Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verander ik mijn negatieve spiraal in een positief spiraal zodat ik overal weer van kan genieten?

Een tijdje geleden genoot ik van alles, van alle kleine dingen, zoals het weer, de natuur, de gezelligheid, mensen die leuke dingen zeiden etc. Na van loop van tijd is dit weggegaan. Ik zou heel graag dit 'genieten' weer terug willen hebben. Zelf ben ik een erg 'denk-mens'. Ik zie momenteel alleen maar negatieve dingen, zoals bijv. het vele huiswerk van school en de komende tentamens en examens. Ook vind ik dat ik wat af moet vallen en dit lukt ook niet zo goed. Verder denk ik dat anderen beter zijn dan ik in bepaalde dingen en heb ik een minderwaardigheidsgevoel. Dit komt voornamelijk doordat ik me heel vaak met anderen vergelijk. Ik wil weer van dit negatieve zelfbeeld af en ik zou zo graag weer willen genieten van de kleine dingen! Op school e.d. kan ik me altijd heel vrolijk en positief opstellen, maar als ik eenmaal thuis kom, ben ik weer erg negatief en reageer ik chagrijnig tegen mijn ouders. Ik wik écht weer genieten van het leven! Maar hoe pak ik dat aan? Welke stappen moet ik zetten? Hoe kan ik dit zelf oplossen?
Ook hecht ik veel waarde aan mijn geloof (christendom). Welke Bijbelteksten kunnen betrekking hebben op mij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je schrijft over huiswerk, school en examens: dan neem ik aan dat je in de puberteit zit.
De dingen die je noemt horen daarbij: negatief zijn, je niet lekker in je vel voelen, onzekerheid, druk/stress door school, niet tevreden zijn over je lijf (af willen vallen), je minderwaardig voelen/jezelf met anderen vergelijken en afreageren op je ouders.
Daar heeft iedereen in meer of mindere mate last van. Voordeel is, dat het weer over gaat als je de volwassenheid nadert. Tot die tijd moet je er gewoon doorheen, net als iedereen.
Maar dat betekent niet, dat je er niets aan kunt doen of dat je overgeleverd bent aan de grillen van de hormonen ;-)

Wat ik hierboven schreef is om je aan te geven, dat er niks mis is met jou, dat het erbij hoort.
Accepteer dat, dat scheelt al een heleboel. Het is, zoals het is en zoals het is, is het okee.
Verder: wees je ervan bewust. En dat doe je al!!
Dan is het volgende punt: als je merkt negatief te zijn, ontevreden bent, je onzeker voelt etc: zeg dat tegen jezelf. Als je alleen bent kan dat misschien hardop.
Voorbeeldje: "ik voel me nu onzeker, omdat..... en dat is logisch: hoort bij de puberteit. Dan benoem je het voor jezelf.
Dan kan je op dat moment beslissen, om bijvoorbeeld afleiding te zoeken, je leuk op te maken, een vriend/vriendin te bellen of iets waar je op dat moment behoefte aan hebt.
Over genieten van de natuur en kleine dingen: wees je bewust van je omgeving en wees aandachtig. Dus met al je zintuigen en aandacht bezig zijn en ervaren, wat je op dat moment doet. Dan komt dat genieten vanzelf weer.

Sorry, ik ben niet op de hoogte van Bijbelteksten, dus ik hoop, dat iemand anders je daarmee kan helpen.
Veel succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Pffff.... is wel een enorme lap tekst geworden.... is niet mijn gewoonte! Sorry ;-))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+ wel een goede lap tekst.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, dank je wel ;-)

Andere antwoorden (8)

