Wat zijn de lichamelijke kenmerken van autisme precies?
Ik ken veel mensen die autistisch zijn. Ik kan aan het gezicht van mensen vaak zien of ze autistisch zijn. Als ik dan iemand zie die ik ken en ik denk dat ze autisme hebben en ik vraag het is dat ook altijd zo.
Maar hoeveel en welke lichamelijke kenmerken zijn het precies?
Het gaat vooral om de blik. Het kan ook natuurlijk zijn dat ze geen lichamelijke kenmerken hebben maar dat ze door hun autisme daar niet op letten, ik zeg maar wat. Ik heb wel vaak gezien dat de positie van de ogen en de oren anders lijkt, alsof de ogen een beetje hoog staan.
http://www.pasnederland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=165&catid=70&Itemid=139 Dan kan je natuurlijk discussiëren, of dit een lichamelijk kenmerk is of behoort bij het gedrag.
Daarnaast, net zoals bij alles: problemen in de motoriek geldt zeker niet voor iedereen met autisme.
Het probleem zit hem in het verwerken van prikkels in de hersenen, en als je uiterlijk al wat ziet zal het inderdaad eventuele houterigheid zijn of geen of ongepast oogcontact. Autisme komt wel voor in combiantie met sommige andere handicaps die mogelijk wel fysieke kenmerken hebben. Het is ook niet zo dat alle mensen met autisme stil en teruggetrokken zijn, je hebt juist mensen die heel actief communicatie aangaan, maar op een ietwat bizarre manier, dat is het type 'active but odd'. Bij mensen met autisme en een normale begaafdheid zie je meestal niet meteen dat ze autisme hebben, ze zijn over het algemeen heel goed geworden in het camoufleren van hun anders zijn. Je kan het vaak wel merken na een poosje in het contact. Maar lichamelijke kenmerken dus niet.
zowel het houterige bewegen als het soepele bewegen zijn dit beslist geen kenmerken waar je autisme aan kan herkennen. het is een heel breed totaalplaatje, en dan heb je niets aan wat mogelijke lichamelijke kenmerken die mogelijk kunnen horen bij een vorm van autisme.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.