Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe reageer je het beste op mensen die "dichtklappen" en dagen koppig blijven in plaats van te zeggen wat er op hun hart ligt?

er bestaan meerdere varianten : gewoon dichtklappen en enkel het hoogstnodige zeggen (daarbij kunnen sommigen ook "mokken") of variatie dichtklappen en giftige opmerkingen maken. De reden kan zijn gewoon echt dichtklappen omdat men het niet gezegd krijgt, mensen bij wie alles "naar binnen" slaat.
Maar er zijn ook andere redenen, bv. de ander laten voelen dat hij/zij ongelijk heeft, je gekwetst heeft, je wil willen doordrijven, macht over de andere uitoefenen etc. Dichtklappers hebben m.i. vaak een tunnelvisie, ze zien enkel hun kant van de zaak echter zonder zelfinzicht.
In geen van de gevallen helpt praten, of vragen "wat scheelt er?". Noch, zoals ik als kind deed bij mijn moeder, je uitsloven om het goed te maken.
En ik heb ze in alle lage van mijn kennissenkring (vrienden, collega's....). Ook bij de familie van mn vriend is dit de manier om naar elkaar toe te reageren bij conflict (sommigen praten al jaren niet meer met elkaar voor een peulschil.
Er is waarschijnlijk geen enkele gouden tip die altijd werkt, maar ik weet gewoon nooit hoe ik me dan moet gedragen naast zo iemand.
Waarschijnlijk door de herinnering die het oproept van mn moeder bewaak ik dat ik me niet ga uitsloven, maar gemakkelijk voel ik me er alleszins niet bij. Soms gaat het om te negeren, maar dat is soms ook gewoon niet mogelijk. Bv. bij een collega waarmee ik op één klein kantoortje zit, die is de versie eerst razend haar ding roepen, dan zwijgen en "giftige opmerkingen" als je iets vraagt.

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Helaas is daar geen gebruiksaanwijzing voor.
Het beste is m.i. mensen proberen te laten praten, over wat ze nu precies dwars zit, maar uit ervaring weet ik dat dat niet altijd lukt.
Ooit, heel lang geleden was ik telefonist in militaire dienst waar ik samen met een vrouwelijke (burger) collega de telefooncentrale bemande.
Zij klapte ook dicht door een rottige opmerking die ik maakte en het lukte me niet om het weer goed te krijgen gedurende weken.
Toen heb ik een mooi kiezelsteentje gezocht en dit blauw gekleurd.
Toen zij de volgende ochtend binnenkwam heb ik haar het steentje overhandigd met de woorden : Alsjeblieft, voor als je straks moet plassen.
Ze schoot in de lach en we hebben het uitgepraat en weer goedgemaakt, want er is niets erger, dan met iemand moeten samenwerken die de pest aan je heeft.
Dat dit ook niet bij iedereen zal werken, ben ik me van bewust, maar vaak lost humor, voor iemand die er gevoelig voor is, veel op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik meestal doe in dergelijke situaties is zeggen, dat ik het vervelend vind dat de persoon mij negeert. Want dat is eigenlijk wat ze doen. Ik benoem dus wat het met mij doet. Komt er verder geen reactie, dan laat ik het meestal zo en laat de persoon met rust. Alleen het hoognodige.
Als iemand is dichtgeklapt, dan kan je het na een poosje nog eens proberen, bijvoorbeeld door een vraag te stellen of door aan te geven, wat je precies bedoelde en dat het niet jouw bedoeling was de persoon pij, verdriet of wat dan ook te doen.
Als de persoon zijn zin wil doordrammen door dit gedrag, dus manipuleert, dan benoem ik dat, geef aan dat ik me neit laat manipuleren en reageer niet meer. Behalve als de persoon wil praten.
Op giftige opmerkingen reageer ik als volgt: dit zegt alles over jou en niks over mij. Als jij dit lekker vindt: ga je gang, mij pak je er niet mee. Vaak is het dan klaar is mijn ervaring. Het is wel zo, dat ik er ECHT "boven" sta, oftewel: het interesseert me helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan of het mensen zijn waar je niet omheen kunt, bv familie of collega's, je partner. Wanneer het mensen zijn waar je ook "zonder"kunt. Kun je aangeven dat je hun gedrag niet prettig vind, dat je op deze manier niet met iemand kunt communiceren. Blijft iemand het zelfde gedrag vertonen, laat je m links liggen, geen energie meer insteken. Is het iemand waar je mee om moet gaan. Hetzelfde doen, zeggen wat je niet fijn vind. En reageert iemand niet, het niet in je huid trekken, door zelf ander gedrag te gaan vertonen. Blijf gewoon doen zoals je bent. Krijg je nog geen contact en je kunt er niet tegen, zeg dan sorry hier kan ik niets mee zoals jij je gedraagt, ik kom wel terug als je weer kunt praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees je er ook van bewust dat alles wat je interpreteert, ook jou verhaal is. Hoe reageer jij. Waarom wil je reageren. Vanuit welke intentie; omdat jij er niet tegen kan? Wie klapt er dicht in dit verhaal, ben je dat ook zelf? Ga je niet zelf ook mee in het dichtklappen?
enzovoort.
Pas als je dat weet en ook helemaal doorvoelt kun je spontaan handelen, en dan weet je precies hoe je moet reageren. Misschien hoef je dan uberhaupt niet te reageren, want wat maakt de koppigheid van een ander jou uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing