaafd (helderwetend en helderhorend), ik vind het erg moeilijk om hiermee om te gaan.
Op het werk ben ik vaak gestresst als ik onder druk moet werken, op de vingers wordt gekeken of prestatie leveren.
Ook neem ik negatieve gevoelens van klanten over en word ik afgeleid door zoveel verschillende prikkels dat ik helemaal niet meer logisch kan nadenken.
Hierdoor ben ik nu mijn bijbaan kwijt geraakt en verschillende stages liepen hierdoor ook helemaal verkeerd.
Ik heb al trainingen gevolgd om assertiever en zelfverzekerder te worden, maar niets lijkt te helpen. Ik weet niet meer wat ik moet doen of waar ik het moet zoeken.
Heeft iemand misschien dezelfde ervaringen of kan iemand tips of adviezen geven.
Ik word er namelijk nogal wanhopig en verdrietig van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Beste Fruitbloem,

Jou verhaal kon zo de mijne zijn. Ik las en dacht dat ik het zelf was!
Dus ik weet exact wat je probleem is. Een oplossing is per direct eigenlijk onmogelijk. (Ook ik heb assertiviteitstrainingen gehad). Het is mooie theorie, maar je HSP blijft een aanwezigheid, waardoor het toch van tijd tot tijd een moeilijkheid blijft.
Het is jammer dat je je bijbaan verloor, maar wellicht kun je beter iets anders bemachtigen waarbij je niet zoveel druk op je af zult krijgen.
Aan de kassa heeft mij dus nog nooit getrokken, de reden weet je al :-)
Mooi hoe je dat zegt dat je negativiteit van mensen overneemt. Dit is erg vervelend voor je, maar daar kun je wel beter mee leren omgaan.
Ik ben wellicht ouder dan jij, en heb inmiddels wel redelijk geleerd om te gaan met negatieve mensen. Het is nog steeds niet makkelijk, maar hun probleem, stemming, of wat dan ook is niet direct de jouwe.
Je moet je dan ook niet verantwoordelijk voelen voor de sores van een ander, bijv. óók niet als er een aan de kassa naar zijn idee te lang moet wachten. Je kunt in dat geval overigens ook excuses aanbieden namens het bedrijf (al zeg je dat er niet bij), dat is wel professioneel maar dit hoef je in je hoofd dan ook niet als iets persoonlijks te beschouwen.
Als je werkt speel je in feite ook een soort rol, in dienst van een werkgever. Je kunt hierbij dus ook leren te acteren indien nodig, om het professioneel en vriendelijk te houden. Ook al is iemand onredelijk en straalt negatieve energie uit.
HSP zul je naar mijn idee altijd blijven, maar je kunt wel leren er beter mee om te gaan.
In sommige gevallen zul je bijv. harder moeten worden, dat klinkt onprettig maar bij negatieve mensen is dat soms echt nodig. Dit soort mensen zijn namelijk zelf ook hard en meestal géén HSP.
En het is ook heel rechtvaardig: wie hard is kan ook hard terugverwachten.
Ik hoop dat ik je een stukje verder heb geholpen.

Als je meer contact wil hebben kan dat ook, dan geef het maar even aan.
Ik vind jou ook boeiend vanwege je paranormale gave, dat interesseert mij zeker.

Succes ermee en geloof vooral in jezelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hoi, jij hebt het over paranormaal begaafd dus ga ik er van uit dat jij er in gelooft (net als ik). Iedereen is paranormaal begaafd maar kan er niet mee overweg of weet niet dat hij/zij het heeft. Er zijn mediamieke cursussen te volgen via verenigingen die jou kunnen leren omgaan (beheersen) met paranormale gaven zodat jij de baas bent en zij jou niet. Paranormale gaven moeten een normale leuke gave zijn en jou niet tot last zijn. Via http://www.epcn.eu/ kan je kijken of er iets in de buurt zit voor jou. Door deze cursussen en meditaties kan je ver komen zodat jij weer de baas bent over jezelf en met beide benen op de grond komt te staan. Je bent altijd welkom bij www.epcdelekstroom.nl. Groetjes Johan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je misschien simpel gezegd niet zo onder/met mensen moet werken.
daardoor wordt je veel te veel afgeleid/beïnvloed en daar heb je niks aan.
als je gevoelig bent, of 'nog erger' hsp én paranormaal begaafd, dan zal je moeten nadenken wat wel en niet goed voor jou is. negeren helpt niet, dus zal je vooraf moeten bedenken in "welke hoek" van de samenleving jij minder prikkels tegenkomt.

als bijbaan is voor jou misschien een krantenwijk (geen mensen, buiten) op dit moment het hoogst haalbare qua werkomgeving...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reinig eerst je eigen energie,
door met open vlakke handen op een kleine afstand van lichaam, langs je energieveld te strijken,
van boven naar beneden, voor achter zijkanten.
Dan ga je met gekruiste handen boven je hoofd beginnen, kruinchakra. (polsen zijn gekruist over elkaar.
Ga dan aan de voorkant, in een spiraalvorm,
en neem de zijkant mee,
kruislings verder naar beneden tot over je voeten op de grond.
Dan doe je dit ook met je achterachterkant.
Ook weer boven je hoofd beginnen,
je armen draaien vanzelf mee in de juiste richting en dan zo ook weer tot beneden aan toe.
Denk hierbij in jezelf dat je je voor de energie van andere mensen afsluit en dat die nu niet bij jou "binnen" kunnen komen.
En dan ga je opgefrist aan het werk of iets anders doen.
Baat het niet, schaadt ook niet. :)

Op de afbeelding doet iemand anders dit.
Maar deze beweging kan je ook zelf.