Misschien is mindfulness wat voor je.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag het ook Smilfullness zijn ;-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik een zeer waardevol antwoord +
Mocht je er interesse in hebben Happy1, zoek dan een cursus die gegeven wordt door een psycholoog. Iedereen mag dit namelijk doen, maar het is echt van belang, dat er een deskundige is die weet wat-ie doet, omdat er veel gevoelens los kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WendyH Wat bedoel je met die Happy1?
Is dat de naam van een concept zoals mindfulness of lifefulness?
Of is dat gewoon een benaming die jij zelf gebruikt?
Ik kan het namelijk niet terug vinden via Google, ik kom dan steevast uit op Happy123.... één of ander computerspelletje... ? ... Liefs en fijne zondag nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Happy1 is de gene die de vraag heeft gesteld.
Ik ken een soort mindfulness cursus die heet voluit leven en volgens mij wordt deze in heel Nederland gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Troxie Tja... en terwijl ik het schreef dacht ik het nog hoor dat ik ergens iets over het hoofd had gezien... iets wat zich pal onder mijn neus zou bevinden... en mijn vermoeden wordt dus bevestigd... ik zal het maar op de loomheid van de zondagochtend schuiven hé - hahaha Bedankt voor de bijkomende info. Ook voor jou nog een fijne zondag gewenst! Liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)) Voorjaarsloomheid denk ik, heb het ook: heeeeeeeerlijk!!! De lentemaand is begonnen!!!! Dank Troxie!
Klinkt als het welbekende lenterdipje. Mensen zijn moe van de winter, het donker, binnen zitten, extra kilootjes, koude weer...
Ook jij bent toe aan de lente.
Komt allemaal goed, hoor.
En die tentamens en zo, tsjah, daar kun je een hekel aan hebben, maar zie het als 'mijlpalen'. Elk gehaald tentamen brengt je weer dichter bij de zomer. En vooruitgang wb je toekomst. Weehoe, de lente komt zo!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bij mij hielp was een leuke hobby zoeken iets wat je echt leuk vind. Zo leer je meestal ook weer leuke nieuwe mensen kennen.
Ook vind ik het fijn om lekker te sporten zo raak je energie kwijt en trek je jezelf minder aan van sommige dingen of je kunt er beter tegen.

Hoop dat je er iets aan hebt.
En over die examens zorg dat je een kleinigheidje aan jezelf belooft als je er van af bent maakt niet uit of het goed is gegaan of niet gewoon jezelf belonen door iets leuks te kopen of iets leuks te gaan doen ;)

