Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt in de psychologie aangenomen dat temperament is aangeboren en onderdeel van je karakter of is het ontstaan uit gebeurtenissen in je jeugd?

Er worden 4 verschillende toestanden genoemd t.w. cholerisch, flegmatisch, melancholisch en sanguinisch.
Is dit een vaststaand gegeven? Of kan dit veranderen in de loop van je leven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.4K
fremar
12 jaar geleden
Oorspronkelijk waren in de Griekse oudheid de temperamenten de naam voor vier persoonlijkheidstypen: het sanguïnische, flegmatische, cholerische en melancholische temperament. Deze vier oude typen hebben tot in het begin van de 20e eeuw een rol gespeeld in de geneeskunde, met name de psychiatrie, de psychologie en de letteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp worden deze benamingen niet meer gehanteerd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit soort karaktertyperingen worden misschien binnen de populaire psychologie gebruikt, maar horen niet binnen de wetenschap. Daar probeert men weg te blijven van persoonlijkheidsomschrijvingen of archetypische typeringen. Een psycholoog zal de genoemde temperamenten niet benoemen, anders dan in het normale taalgebruik, d.w.z. dat je iemand omschrijft als "redelijk flegmatisch", zonder daarmee iets te willen zeggen over diens verdere persoonlijkheid.

Binnen de (wetenschappelijke) psychologie kun je heel globaal spreken van een verschil tussen trekpsychologie en het interactionisme, of eventueel nog het situationisme, wat bepaalt hoe wij reageren en handelen. De trekpsychologie gaat er vanuit dat bepaalde karaktertrekken consistent bij onze persoonlijkheid horen, de andere twee benaderingen gaan uit van een grotere interactie met en invloed van de omgeving die het handelen deels bepaalt. Met de vraag of karaktertrekken aangeboren zijn of vooral komen door opvoeding en ervaringen kom je op de klassieke nature/nurture discussie die binnen de psychologie altijd een belangrijke rol heeft gespeeld. De vraag is dan of onze persoonlijkheid, karaktertrekken en intelligentie nu aangeboren zijn of komen door opvoeding. In dat debat zijn inmiddels de scherpe kantjes er wel een beetje af, accepteert een ieder wel dat beide zaken een rol spelen, en onderscheiden de richtingen zich meer in de nadrukken die zij leggen.

Meningen verschillen dus over hoe veranderlijk karaktertrekken van mensen zijn. Het is in elk geval duidelijk dat in de vroege jeugd je karakter voor een deel (verder) wordt gevormd, en bepaalde eigenschappen van mensen blijken over de tijd heen tamelijk stabiel te zijn. Intelligentie is daar een voorbeeld van, en zo zijn er ook karaktertrekken die stabiel blijken. Als iemand plotseling heel erg andere karaktereigenschappen heeft, spreken we van een persoonlijkheidsverandering, en dat kan een teken zijn van o.a. hersenschade. Veel trekken zijn dus redelijk stabiel, maar kunnen zéker ook veranderen in de loop van ons leven. Een opvliegend iemand kan rustiger worden, iemand kan ongeduldiger worden, andere interesses krijgen, socialer worden, of minder strenge eisen aan zichzelf gaan stellen. Dat zijn volgens mij tekenen van groei en van verandering. Je wordt geen totaal ander persoon naarmate je ouder wordt, sommige eigenschappen zullen altijd herkenbaar blijven. Maar veranderen doe je zeker, en bij de één is dat veel opvallender dan bij de ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed duidelijk antwoord, dank je.

Andere antwoorden (2)

Tegenwoordig worden in de psychologie met 'temperamentverschillen' de heel basale persoonlijkheidskenmerken aangeduid die al in de vroegste kinderjaren blijken, die tot de aanleg van een individu horen en die tot op zekere hoogte erfelijk zijn. Het gaat daarbij om eigenschappen zoals de felheid waarmee op prikkels wordt gereageerd, het algemene energie- en activiteitsniveau en de mate van introversie of extraversie.
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even ter aanvulling: er was laatst op tv te zien dat er een zgn "strijdersgen" ontdekt is, wat dus misschien kan verklaren waarom sommige mensen wat temperamentvoller zijn. Het was bij Dr Phill geloof ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou vind ik persoonlijk introversie en extraversie van ander materiaal dan die eigenschappen die jij ervoor noemt.
Vroeger was ik nogal introvert en nu moet ik oppassen dat ik niet té extravert ben. Dat is niet altijd aangenaam voor een ander.
Een temperament is een grondstructuur, blauwdruk die iemands karakter bepaalt. Geen enkele blauwdruk is absoluut bij mensen. Dus je bent niet 100% flegmatisch, melancholisch etc... maar steeds een mooie mengeling van verschillende temperamenten. In de leer over de temperamenten wordt meestal aangenomen dat er één bepaald temperament vanaf de geboorte overheerst. In de loop van het leven kunnen andere temperamenten meer aan de oppervlakte komen.
De vraag is of dat de enige manier is waarop men een mens zijn "zijn" kan definiëren. Zo zegt bv. de systeemtheorie dat een mens gemaakt wordt door zijn context (zoals zijn gezin, werkomgeving e.d.). Binnen een bepaalde context zou een mens anders functioneren dan binnen een andere context. Daarom werken systeemtherapeuten niet enkel met de persoon maar bv. ook met zijn gezin.
Deze context is zeker beïnvloedend op de manier waarop iemand is, maar de blauwdruk zal bepalen hoe dit uitwerkt.
Zo zie je dat kinderen binnen één probleemgezin totaal verschillend kunnen reageren. Sommigen worden stil en teruggetrokken en blijven dit heel hun leven. Anderen ontwikkelen juist door die problemen een kracht om ongeziene prestaties te leveren. Een voorbeeld hiervan is Roald Dahl, die zijn verschrikkelijke jeugd uitwerkte in zijn boeken en een beroemd schrijver werd.
Dus de context is zeker van belang, maar hoe je reageert hangt samen met hoe het "cocktail" van types binnen je eigen ik eruit ziet.
(Lees meer...)
liveisgreat
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding