Hoe verander ik mijn negatieve spiraal in een positief spiraal zodat ik overal weer van kan genieten?
Een tijdje geleden genoot ik van alles, van alle kleine dingen, zoals het weer, de natuur, de gezelligheid, mensen die leuke dingen zeiden etc. Na van loop van tijd is dit weggegaan. Ik zou heel graag dit 'genieten' weer terug willen hebben. Zelf ben ik een erg 'denk-mens'. Ik zie momenteel alleen maar negatieve dingen, zoals bijv. het vele huiswerk van school en de komende tentamens en examens. Ook vind ik dat ik wat af moet vallen en dit lukt ook niet zo goed. Verder denk ik dat anderen beter zijn dan ik in bepaalde dingen en heb ik een minderwaardigheidsgevoel. Dit komt voornamelijk doordat ik me heel vaak met anderen vergelijk. Ik wil weer van dit negatieve zelfbeeld af en ik zou zo graag weer willen genieten van de kleine dingen! Op school e.d. kan ik me altijd heel vrolijk en positief opstellen, maar als ik eenmaal thuis kom, ben ik weer erg negatief en reageer ik chagrijnig tegen mijn ouders. Ik wik écht weer genieten van het leven! Maar hoe pak ik dat aan? Welke stappen moet ik zetten? Hoe kan ik dit zelf oplossen?
Ook hecht ik veel waarde aan mijn geloof (christendom). Welke Bijbelteksten kunnen betrekking hebben op mij?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.