Liefs,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verwoord + ook Liefs van deze zijde ;-)
Probeer een paar keer in de week lekker naar buiten te gaan en een flinke wandeling te maken.
Hierdoor loop je je hersenen leeg en worden er ook de goeie stoffen in je hersenen aangemaakt, waardoor je je veel vrolijker gaat voelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Leeglopende hersenen? Figuurlijk bedoeld, dan zeker?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke reactie :-))))))
Dit is inderdaad een uitdrukking, maar dat zul je best weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha: hersenen die leeglopen, aangevuld met een berg stof en hoppaaaa, je bent meteen vrolijk ;-)))
Ikke wel nu :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word vrolijker van de reacties dan van het antwoord zelf ;-) Fijn wandelweekend weekend gewenst... ik blijf wel binnen tot de hersenenvloed voorbij is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof dat mijn hersenen prop vol zijn, dus morgen maar eens flink de bossen in en de hersenen leeg lopen, heb ik ook geen moeite om de weg terug te vinden.
Tenminste als de vogeltjes die grijze korreltjes niet opgepikt hebben:-)))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets als Klein Duimpje????;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij was het Hans die de koekkruimeltjes liet vallen.
Hier zitten de nodige kilometers weer in de benen, hersenen leeg en ook de weg terug kunnen vinden, dankzij die grijze hersenstukjes die we er uit hadden gegooid :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk ook weer helemaal vrolijk, goeie stofjes aangemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Z11 En wat ga je nu met die goeie stofjes doen?
Verkopen aan de Chinezen ter preparatie van typisch Hollandse 'made in china' kledij? Jouw energieke vrolijkheid druipt aan deze zijde van het scherm... heb je ook nog een goed droogstofje aangemaakt, dan mag je het altijd deze richting laten uitwaaien hoor ;-) ;-) ;-) Ik ga me klaarmaken om naar buiten te stappen... wie weet wat waait er nog zoals over op een semi-zonnige zondagochtend ;-) Liefs en fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Z11: ach ja.. Hans en Grietje natuurlijk....
Owowowow.... volgens mij heb ik een te grote lekkage in de bovenkamer gehad en moet de stoP erin; effe bijtanken ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop dat onze vraagstelster ook hier wat aan heeft.
Misschien is ze ondertussen ook wat vrolijker door al het schuddebuiken van het lachen.
Ja, ook dat is gezond.
Kortom, blijf jezelf, wees wie je bent en sla je een flater: Wie bepaal dat het een flater is.
Meestal is het wel ergens goed voor.
Het leven komt zoals het komt daar verander je meestal niks aan, hooguit kun je proberen er wat invloed op te hebben, maar zelfs dan nog kun je niet alles bepalen.
Ben je eens chagrijnig: Ook dat mag best eens hoor, het leven heeft ook negatieve dingen en daar leer je vanzelf mee om te gaan. Prettig weekend allemaal :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Z11 inderdaad... vroeg of laat begrijpen we wel waar wat dan ook goed voor is... Bedankt voor jouw ludieke bijdrage, het kan bijna niet anders dat ook de vraagsteller er profijt mee doet. Liefs
Als je het wilt dan kun je vragen of een professioneel iemand met je meekijkt. Niet meteen iets psychologisch maar andere hulpverlening. De overtuigingen die je maakt doe je zelf en dat betekent ook dat je het zelf weer in positieve zin kunt veranderen. Daarbij is het erg goed dat een buitenstaander met veel kennis, ervaring en coachende capacitieten met je meekijkt en jou leert om weer een meer zonnige kijk op het leven te geven.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je buitenhuis je gedrag is zoals het moet, en wat van je verlangt wordt: bijvoorbeeld gezellig, vrolijk hardwerkend voor school of werk, maar thuis hoef je niet zo te zijn als je moet zijn, maar zoals je bent. Daarom ben je thuis niet gezellig omdat je je frustraties af moet reageren, omdat je dat op school niet kan,anders krijg je problemen, of bij je vrienden of klasgenoten moet je heel populair doen terwijl je misschien niet iedereen even aardig vindt. Thuis hoor je eerlijk over je gevoel te praten en hoor je daar ook weer aan afspraken te houden van je ouders en andere huisgenoten. Ik denk dat je beter ook buitenhuis eerlijk naar je gevoel moet denken en uitstralen dat je gewoon niet elke dag een vrolijke meid maar gewoon iemand die niet perfect is, dus ook een rotdag hoort hierbij. Je hoeft niet altijd vrolijk en gezellig te zijn of populair, je bent een mens en geen robot die opdrachten krijgt en volgens een standaard patroon moet uitvoeren. Bijbelteksten ken ik niet, maar misschien dit: God houdt van je zoals je bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet onverdeeld eens met jouw uitleg want er kunnen zovele anderen zijn maar voor die laatste zin geef ik je een spontaan een + Ook al ben ik geen religieuze Godgelovige, ik ben er wel van overtuigd dat er een gezamenlijke Bron of Oorsprong is waarvoor we inderdaad Prima zijn zoals we zijn. Ik noem die bron wel eens Big Kosmos maar in essentie komt het fenomeen overeen met hetgeen jij en anderen God noemen. Leuk dat je dat 'hoe dan ook houden van' op de valreep nog even in herinnering brengt ;-) Liefs Geniet van je weekend!
zoek zelf afleiding, je vertelde zelf dat je van de natuur houd , ga lekker wandelen in de natuur of fietsen.
Ikzelf heb altijd baat bij het fotograferen in de natuur, het verzet je gedachten wat , je bent bezig en langzaam aam kom je weer tot het moment dat je van de zang van een vogeltje of dat prachtige bloemetje of van die zeldzame paddestoel kunt genieten.
Je zult je zelf daartoe moeten dwingen om zover te komen om überhaupt tot daden over te gaan , maar probeer het dwing jezelf om iets te ondernemen en je zult merken dat het helpt , niet na 1 of 2 keren , nee doe dat enkele maanden , liefst dagelijks en anders zeker een paar keer in de week , ga jezelf er voor inzetten , je kunt het, maar je moet het zelf doen.

En wat betreft je geloof , ook jij weet dat ook jij met al jou moeilijkheden in gebed tot God mag komen.
Ga serieus in gebed , niet gauw gauw , nee stort je hart uit voor God , Hij weet van jou moeilijkheden af , Hij wil jou ook helpen , ga in gebed, buig je knieen , en vraag og God jou nabij wil zijn en jou uit deze moeilijkheden wil halen.
Ik ben er van overtuigt dat God geen oprechte bidder laat staan , Hij zegt zelf : " Komt allen tot Mij , allen die vermoeid en belast zijn , en Ik zal u rust geven "

Ik weet zeker als je God hierom vraagt , dat jij je rust weer terug vindt en dat je weer volop kunt genieten van alles wat op jou pad komt.

