Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Helpt EMDR therapie bij emetofobie ook als het geen traumatische ervaring was?

Ik heb vandaag voor de 1e x therapie gehad en mijn therapeute zei dat EMDR het beste bij mij paste. Ik had verteld over mijn laatste overgeefervaring en dat ik toen moeite had met ademen en het gevoel had alsof ik stikte alleen dat is geen traumatische ervaring voor mij geweest. Helpt EMDR ook als het geen traumatische ervaring is geweest die de fobie heeft veroorzaakt? Want bij mij is hij er zeg maar gewoon 'ingeslopen'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Dit lijkt me dus bij uitstek een vraag aan je therapeut. En dan bedoel ik, om dit even goed door te praten.
Je kunt ook met de EMDR vereniging bellen.

Meer info over emdr bij fobieën:
http://www.emdr.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie, dat de link niet gaat naar specifiek emdr bij fobieën: in de reactie hieronder kopieer ik de tekst die daarover staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,
Ik heb ook emetofobie en bij mij heeft het geholpen (ook niet vanwege een traumatische ervaring, ook erin geslopen).Ik heb iets meer dan een halfjaar bij een psygologe gezeten en de laatste twee keer hebben we EMDR-sessies gedaan. Ik ben helaas nog niet helemaal van de fobie af (dat zal bij mij denk ik ook niet gaan gebeuren), maar ik denk er ook niet veel meer over na, durf alles weer te eten en wat dat betreft gaat het heel goed met me!

Als ik jouw was zou ik het gewoon proberen! :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij mij ging het zo: ik moest een beeld voor ogen nemen wat ik het naarst vond om te zien (maar het moest ook een beeld zijn, waarin ikzelf te zien was). Dus ik zag mezelf met een heel wit snoetje op de stoel zitten, traantjes in de ogen en mondhoeken omlaag. Dat beeld moest ik steeds in gedachten houden, dan ging mijn psychologe met haar vingers heen en weer bewegen, die je dan moet volgen met je ogen. Totdat dat 'beeld' steeds minder angst bij je opwekt. Dit wordt een aantal keren herhaalt.

Hopelijk heb je er een beetje beter idee bij gekregen. En gewoon het er openlijk over hebben met je therapeute. Wat je kan verwachten.. hoe het werkt. Succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EMDR werkt op het orgaan in onze hersenen dat de Pons of de brug van Varo heet. Dit orgaan zorgt er voor dat de waarneminginformatie niet meer direct doorgestuurd wordt naar de grote hersenen maar dat nog slechts intuïtief wordt geacteerd op de waarneming(en).

Elke fobie heeft een waarneming ten grondslag. Die waarneming kan traumatisch zijn of cognitief (aangeleerd).

EMDR zorgt er voor dat de cognitie kan worden gecorrigeerd en de Pons de waarneming weer door zal sturen naar de grote hersenen die dan op hun beurt er weer voor zullen zorgen dat de reden (ratio) de overhand kan nemen.

Als zodanig werkt EMDR op fobieën en angsten hetzelfde als bij traumatische ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing