Hoe ontstaat angst?
Ik weet dat als je bijvoorbeeld in het verleden een vervelende ervaring hebt gehad met bijvoorbeeld een dier, je later er bang voor kunt zijn. Ik ben zelf heel erg bang voor spinnen, ookal kan ik niet herinneren dat ik er ooit NIET bang van spinnen ben geweest en ik kan dus ook niet een vervelende ervaring herinneren waardoor ik bang geworden ben van spinnen, ik heb jammer genoeg wel hele vervelende situaties gehad met spinnen, maar toen was ik er al doodsbang voor.
Ik geloof zelf dat deze angst je min of meer bent aangeleerd als je klein bent, dat andere mensen een voorbeeld geven dat ze bang zijn, waardoor jij het gevoel krijgt dat je er zelf ook bang voor moet zijn. Maar zijn er ook andere manieren waarbij een angst voor iets ontstaat? Want ik weet zelf dat normale huisspinnen, kruisspinnen en hooiwagens weinig kwaad kunnen, ik vind ze er gewoon verschikkelijk eng uitzien. Ook een raar verschijnsel is dat ik voor kleine spinnen doodsbang ben, maar ik niet bang ben, en zelfs ervan geniet als er een vogelspin op mijn hand loopt.
Dus het komt er eigenlijk op deze vraag neer: "hoe ontstaan precies deze angsten en hoe kan ik deze angsten overwinnen?"
Ik heb trouwens ook gelezen dat sommige mensen met behulp van lucide dromen hun angsten hebben overwonnen. Zijn er ook mensen die zo van een angst voor dieren zijn afgekomen? En hoe zou ik dat in een lucide droom kunnen doem?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.