mijn stiefmoeder is het huis uit door mij, wat moet ik doen?
hoi ik ben wouter 16 jaar en mijn stiefmoeder is sinds dinsdag het huis uit gegaan vanwge een ruzie die ik me haar had. ik woon samen met mijn vader stiefmoeder en halfbroertje van 6. ik heb nogal wat problemen omtreft traumas, gedragsproblemen, post traumatisch stress syndroom en een sociaal emotionele achterstand van een 4 jarige. nou heb ikal 3-4 jaar behandeling gehad en nog steeds. nou had ik dinsdag een gesprek met mijn vader en een pschygiater. die alleen maar vertelde dat mijn vader moet veranderen en ik niet, en dat vinden mijn ouders niet kunnen ze willen wel deels veranderen maar ik moet het meest aan mezelf werken. nou vroeg mijm stiefmoeder na dat gesprek aan mij. "en heb je je best gedaan?" en toen ging ik nadenken i.p.v. gewoon ja te zeggen want ik vind ook dat ik mijm best doe. maar ikging gelijkal bedenken dat haar volgende vraag zou zijm waar blijkt dat dan uit. en daar ging ikalover na dnken en dat kon ik niet bedenken. dus werd ik bang om ja te zeggen. dus zei ik niks. en dat frusteerde haar weer. wan het was geen zwaarbeladen vraag maar gewoon uit interesse. noutoen kreeg ik dus een slachtoffer rol en ging ik huilen en kon geem contact meer maken. uiteindelijk wist ze het nie meer en is weg gegaan naar decamping. nu is het aan mij om haar eengoed gevoel te geven en terug te krijgen maar ik weet niet wat ik moet doen. naar mn moeder is geen optie want dankzij haar heb ikdeze problemen
wens je alle liefs!
meer geduld voor je op brengen. Maar bedenk wel dat dit soms erg moeilijk is , omdat een gezin goed te laten lopen niet altijd mee valt en toch ook zorgen met zich mee brengt. Sterkte , en groetjes Nifri
dat ze je niet met worden aanvallen, want door dat jij buiten de vraag denk, krijg je dat gevoel en slaat je dicht. dus geef je geen antwoord. Gr. Nifri
En het is niet makkelijk om dat gevoel los te laten.
Misschien als jij je kan bedenken dat je stiefmoeder en je vader ook veel kunnen leren door hun omgang met jou, dat het ietsjes makkelijker gaat.
Toen mijn kinderen uit huis gingen om op zichzelf te wonen verzuchtte ik: Jammer... net nu ik eindelijk geleerd heb om moeder te zijn gaan ze ... Ik zei het met een lach maar eigenlijk was het wel zo.
Weet je, je psychiater heeft het goed lijkt me zo: je ouders zullen bepaalde dingen moeten gaan inzien en veranderen in hun gedrag om beter contact met jou te krijgen. Laat jij het maar even rusten. Het is niet jouw taak je stiefmoeder terug naar huis te laten komen, al mag je best alten weten dat je haar mist als je dat zou menen.
Jij doet wat je kan, je bent al onder behandeling, en voor de rest zijn zij de volwassenen en verantwoordelijk voor hun eigen stress en de oplossing.
Probeer de zorgen bij hen te laten Wouter, misschien is dat op dit moment jouw waardevolle les.
Je kan het trouwens wel heel goed verwoorden!
En ik zag hele mooie antwoorden en reacties, ik hoop dat je er iets aan hebt jongen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.