Heel veel sterkte en ik hoop dat ik je een klein beetje een richting heb kunnen aangeven waar jij wat aan hebt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger zou ik steevast een min gegeven hebben voor dit soort antwoorden maar sinds ik een paar onverklaarbare zaken heb meegemaakt ben ik op onderzoek gegaan en ben ik meer gaan begrijpen van dat Godgeloof en daardoor sta ik vandaag toch wel achter dat antwoord van jou. Je hoeft echter niet in God te geloven om toch geleid, beschermd en geïnformeerd te worden door deze onzichtbare Kracht- en Prachtbron. Indien dat niet zo was dan was ik als grote ketter (vanwege mijn ongeloof in zoiets als het bestaan van God) reeds lang in de vergeetput terecht gekomen. Vanwege mijn natuurlijke drang om steeds weer het goede in anderen te willen ontdekken ben ik dan blijkbaar toch beloond door het Alziende 'iets' dat velen God noemen. Fijn weekend nog aan alle gelovigen en ongelovigen... moge de Kracht van het Constructief denken de bovenhand halen bij elk van jullie ;-) Liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GerdaMaria Leuk dat je reageerde op mijn stukje.
Zo als ik uit jou stukje begrijp ben je zelf onkerkelijk, maar je "voelt" dat je wel beschermd , geleid en geinformeerd wordt door een onzichtbare Kracht en prachtbron.
Fijn om dat te horen van jou , juist God wil juist het goede met ons , Hij bewaard en bespaard ons voor vele gevaren , wat jij dus de onzichtbare krachtbron noemt .
Dit zelfde ervaar ik ook maar ik ben persoonlijk ervan overtuigd dat dit door God wordt bestuurd en geleid en daarom ben ik God er ook dankbaar voor dat Hij mij persoonlijk zo wil geleiden, terwijl ik vaak zo'n ongehoorzaam schepsel ben tegenover mijn goeddoende God die mij persoonlijk geleid en beschermd, dat ik vaak denk , hoe is het toch mogelijk , ik, die steeds tegen Gods geboden in leeft die wil God behoeden voor nare of ernstige zaken terwijl ik dat niet verdien , beleef jij dat ook zo ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@passantje Ja dat ervaar ik ook zo. Ondanks mijn jarenlange ongeloof en ondanks het feit dat vele mensen kritiek hebben op een deel van mijn levenswandel, voel ik me wél beschermd door hetgeen jij God noemt. Zoals ik het ervaar zijn het mijn Bewuste intenties die bepalend zijn voor de beloningen die ik ervaar. Het maakt bijvoorbeeld niet uit dat ik volgens de mensen iets fout doe, als ik het vanuit de overtuiging heb gedaan dat dit het beste is dan komen er via verschillende wegen beloningen. Die beloningen varieren van extreem Goed Gevoel tot 'toevallig' ontmoeten van mensen die me met allerlei zaken ondersteunen of 'toevallige' financiële meevallers of 'toevallige' teksten of beelden die mij een inzicht brengen of een welgekomen oplossing brengen voor een bepaalde situatie. Ik weet dat het voor velen heel gek klinkt maar sinds het moment dat ik hier op GV heel openlijk heb aangegeven dat ik wel degelijk Geloof in het bestaan van zoiets als een God zijn er ongelooflijk vele positieve wendingen gekomen in een kwestie waarin ik behoorlijk strop zat.
Een heleboel mensen zullen dit aan het 'toeval' toeschrijven maar ik let al enkele jaren behoorlijk goed op wanneer ik beloond wordt en wanneer ik vast kom te zitten. En elke keer komt het op hetzelfde neer. Van zodra ik mijn Geloof en mijn Vertrouwen in die Universele Win-Win-Bron (God) Bewust activeer krijg ik daar via allerlei wegen bevestiging op. Dus JA er bestaat zoiets als een God die AL onze wensen en intenties weerspiegelt via diverse manifestaties. Soms lijkt het alsof die Bron (God) ons in de steek laat doch dat komt enkel omdat wij ons Vertrouwen in het bestaan ervan zijn kwijt geraakt. Blijven Geloven is dus dé Boodschap. Of je dan wel of niet gedoopt bent, of je dan wel of niet naar de kerk gaat dat maakt niet uit. Als je vanuit je binnenste maar oprecht het Beste voorhebt met alles wat bestaat dan krijg je ook het allerbeste in veelvoud terug. Bedankt om jouw ervaring te delen, moge ook jij nog veel vreugde beleven aan onze gezamenlijke Bron van Bescherming ;-) Liefs en fijn weekend nog!
Als het op school beter lukt om je positief op te stellen dan bv. thuis bij je ouders, dan is dat misschien iets om over na te denken - misschien is het een idee om je energie wat meer te halen uit dingen buitenshuis (dus niet te veel bij je ouders zijn, maar op plekken waar je positieve energie van krijgt, bv sportclub ed)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image