Wat zijn de lichamelijke kenmerken van autisme precies?
Ik ken veel mensen die autistisch zijn. Ik kan aan het gezicht van mensen vaak zien of ze autistisch zijn. Als ik dan iemand zie die ik ken en ik denk dat ze autisme hebben en ik vraag het is dat ook altijd zo.
Maar hoeveel en welke lichamelijke kenmerken zijn het precies?
50.4K
50.4K keer bekeken
Ritsuka
13 jaar geleden
Er zijn geen lichamelijke kenmerken, wat je beschrijft is houding, gezichtsuitdrukking en uitstraling.
Ritsuka
13 jaar geleden
Zoals ik al zei, je herkent gedrag, niet een lichamelijk kenmerk zoals bijvoorbeeld bij iemand met down.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je eens Ritsuka; als je bekend bent met wat autisme is, dan herken je het meestal wel. Maar meer vanuit gedrag en soms de blik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is Matteo de enige die antwoord kan geven op de gestelde vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad een combi van houding, gedrag, manier van kijken. Ze stralen bij wijze van spreken uit dat ze de wereld buitensluiten. Veel auti's hebben ook een typisch loopje. En als je veel met autistische mensen omgaat, ontwikkel je daar soms een soort 'autiradar' voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-) "autiradar", leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel: geweldige rake uitdrukking!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik liep bijvoorbeeld gisteren stage op een basisschool met een zwaar autistische jongen, ik vroeg aan de docent of hij autistisch was, en toen zei de docent dat ik het goed gezien had, daarom de vraag.
Het gaat vooral om de blik. Het kan ook natuurlijk zijn dat ze geen lichamelijke kenmerken hebben maar dat ze door hun autisme daar niet op letten, ik zeg maar wat. Ik heb wel vaak gezien dat de positie van de ogen en de oren anders lijkt, alsof de ogen een beetje hoog staan.
Het gaat vooral om de blik. Het kan ook natuurlijk zijn dat ze geen lichamelijke kenmerken hebben maar dat ze door hun autisme daar niet op letten, ik zeg maar wat. Ik heb wel vaak gezien dat de positie van de ogen en de oren anders lijkt, alsof de ogen een beetje hoog staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan mij zien ze niets (wat soms erg spijtig is want dan zou men er rekening meer kunnen houden)
denk wel dat er idd een auti radar kan zijn, net zoals bv de ene homo direct aan iemand kan zien of het ook een homo is of niet.
zo herken ik zelf ook andere auti's, maar ook adhd-ers en add- ers (al zitten hier soms hele duidelijke overlappingen tussen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor authisme heb je het hier over je hebt heel veel verschillende vormen van authisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het ook zien. Maar hoe is moeilijk uit te leggen. Ook ''lichte'' autisten pik ik er zo uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook. Ik weet natuurlijk niet of ik ze er allemaal tussenuit pik, maar over het algemeen heb ik een hele hoge score.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit zoveel onzin gelezen op GV als nu bij deze antwoorden.
Heb maar twee goede antwoorden gezien, die van mendelson en helewoud, de rest is de grootste onzin die er bestaat.
Er zijn geen lichamelijke aanwijzingen, ze mankeren niets lichamelijk gezien, het is hun gedrag (houding etc.) die het autisme verraden.
Het autiradar van stippel is niets meer of minder dan het herkennen van de gedragingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je m.i. dus duidelijk niet alle antwoorden goed gelezen Theodbn.
Vele mensen met een "milde" vorm van autisme hebben trouwens weldegelijk lichamelijke problemen in de grove danwel de fijne motoriek, zie onderstaand bij punt 1.
http://www.pasnederland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=165&catid=70&Itemid=139 Dan kan je natuurlijk discussiëren, of dit een lichamelijk kenmerk is of behoort bij het gedrag.
Daarnaast, net zoals bij alles: problemen in de motoriek geldt zeker niet voor iedereen met autisme.
http://www.pasnederland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=165&catid=70&Itemid=139 Dan kan je natuurlijk discussiëren, of dit een lichamelijk kenmerk is of behoort bij het gedrag.
Daarnaast, net zoals bij alles: problemen in de motoriek geldt zeker niet voor iedereen met autisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die ik van mijn dochter ken is dat je echt moet zoergen dat ze je aankijkt als jetegen haar praat, eem autist ontwijkt je ogen meestal, kijkt de andere kant op... Vaak ook een grove motoriek. een soort van lege blik in de ogen, t is niet de juiste benaming, maar in hun ogen zie je vaak al hoe het zit. das het lichamelijke voor zover ik dat ervaar. het geestelijke gaat veel verder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals hierboven reeds vermeld: er zijn géén lichamelijke kenmerken aan mensen met autisme, geloof zeker niet de onzin van lange oren of zo, mensen met autismespectrumstoornissen kunnen alle kleuren, alle vormen en maten hebben.
Het probleem zit hem in het verwerken van prikkels in de hersenen, en als je uiterlijk al wat ziet zal het inderdaad eventuele houterigheid zijn of geen of ongepast oogcontact. Autisme komt wel voor in combiantie met sommige andere handicaps die mogelijk wel fysieke kenmerken hebben. Het is ook niet zo dat alle mensen met autisme stil en teruggetrokken zijn, je hebt juist mensen die heel actief communicatie aangaan, maar op een ietwat bizarre manier, dat is het type 'active but odd'. Bij mensen met autisme en een normale begaafdheid zie je meestal niet meteen dat ze autisme hebben, ze zijn over het algemeen heel goed geworden in het camoufleren van hun anders zijn. Je kan het vaak wel merken na een poosje in het contact. Maar lichamelijke kenmerken dus niet.
Het probleem zit hem in het verwerken van prikkels in de hersenen, en als je uiterlijk al wat ziet zal het inderdaad eventuele houterigheid zijn of geen of ongepast oogcontact. Autisme komt wel voor in combiantie met sommige andere handicaps die mogelijk wel fysieke kenmerken hebben. Het is ook niet zo dat alle mensen met autisme stil en teruggetrokken zijn, je hebt juist mensen die heel actief communicatie aangaan, maar op een ietwat bizarre manier, dat is het type 'active but odd'. Bij mensen met autisme en een normale begaafdheid zie je meestal niet meteen dat ze autisme hebben, ze zijn over het algemeen heel goed geworden in het camoufleren van hun anders zijn. Je kan het vaak wel merken na een poosje in het contact. Maar lichamelijke kenmerken dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk dat elk mens die van dichtbij autisme kent hier een radar of voelsprieten voor heeft ontwikkeld.
zo herken ik ook auti's, adhd-ers, HSP ers. het overlapt elkaar.
wat betreft het houterige bewegen en ASS: dit komt vaker voor en het KAN een kenmerk zijn.
als ik naar mezelf kijk ben ik een ASS met hyperflexiteit (soepele gewrichten dus erg lenig)
zowel het houterige bewegen als het soepele bewegen zijn dit beslist geen kenmerken waar je autisme aan kan herkennen. het is een heel breed totaalplaatje, en dan heb je niets aan wat mogelijke lichamelijke kenmerken die mogelijk kunnen horen bij een vorm van autisme.
zowel het houterige bewegen als het soepele bewegen zijn dit beslist geen kenmerken waar je autisme aan kan herkennen. het is een heel breed totaalplaatje, en dan heb je niets aan wat mogelijke lichamelijke kenmerken die mogelijk kunnen horen bij een vorm van autisme.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.