Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik mij laten testen op ADD?

Ik had op een site iets over ADD gelezen en ik herkende mijzelf in ongeveer 90% van de symptomen. Ik heb ook een test gedaan op de site en daar had ik van de 9 vragen allemaal als antwoord dat het iets van ADD was. Nu wil ik me graag laten testen op ADD maar waar moet ik dat doen? Moet ik daarvoor eerst een afspraak maken met de huisarts die mij daarna doorstuurt naar een psycholoog of zo? En is er er tegen ADD te doen?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Je eerst melden bij je huisarts met je vraag, die kan je dan doorverwijzen naar bijvoorbeeld een GGZ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar de huisarts of even adressen googlen dicht bij jouw woonplaats!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stap 1 verwijsbrief halen halen

Daarna kun je naar verschillende instellingen.
Bij psyq kun je meestal snellet terecht maar zit niet in alle woonplaatsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je huisarts kan je doorverwijzen, dat zal veelal naar de tweedelijns GGZ zijn. De meeste grotere GGZ-instellingen hebben genoeg mensen in huis die ervaring hebben met ADD en ADHD-patiënten.

Of er iets tegen te doen is? Als je echt ADHD (in de DSM is wat door veel mensen ADD wordt genoemd, een subtype van ADHD) hebt, dan kun je daar strikt genomen niet van genezen. Ik zeg 'strikt genomen', omdat vaak verondersteld wordt dat ADHD een aangeboren hersenafwijking is. Maar eigenlijk weten we niet precies wat deze klachten veroorzaakt, en in de praktijk komt het vaak genoeg voor dat mensen die deze diagnose krijgen, toch enige jaren later deze klachten niet meer hebben. Of dat is omdat er een onjuiste diagnose is gesteld of dat ze werkelijk genezen zijn van ADHD, zullen we pas kunnen weten als er een biologische marker wordt gevonden voor ADHD.

Maar goed, ik dwaal af. Het is zeker wel mogelijk om minder last te krijgen van je klachten. Door middel van gedragstherapie en goede begeleiding kun je leren om beter structuur aan te brengen in je leven. Ook kunnen meditatie en ontspanningsoefeningen soms helpen om je beter te kunnen concentreren. Maar voor een groot deel zal het neerkomen op 'leren leven met'. Gelukkig zijn er hulpverleners die hier veel ervaring mee hebben, en die soms ook uit eigen ervaring mee kunnen praten. Daarnaast bieden veel GGZ-instellingen groepstherapie aan voor mensen die pas gediagnosticeerd zijn met AD(H)D, waar je kunt leren van de ervaringen en adviezen van anderen.

Soms wordt er ook medicatie voorgeschreven, dat zijn dan stimulantia zoals methylfenidaat (ritalin, concerta) of dexamphetamine, of als alternatief strattera. Dit zijn middelen die bij kortdurend gebruik vaak goed helpen om de concentratie en eventuele gedragsproblemen te verbeteren, maar de effectiviteit ervan bij langdurig gebruik is volgens diverse onderzoeken twijfelachtig. Hoewel het advies is voor psychiaters om medicatie alleen bij patiënten met ernstige problematiek voor te schrijven, is het tegenwoordig vaak een standaard onderdeel van de behandeling. Daar kun je van alles van vinden, en persoonlijk vind ik dat een zorgelijke ontwikkeling, maar ik wil je slechts als advies meegeven om er in elk geval goed over na te denken als je medicatie aangeraden krijgt voor je klachten. Weeg voor- en nadelen goed tegen elkaar af, vraag eventueel om een placebo-test, dat wordt vaker gedaan bij deze middelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als eerste kun je wellicht een aardige indicatie krijgen door de test op internet te doen. PsyQ heeft een goede test on line staan. Deze heb ik als bron opgenomen.

Daarna is het aan jou om met de uitslag van deze test contact op te nemen met de huisarts om een doorverwijzing te krijgen naar een instelling of psychiater die hierover uitsluitsel kan geven.

50% van de volwassenen met de diagnose ADD kan worden geholpen met een eenvoudig medicijn dat een psychiater kan voorschrijven. De andere 50% kan zeer goed geholpen worden met een goede begeleiding door een therapeut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het simpelste antwoord: Ga naar het ziekenhuis naar de psychologische afdeling en een psychologe test je wel.
Ik heb het ook gedaan. Vertrouw geen andere testen.
Maar... je moet wel betalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing