Hoe kan ik stoppen voor andere mensen te denken?
Ik denk altijd aan anderen en voor anderen. Vroeger als iemand pijn had moest ik altijd het hardst huilen omdat ik het zo erg vond voor diegene. Ook denk ik altijd gelijk aan hoe ik iemand kan helpen en wil ik altijd mensen waarvan ik hou verrassen met cadeautjes.
Maar het vervelendste is nog dat ik altijd al automatisch denk voor iemand anders. Terwijl ik dat niet eens door heb maar pas merk als er ruzie is of iemand mij erop wijst.
Ik heb een aantal jaar geleden wel een moeilijk tijd gehad met een narcistische vader en heb gelukkig geen contact meer met hem maar weet dat ik dit al had toen ik heel jong was. Vooral iedereen te willen helpen heb ik altijd al gehad.
Ik zou graag willen weten of hier een naam voor is of dit 'gewoon' verkeerd is aangeleerd. Natuurlijk wil ik ook erg graag weten wat ik eraan kan doen want mijn relatie lijdt er toch zeker wel onder.
Groet.
(met de paplepel ingegoten als het ware) stukje onzekerheid (aan jezelf kunnen denken, nee kunnen zeggen) wellicht waardoor je al met al super allert en ingesteld bent op wat anderen nodig hebben en prettig vinden. de kans zit erin dat je jezelf voorbij loopt door het altijd maar een ander naar de zin willen maken (vals gevoel van tevredenheid over jezelf noem ik het maar voor het gemak) en hier verder in gaat dan jezelf beseft. puur goede bedoelingen van jouw kant uit wat mensen wellicht zien als 'regel tante' of 'bemoeial'? als je voor jezelf weet waar deze drang vandaan komt (verleden) en de momenten herkent waarop je neigt in de bres te springen voor anderen denk ik dat het te voorkomen is door even op de rem te gaan staan en het leert los te laten. vraag jezelf op zo'n moment eens af of iemand werkelijk hulp van een ander nodig heeft, wat jij zou doen/denken als je de andere persoon was. wellicht is het een idee om vooraf te vragen of je een tip mag geven, of aan te kaarten dat je wat voor de ander wil doen maar deze zelf de keuze laat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.