Ben je verplicht mee te werken aan een aangeboden gezinsondersteuning?
Ik heb een vraag.Het afgelopen jaar heb ik een rottijd achter de rug...een problematische zwangerschap,mijn vader werd ernstig ziek en is pas geleden overleden.Mijn kindje werd geboren met de keizersnede en woog 4 pond.Mijn zoon van 7 kreeg last van zijn eczeem/astma in die periode's.Een week voor en een week na het overlijden van mijn vader belandde mijn zoon in het ziekenhuis.Daar vonden ze dat hij "verwaarloosd" werd,en ik kreeg een huisbezoek van een longverpleegkundige thuis.Natuurlijk was mijn huis een regelrechte pijnhoop.Ik heb de laatste 3 maanden van mijn zwangerschap thuis plat gelegen,keizersnede gehad en mijn vader op sterven...waar ik toen ik enigzins kon dagelijks naar toe ging om mijn moeder te ondersteunen. Mijn partner werkt in ploegendienst en is weinig thuis.Nu willen ze dat mijn huis gesaneerd wordt wegens de astma van mijn zoon.Prima...kan ik me helemaal in vinden.Maar vervolgens wordt ik gebeld door de psycholoog voor de gezinsondersteuning via maatschappelijk werk,omdat wij de situatie niet aan zouden kunnen.En kijk...dat vind ik nou het probleem.Zit nog middenin een rouwproces,want mijn vader was gewoon heel close met ons.En ik wil die ondersteuning niet in mijn huis...geen geneuzel...mag ik even bijkomen van het afgelopen jaar.Maar mag ik dit zomaar weerleggen of heeft dat consequenties zoals jeugdzorg op mijn dak of zo?Weet iemand dit?Je hoort zo veel gekke dingen tegenwoordig.Voor je het weet zijn je kinderen uit huis gehaald.Dit is gewoon zot!
Juist in het belang van uw kinderen. Waar ,volwassenen, genoegen mee nemen door dit soort dingen ,gewoon, te vinden wil nog niet zeggen dat ze daar hun kinderen aan moeten blootstellen. Span iedere hulpverlener die u wil helpen voor uw karretje,
en klim met behulp van die instantie,s uit het dal. Indien u niet uw verantwoording neemt als volwassene,
dan komt jeugd of gezinszorg in actie.
Veel steun is er niet van haar partner.
Als er geen hulp of ondersteuning wordt toegelaten,
dan loopt men het risico dat de instantie,s in moeten grijpen in het belang van de kinderen.
Jeugdzorg heeft in het verleden veel fouten gemaakt, en nu kunnen ze er eerder bij zijn door preventief in te grijpen.
Waarom niet je trots even aan de kant zetten en alle hulp aangrijpen die je krijgen kan?
Deze mensen zijn er om je verder te helpen, niet om je veroordelen of om je kinderen bij je weg te halen.
Je kunt het ook als een mooie kans zien om jullie leven weer goed op de rit te krijgen.
Ik snap best dat er misschien wat schaamte en trots bij komt kijken, snap ook best dat je rust wil maar dit ga je met een baby én een ziek kind niet krijgen.
Als jij alle hulp aangrijpt die je krijgen kunt, krijg jij de kans en rust om emotioneel en lichamelijk weer aan te sterken, dus grijp die kans!
Ik wens je héél véél sterkte!
Zo klinkt je verhaal opeens al héél anders, als de situatie is zoals jij hem hierboven schetst denk ik dat jij en je gezin het best redden en zou ik ook niet op hulp zitten te wachten.
(kijk naar uw eerder geplaatste vragen op GV)
Anders zouden we niet van uw situatie op de hoogte zijn.
Het is mooi dat u nu hulp krijgt van uw familie.
De bevindingen van de hulpverlenende instantie,s zijn echter doorslaggevend.
wat is nu eigenlijk het probleem? als je elke dag je ding doet, het bij kan houden met hulp, mag ik toch hopen dat je idd (voor) de vakantie klaar bent. daarbij valt mij op dat je enkel praat over opvoeden, sport, schonen kleding, en dat soort dingen, maar het afgeeft op echte probleemgezinnen. (die volgens mij niet bestaan, wel gezinnen met problemen maar dit ontkennen de meesten of willen het simpelweg niet inzien) opvoeden en verzorgen is niet enkel een pot eten op tafel, een schoon bed en op tijd naar bed en school gaan. is je zoontje wel emotioneel wel in zijn sas? is er buiten de problematiek (want die is er gewoon aangezien het voor jou als moeder nu even te zwaar en intensief is) tijd en ruimte voor persoonlijke aandacht? je zoontje heeft meer door dan je in eerste instantie misschien denkt, en ziet ook echt wel dat je het moeilijk hebt. hij wil loyaal zijn, niet tot last zijn, en doet zijn ding. kortom, het gaat niet altijd maar over productief zijn en de verzorging aankunnen. (al is dat een hele opgave) zo heb ik ook mijn vader verloren, was ook super close met hem. maar hoe dan ook: mijn kinderen hebben ook het recht op aandacht en een normale verzorging en een omgeving die hun gezondheid niet schaadt of heeft geschaadt. dat jij de weerzin voelt tegen het geneuzel komt wellicht omdat je het ziet als afkeuring voor jou als moeder, maar dit helemaal niet het geval. als je puur naar de feiten kijkt, is het ook voor jou geen gezonden situatie (ook geestelijk niet)
je vader is 4 weken geleden begraven, maar het loopt al een jaar niet lekker geef je zelf aan. hier kan je je ogen wel voor willen sluiten, maar daar is helemaal niemand bij geholpen.
je kan niet meer doen dan je best, en soms is dat niet voldoende om alles zelf op de rit te houden en voor iedereen aangenaam te houden. kwestie van accepteren en aanvaarden denk ik....
dat kan ook bij jou even de spanning van de boog halen want dit heb je hard nodig en zeker ook verdiend.
ik zou als ik jou was die hulp aannemen! je weer niet half wat voor problemen je op je hals haalt om dit niet te doen!!!
ik weet dat het niet leuk is al dat geneuzel maar als ze je nu al in het vizier hebben...
ik heb het zien gebeuren en dat wens ik niemand toe!
nu kom je er mss nog af met wat gezinsbegeleiding of iets maar ze zijn er daar ook niet flauw in wat betreft onder toezichtstellingen/uit huis plaatsingen
mijn advies is dan ook werk mee
mss heb je er zelfs wat aan
en als je meewerkt ben je er ook sneller vanaf
wens jullie alle goeds!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.