Hoe kan ik me minder snel vernederd voelen?
Ik voel me heel gauw persoonlijk vernederd. Vandaag ook weer, omdat iemand liever met iemand anders een sketch wilde doen dat met mij. ik kreeg de tranen in mijn ogen, terwijl het me eigenlijk nu ook niet zoveel kan schelen.
Mijn baas heeft ook achter mn rug dingen geregeld, en hopla, in plaats van boos of zo te worden voel ik me verdrietig en vernederd en begin te huilen.
Ook bij mijn vriend voel ik me heel snel vernederd, mijn zelfwaardegevoel hangt helemaal af van wat hij zegt. Ik bedoel als hij zegt "je ziet er zo opgezwollen uit vandaag" dan voel ik me de hele dag rot. Ik heb me dan mooi gemaakt voor hem en voel me in de grond geboord.
Als mijn zus zegt dat mn haar slordig ligt, voel ik me ook vernederd. Of als mensen meer aandacht besteden aan mijn zus dan aan mij, dan voel ik me ook echt door de grond gaan, voel me compleet onaantrekkelijk en compleet depri
Het vervelende is vooral dat ik hierop blokkeer, dat ik dus alleen maar die vernedering voel en dat die alle andere gevoelens maskeert. Daarom kan ik ook niet echt goed reageren. Alleen huilen dat lukt, maar dat vind ik dus ook echt niet leuk, het toont zo belachelijk alsof je jaloers bent (misschien ben ik dat dan ook, maar om daarvoor dan te huilen is toch wel straf).
Toegevoegd na 21 uur:
ik voel me zelfs vernederd als mijn vraag verwijderd wordt op goeie vraag merkte ik vandaag. om maar te zeggen, dat ik me alles zo persoonlijk aantrek, terwijl ik met mijn verstand ook wel weet dat deze reactie van mezelf overdreven is.
Je moet voor jezelf opkomen.
Want als je jezelf niet mooi vind, doet niemand het. Dirk jezelf eens helemaal op.. En ga dan , bv boodschappen doen. Loop eens Zelfverzekerd door die winkel. ( misschien voel je het niet, maar je kan wel een beetje acteren.) en kijk eens naar de reactie van de mensen. Je zal zien dat mensen geintresseerd naar je kijken, ( kan wat oefening vergen hoor ;-)
Ontdek wat welke houding met jou en de mensen om je heen doet.
Op den duur gaat het je steeds makkelijker af en weet je niet beter.
Doe maar heel gewoon dat is voor jou al meer dan voldoende werk aan de winkel ;-) Ook van mij een dikke + voor de moed die je hebt opgebracht voor het stellen van deze vraag. Ooit stond ik in jouw schoenen... ooit lijkt nu een eeuwigheid geleden en toch is het niet eens zo lang geleden.
Dus...
er is wel degelijk Hoop voor jou dat ook jij hier heelhuids en berinnesterk doorkomt. Ook 53 jaar is een mooie leeftijd om spelenderwijs jezelf beter te leren kennen en als herboren open te bloeien ;-) Liefs van me
En denk dan iets van: "Het heeft nu geen zin om op deze manier te reageren. Ik doe mezelf daar geen plezier mee. Ik kan beter proberen sterk te zijn in plaats van me zielig te voelen". Zulke gedachten kunnen je helpen om je minder aan te trekken van wat er gezegd wordt.
(gevoel schijnt namelijk voort te komen uit wat je denkt; als je die gedachten weet te veranderen, kun je je dus ook anders voelen).
Hopelijk werkt dit een beetje. (de ene keer zal het wel beter lukken dan de andere; maar geef niet op)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.