Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de logische link tussen vreselijk pijnlijk vermoeide spieren en stress?

Ik heb vaak een wat vermoeiende spierpijn in mijn armen, benen en rug. Daar heb ik me bij neergelegd. Bloedonderzoek en dergelijke niks uitgehaald en ik kan er mee leven. Maar hoe kan het dat als ik enorme stress ervaar mijn spieren zo vreselijk veel pijn doen zodat ik bijna niet kan lopen en mijn armen bewegen? doet ontzettend veel pijn en het is zo'n moe gevoel alsof ik hele zware dingen getild heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Dit heten psycho-somatische klachten.
Dus lichamelijke klachten door problemen (stress) van je psyche.
Denk aan hoofdpijn wat veel mensen krijgen bij spanningen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Iedereen heeft weer een andere ' zwakke' plek, ik krijg bv pijn in mijn onder rug. Bij jou gaat ' het' in je spieren zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk span je onbewust je spieren aan als je onder stress staat. Dat doet iedereen tot op zekere hoogte, maar jij doet het blijkbaar vrij veel, en all-over. Sommige mensen krijgen last van hun nek en schouders omdat ze vooral daar aanspannen, anderen last van hoofdpijn doordat ze vooral kaak- en nekspieren aanspannen, en jij spant blijkbaar meerdere spiergroepen aan. Of je ontspant niet voldoende, door bijvoorbeeld altijd een beetje spanning op je spieren te houden, wat feitelijk hetzelfde effect heeft.

Bij sommige mensen is de basisspanning van de spieren zo hoog, dat ze met stilzitten al zoveel energie gebruiken als een ander met flink sporten. Geen wonder dat je dan snel moe bent, vermoeide spieren hebt, en enorme spierpijn krijgt.

Daar hoef je je overigens niet bij neer te leggen: er is iets aan te doen. Zowel fysiotherapeuten als oefentherapeuten Cesar en Mensendieck kunnen je ontspanningsoefeningen aanleren, en een haptonoom of een psychosomatisch fysiotherapeut zijn daar ook erg goed in. Je kunt kijken wat je zelf kunt doen: google eens op progressieve spierrelaxatie. Dat werkt door afwisselend aan- en ontspannen, zodat je het verschil beter voelt tussen wanneer een spier ontspannen is en wanneer niet. Als het heel erg is, zou je ook kunnen proberen of het werkt om halverwege de dag even te gaan rusten en liefst heel even in slaap vallen. Al is het maar tien minuten: je spieren verslappen namelijk als je in slaap valt, en éven die spanning eraf kan soms al enorm helpen. Ook een goede zithouding en een stoel met voldoende ondersteuning (armleuningen, een goede steun in de lage rug, voldoende hoge rugleuning) en een goede ergonomie op je werkplek kan helpen tegen overmatige spierspanning. En warmte of een massage kan soms direct al verlichting geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
simpel gezegd:

door stress maakt je lichaam stofjes aan die je lijf in de 'vluchtmodus' zetten.

om te vluchten heb je een bepaalde spierspanning nodig (je staat als het ware startklaar om een sprint te trekken)

doordat de stress aanhoudt kunnen de spieren overbelast worden. (vaak hoor je ook dat spieren 'vastzitten')

het is prettig dat je met de gevolgen van stress hebt leren leven, maar het is toch wel belangrijk om de oorzaak van de stress aan te pakken.

je lichaam geeft aan dat je op welke manier dan ook teveel hooi op je vork neemt.
het nadeel van stress is dat je spieren zich 'vreemd' kunnen gaan gedragen, maar ook emotioneel en mentaal kan dit zich gaan uiten.

kortom, je lichaam trekt aan de bel en kan nog veel duidelijker aangeven dat bepaalde dingen op een andere manier moet gaan aanpakken.

welke dingen dit zijn weet je wellicht zelf.

in de onderstaande link vind je meer info
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien zit ik er helemaal naast, maar heb je al gedacht aaqn fybriolmalgy (sorry vergeet steeds hoe je het schrijft). Moeilijk te ontdekken door artsen, maar het bescfrijft wel een hoop klachten en sommige zeggen dat het een psychische oorzaak heeft. Wel om denken dat je huisarts en arts altijd meer wete dan het internet.

Sterkte.

Toegevoegd na 2 minuten:
excuses voor de spelfouten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing