Voel me al jaren niet thuis in deze samenleving, of ik nou een baan heb of niet. Voel totaal geen aansluiting bij deze maatschappij. Wat te doen?
Voel me niet alleen niet thuis in deze maatschappij, ik voel me ook een vreemde in deze tijd, anno 2012.
Verder leven in een maatschappij die gefixeerd is op geld, ambitie, werk, status, uiterlijke schoonheid, materialisme, verschillen tussen mensen in plaats van bezig te zijn met onze overeenkomsten...dat zie ik om me heen en het enige dat ik me dan afvraag is: waarom?
Ik heb er helemaal niks mee, voel totaal geen aansluiting. En ga nou a.j.b. niet lopen te roepen dat ik me moet aanpassen, of dat ik wel degelijk iets kan betekenen in deze maatschappij...Kennelijk lukt het me gewoon niet, al jaren niet, en ik kom niet net een half uur uit de schoolbankjes gekropen, geloof me, ik loop al wat langer mee.
Ik ben het zat en de maatschappij heeft mij nog nooit gewoon, zonder morren, geaccepteerd: of ik kwam er niet tussen of ik werd pas geaccepteerd na vele aanpassingen mijnerzijds.
Nee, ik ben niet autistisch en ik ben niet sneu en ik ben ook niet gehandicapt. Ik ben ook niet asociaal. Ik zou gewoon wel eens willen weten: hoe kan ik me eens een keertje thuisvoelen in deze samenleving?
Ik vraag me gewoon af wat het alternatief kan zijn voor iemand als ik (40 jaar) , die totaal geen perspectief heeft maatschappelijk gezien (geen diploma's), maar die stiekem wel heel happy is en die talenten heeft en die wel graag iets wil betekenen voor de mensen om haar heen.
Toegevoegd na 17 uur:
Wow, wat een overweldigende hoeveelheid antwoorden en reacties! Hartelijk dank voor al jullie bijdragen!
De machthebbers in het westen zijn degenen die het meest profiteren van het verrotte systeem.
Maar!: het alternatief is vaak dat degenen die het leger besturen de macht hebben. Ook geen aanlokkelijk vooruitzicht. Voor jezelf zorgen is een optie: maak jezelf los van je persoonlijke leningen, banken, verzekeringen, supermarkten enzovoorts.
Ga zoveel mogelijk voor jezelf zorgen: begin een moestuin, koop groente bij de bioboer, repareer je eigen fiets, meubels enzovoorts. Maak je zo veel mogelijk los van onze kapitalistische maatschappij. Maak jezelf weer nuttig: voor jezelf en voor je omgeving. Vier feest met de buurt: vijf Echte Vrienden zijn oneindig veel meer waard dan 1000 facebook contacten. Gooi je TV het raam uit. Zeg de krant op. Vergeet internet. Wroet met je handen in de grond. Proef eens een wortel waar nog grond aanzit. Eet een rijpe aardbei. Maak je eigen bier, of kaas. Ga eens in een (echt) bos wandelen. Kortom: GA WEER LEVEN!!
Ook ik voel me werkelijk niet thuis in deze maatschappij en tijd, voelde me vroeger op school al een buitenbeentje en het is er eigenlijk niet beter op geworden.
Ik verafschuw de maatschappij zoals deze nu is, met voornamelijk ik, ik, ik en waar het voornamelijk belangrijk is of je wel een dikke Audi voor de deur hebt staan of hoe vaak je op vakantie gaat.
Per 1 januari raak ik hoogst waarschijnlijk mijn baan kwijt en ik heb echt geen idee welke kant ik nu op moet, dank je wel voor het stellen van deze vraag.
Sommige mensen wel, anderen niet. Zoek die mensen uit die je liggen en laat de rest zichzelf vermaken. :-) En iets betekenen voor andere kan altijd, lijkt me.
Er zijn genoeg mensen die wel een helpend handje kunnen gebruiken.
Dus...
Omkeren dat gedachte-roer! Ik wens Jou ontzettend veel plezier bij het heroriënteren van jouw bevattingsvermogen. Moge ook Jij weldra ontwaken in de wereld van Jouw dromen ;-) Liefs en Mega Big Smile van me
constructieve logica? heroriënteren van bevattingsvermogen? .... euh...juist ja.... wellicht dat concretere (minder cryptische?) tips een idee zijn? overigens zou het zelf niet echt prettig vinden en me serieus genomen voelen als iemand spot zou drijven met mijn situatie.
dit is namelijk wel hoe iemand een bep. situatie ervaart, (kern van de zaak m.i.) maar dat terzijde. gezien je Eeuwige Big Smile en Positieve Instelling weet ik zeker dat je het enkel goed bedoeld, maar sta er niet van te kijken als mensen dit niet altijd als zodanig opvatten en dat zou gewoon jammer zijn.
Het antwoord op de problemen ligt daarin besloten.
De hele maatschappij draait om geld en elkaar haten zodat een ander daar van profiteert
Ik heb ook je profiel gelezen en zie d'r eigenlijk niks bijzonders aan, dat sxiopo dat wel kan vind ik dan ook erg knap! Wou dat ik dat ook kon :o)
Dat er verscheidenheid is en dat we de vrijheid mogen genieten om ons creatief te uiten. Het zou verdomd saai zijn indien iedereen uniform zou reageren, toch?
Trouwens, waarom nemen wij deel aan GV, om ons anders zijn met anderen te delen, toch? Enfin, ik voel me in ieder geval beter in mijn vel sinds ik fantasie hogerop mijn prioriteitenlijstje heb geplaatst.
En ja hoor, naar de buitenwereld toe oog ik normaal en gdraag ik me normaal want ik ben flexibel genoeg geworden om me aan de zogenaamde normalen en de zogenaamde deskundigen aan te passen. Weet je, ik zie weinige mensen zo vaak tevreden zijn als ikzelf en dan vraag ik hen steeds opnieuw waarom ze blijven doen wat ze doen als het hen geen vreugde schenkt. Héél bizar maar vele mensen zijn gaan Geloven dat gelukkig zijn of vreugde beleven aan je leven of aan je levenswerk een onmogelijke kwestie is geworden.
Ik weiger pertinent om zo'n gedoodverfd mensenwenzen te worden. Gelukkig is het niet langer strafbaar om over Ufo's en buitenaardse wezens te praten hé. Of ben jij één van de zovelen die het jammer vinden dat hierover vrij mag/kan verteld worden? Bedankt voor jouw reactie, ik geef het allemaal een comfortabel plaatsje op mijn persoonlijke memory-schijf, je weet maar nooit waarvoor het ooit van pas komt ;-) En om on topic te blijven. Ik heb gewoon fragmenten uit mijn eigen gedachtenwereld meegegeven die het mij mogelijk hebben gemaakt om mij wél thuis te leren voelen in deze bizarre samenleving. Ik ben er een zachtaardiger, verdraagzamer en begripvoller mensenwezen door geworden, hóe we zo tolerant worden maakt verder niet veel uit, als we het maar Zijn, toch? Liefs en zoals steeds een tevreden Big Smile van me
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.