Ps. Weet jij mischien of je kan magnetiseren?

Toegevoegd na 1 minuut:
Afbeelding niet gelukt zie ik, stuur hem wel even via PB
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik eerlijk ben heb ik niet veel met paranormaal begaafd, dus daar weet ik niet veel vanaf. Maar aan onzekerheid is veel te doen, je zei dat je al verschillende trainingen hebt gedaan... heb je ook een sociale vaardigheidstraining gedaan? Dit helpt namelijk ook voor onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoogsensitiviteit, Helderwetendheid en helderhorendheid zijn vaak symptomen van iets dat in de psychologie een naam(pje) heeft. In bijn alle gevallen is er sprake van een comorbiditeit van ADD.

Hiervoor is het nodig dat je leert omgaan met je intuitie. Dat is niet makkelijk maar je heil zoeken bij hulpverlening die daarvoor niet geoutilleerd is, draagt niet bij tot meer zelfverzekerd zijn.

Beter is het om te gaan onderzoeken of je onzekerheid te maken heeft met een bovengemiddeld intelligentieniveau en/of ADD. Vooral de HSP kan met het laatste te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HSP i.c.m. een baan achter de kassa ?!
gepiep van de scan, kletsende mensen, ongeduld, drammende en luide kindertjes, geroep om codes, het gehaaste (want dit zijn ze allemaal), het onpersoonlijke, het wisselen van kassa, de verlichting, pal voor je neus alle facetten van lichaamstaal etc. AIIII!!!

wees niet onzeker en verdrietig, maar probeer te accepteer en aanvaarden dat je bent zoals je bent met ALLES wat hierbij hoort.

dingen gaan 'verkeerd' gaan als het niet bij je past, en/óf door bepaalde verwachtingen.

dat ligt niet aan andere mensen, de werkgever, niet aan situaties, en al zeker niet aan jou!!
het is de combinatie van bepaalde factoren wat voor jou persoonlijk niet werkt, en dat is okay, dat heeft iedereen.

durf hiervan te leren en twijfel niet aan jezelf en wees er niet verdrietig om hoor.
vergeet niet: het is gewoon super dat je het hebt gedaan en hebt geprobeerd! en helemaal dat je het langer dan een uur hebt vol kunnen houden!!!
geen falen dus, maar een situatie waar je waardevolle dingen van kan leren die je mee kan nemen.

als HSP zal je het vaker tegenkomen:
als jij je niet prettig voelt, en/of van de kaart raakt, en/of waardoor dingen anders gaan dan je had gewild (mislukken?) vraag jezelf dan af:
wat vind ik moeilijk, waarom vind ik het moeilijk, wat kan ik veranderen hieraan en wat niet, verwacht ik niet teveel van mezelf.
dus: waar moet ik de volgende keer rekening mee houden zodat ik niet weer in een soortgelijke situatie kom.

OOK als is het in feite vol te houden op wilskracht, en jezelf totaal voorbij gaat (welke eigenschap/oorzaak/label dan ook): het is niet prettig en gezond het uiterste van jezelf te vergen.

het levert meer stress op, wat op zijn beurt wat weer van alles en nog wat kan triggeren (en hup: HSP op zijn scherpst)waardoor je juist gevoeliger gaat worden en let op je omgeving en dus meer op zal pikken wat je van de kaart brengt, meer twijfels, meer stress enz. enz.)

(deel 1, verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal wel weer aangevallen worden op mijn anti-paranormale reactie, maar als je kunt bewijzen dat je paranormaal bent kun je simpel een miljoen dollar verdienen en hoef je je voorlopig weinig zorgen meer te maken over je bijbaantje.

Met je hoogsensitiviteit is het waarschijnlijk niet handig om in een hectische omgeving van een supermarkt te gaan zitten, inclusief klagende klanten.
Zoek liever een baan waar je niet veel met gestresste mensen in contact komt. Postbesteller, of werk in de tuinbouw (contact met de natuur) lijkt veel meer geschikt voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spiritueel:
Zwarte toermalijn dragen.
+
Een opleiding tot reiki master volgen.
(In amsterdam zit een instituut dat erkent wordt door verzekeraars, waarna jij als je klaar bent ook eventueel vergoed wordt mocht het je roeping blijken)
Je leert (negatieve) energie te kanaliseren.

Niet-spiritueel:
Naar huisarts gaan en medicatie als valium, ritalin en anti-depressiva vragen / krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing