Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

M'n vriendin is wat apathisch, wat kan dit zijn?

Mijn vriendin is sinds enkele maanden wat fantasieloos. Als we een film kijken, kan ze er geen lol aan beleven, omdat het toch allemaal gespeeld is, en nep.

Haar fantasie is weg, doorziet teveel.

Ze kijkt als het ware bij alles achter de schermen waar het uit is opgebouwd. Je kan het vergelijken met een potje Fifa, waarbij je ipv het spelt speelt, je je irriteert aan de houterige bewegingen van alles.

Heeft dit een naam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Realiteitszin, nuchterheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is ze volwassen geworden?
Ik weet jullie leeftijden niet.

Ikzelf heb deze periode meegemaakt, toen ik echt volwassen werd. En hiermee bedoel ik niet perse een bepaalde leeftijd, maar eerder een inzicht dat je ontvangt op een bepaald moment.
Dan is voor een tijdje heel veel dat je ziet of meemaakt een farce, aanstellerij en flauwekul.
Langzaamaan komt de lol in het leven wel weer terug, zij het op een andere manier.
Niet iedereen maakt zo'n periode mee, maar heel veel mensen ook wel. Het heeft denk ik te maken met je gevoeligheid voor de wereld om je heen.

Natuurlijk kan het ook zijn dat haar gewoon iets dwars zit, heb je haar gevraagd of er iets aan de hand is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil je niet laten schrikken, maar als ze echt nergens voor te porren is en nergens echt enthousiast over wordt, kon het ook wel eens een depressie zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam heb je zelf al gegeven:
"apathisch"

De reden ervan kan tijdelijk zijn en heel eenvoudig doch dat is altijd koffiedik kijken.
Volgens mij verdwijnt het even snel als het gekomen is als jij er niet teveel 'negatieve' aandacht aan gaat besteden in de zin van je er aan te ergeren of je overbezorgd op te stellen.

Geef het fenomeen een andere naam en je gaat er ook anders mee om, begrijpe je?

Dus...
constateer gewoon dat jouw vriendin in een fase vertoeft die jij als fantasieloos omschrijft en tracht je voortaan bewust enthousiast te verwonderen over het feit dat ze oog heeft voor andere details dan jij.
Van zodra jij met meer animo welgemeend interesse toont voor haar manier van waarnemen dan stelt zij zich ook weer anders op.

Zo eenvoudig kan je het tijd keren van apathisch naar sympathisch ;-)

Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing