Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de lichamelijke kenmerken van autisme precies?

Ik ken veel mensen die autistisch zijn. Ik kan aan het gezicht van mensen vaak zien of ze autistisch zijn. Als ik dan iemand zie die ik ken en ik denk dat ze autisme hebben en ik vraag het is dat ook altijd zo.
Maar hoeveel en welke lichamelijke kenmerken zijn het precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Autisme is een geestelijke aandoening die zich soms uit in lichamelijke kenmerken. Omdat je oorzaak en gevolg omdraait is het onmogelijk dat aan te geven omdat misschien wel 99% van de autisten er "normaal" uitziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enigzins afwezig lijkende personen, wat dromerig , maken bijna nooit oogcontact, kijken langs of over je heen.
Zijn stille mensen, beginnen zelf bijna nooit een gesprek.
Hebben vaak een enigzins starre blik.
Dit zijn mijn eigen ervaringen, best mogelijk dat er andere kenmerken zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet precies aan te geven, omdat elke vorm van een ASS aandoening andere kenmerken heeft.
Vaak is er aan de persoon zelf niets te zien, uiterlijk ziet die er gewoon uit net als ieder ander.
Sommigen hebben altijd een starre uitdrukking in hun ogen en/of gezicht.
sommigen zijn traag in hun bewegingen, komen slungelig over en ongeïnteresseerd in hun omgeving.
Sommigen hebben tics in hun gezicht of hele lichaam,
Sommigen 'fladderen' of strekken met een ruk ineens hun armen. Sommigen blijven praten, springen van hot naar her, blijven over hetzelfde doorgaan ongeacht of je luistert of niet, weer anderen praten op één toon, heel montoon dus. Velen zitten ook constant te schommelen, heen en weer te gaan, Zo zijn er zoveel stereotiepe gedragingen waarvan niets echt altijd bij een ASS stoornis aanwezig is, maar vaak wel een vorm ervan. Ja, het is wel vaak te zien, aan het uiterlijk al. Ze zien er niet altijd perfect geknipt en gekleed uit. Ze kunnen wel vlot gekleed worden, maar zelf kan het ze niet zoveel schelen of ze trendy zijn. Ze weten vaak zelf wel wat ze willen en daar is geen speld tussen te krijgen. Als zij hun haar niet geknipt willen hebben, geen moderne heupjeans of weet ik wat op dat moment trendy topic is, doen ze die gewoon niet aan. Zelf gaan ze niet graag zelf de stad in om kleren te kopen ofzo. Dit is zo oninteressant voor hen.
Maar hé, dit is niet in alle gevallen zo hoor. Ik heb het dus over -meestal- komt dus wel vaak veel voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kenmerk is dat de oren wat laag staan ten opzichte van de ogen. Ik dacht ook wat hangende mondhoeken en onderlip.
Dat is wat ik me herinner van een oude scientific american ook bepaalde hersenregios vertonen een abnormale opbouw.
Googelen levert ook weer wat karakteristieken op, zie bron. Het viel me op dat in dat onderzoek de hoogte van het oor niet is meegenomen. De gevonden kenmerken hangen dus vanaf wat je meet. Autisme wordt gezien als een embryonale ontwikkelingsstoornis en die stoornis uit zich over het gehele hoofd en mogelijk ook het lichaam. Een ander voorbeeld van zo een stoornis is het foetaal alcohol syndroom met het ontbreken van het spleetje onder je neus als gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Specifieke lichamelijke kenmerken, die dus de meeste mensen met een "milde" vorm van autisme zouden hebben, die zijn er niet.

Waarschijnlijk is wat je ziet "iets" aan de ogen. Een kenmerk van autisme is de naar binnen gerichte blik, ook wel "lege" blik genoemd. Maar die blik is er niet altijd, vaak alleen als de persoon naar binnen is gericht/in zichzelf zit en ook weer niet bij iedereen.
Sommige mensen met autisme lopen wat "houterig" en/of kunnen niet goed rennen bijvoorbeeld.
Sommigen gebruiken opeens veel of stereotype gebaren, of maken geluiden.
Dat zijn alleen geen uiterlijke kenmerken, maar is meer gedragbepaald: vooral bij onrust/stress/frustratie kan dat voorkomen en dus ook niet bij iedereen.

Er zijn ook vele mensen met autisme, waar je absoluut niets aan ziet, of pas na wat langere tijd, zoals bijvoorbeeld bij mijn zoon (Asperger syndroom).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Autisme heeft geen lichamelijk kenmerken, anders zou de diagnose heel gemakkelijk te stellen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las gisteren ergens, dat aan de luchtpijpen het autisme is te zien. Die vertakken zich anders, regelmatiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt al eeuwen gezocht naar lichamelijke kenmerken van intelligente (of domme) mensen, homo's, criminelen, leugenaars, hart- en andere patiënten, ariërs (of joden) enzovoorts enzovoorts.

Op de een of andere manier lijkt het maar niet te lukken om eenduidige kenmerken van wat voor 'afwijkingen' dan ook te vinden.

Er zijn ook geen precies te omschrijven kenmerken van autisten. Ten eerste omdat er heel veel verschillende soorten van autisme zijn in even zoveel verschillende niveaus. Ten tweede omdat autisme een geestelijke 'afwijking' is, die zich niet noodzakelijk in lichamelijke eigenschappen of gedrag hoeft te uiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er valt veel af te leiden uit gezichten dus ik sluit niet uit dat je aanleg hebt in het herkennen van dit type figuur (waar ik zelf ook in te categoriseren val). Wat ik zelf als lichamelijk kenmerk ervaar is dat ik niet goed tegen aanrakingen kan.

Dat afleiden zoals je beschreef staat ook bekend onder de term frenologie en is een grondslag geweest voor veel ellende, dus blijf ten allen tijde kritisch (ook op je eigen veronderstellingen) omdat men geneigd is tot generaliseren op basis van onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing