Hoe reageer je het beste op mensen die "dichtklappen" en dagen koppig blijven in plaats van te zeggen wat er op hun hart ligt?
er bestaan meerdere varianten : gewoon dichtklappen en enkel het hoogstnodige zeggen (daarbij kunnen sommigen ook "mokken") of variatie dichtklappen en giftige opmerkingen maken. De reden kan zijn gewoon echt dichtklappen omdat men het niet gezegd krijgt, mensen bij wie alles "naar binnen" slaat.
Maar er zijn ook andere redenen, bv. de ander laten voelen dat hij/zij ongelijk heeft, je gekwetst heeft, je wil willen doordrijven, macht over de andere uitoefenen etc. Dichtklappers hebben m.i. vaak een tunnelvisie, ze zien enkel hun kant van de zaak echter zonder zelfinzicht.
In geen van de gevallen helpt praten, of vragen "wat scheelt er?". Noch, zoals ik als kind deed bij mijn moeder, je uitsloven om het goed te maken.
En ik heb ze in alle lage van mijn kennissenkring (vrienden, collega's....). Ook bij de familie van mn vriend is dit de manier om naar elkaar toe te reageren bij conflict (sommigen praten al jaren niet meer met elkaar voor een peulschil.
Er is waarschijnlijk geen enkele gouden tip die altijd werkt, maar ik weet gewoon nooit hoe ik me dan moet gedragen naast zo iemand.
Waarschijnlijk door de herinnering die het oproept van mn moeder bewaak ik dat ik me niet ga uitsloven, maar gemakkelijk voel ik me er alleszins niet bij. Soms gaat het om te negeren, maar dat is soms ook gewoon niet mogelijk. Bv. bij een collega waarmee ik op één klein kantoortje zit, die is de versie eerst razend haar ding roepen, dan zwijgen en "giftige opmerkingen" als je iets vraagt.
Degenen die dichtklappen om iemand te "straffen" hebben veelal minder zelfinzicht. zij zien hun deel van de situatie niet, zijn vaak meer van het "slachtoffertype".
Maar hoe dan ook, welk type dan ook, het is en blijft moeilijk voor mij om te weten hoe ik moet "doen" naast een dichtgeklapt iemand.
Wat bij mij helpt is het opschrijven of typen, dan lukt het ineens wel.
Ik zou graag willen weten hoe ik op het moment zelf kan doen.
Dus niet zozeer WAT is kan doen voor de dichtklapper zelf... want ik heb de indruk dat dat bitter weinig is. Bij sommigen misschien "vertel het maar al het kan voor jou" maar dat geldt natuurlijk alleen voor degenen die dichtklappen omdat ze bang, onzeker, verdrietig e.d. zijn en hierdoor wat overmand worden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.