Heeft orale fixatie mogelijk te maken met het feit dat je als baby niet lang genoeg borstvoeding kreeg?
Iemand waarmee ik toneel doe moet constant iets. Ofwel moet ze roken, ofwel moet ze aan een koekje knabbelen, ofwel een potje yoghurt leeg lepelen, ofwel een quicksoep eten enz... Het is vrij vervelend omdat de repetitie daarvoor telkens opnieuw moet stoppen. Ze wordt enorm kregelig als dat niet kan op het moment waarop ze het wil of als iemand hierover een opmerking maakt (ze heeft behoorlijk overgewicht, dus er wordt natuurlijk wat mee gelachen op een amicale manier af en toe).
Volgens mij is dit een soort orale fixatie. Zij zegt dat dit komt omdat ze niet lang genoeg borstvoeding gekregen heeft, en zo haar orale fase niet goed doorlopen heeft. Is dit mogelijk? Een baby zuigt toch op van alles en nog wat (handjes, speelgoed...), waarom moet dat juist die borstvoeding de oorzaak zijn?
(Ze moet ook bijna letterlijk elk uur naar het toilet , maar dat is natuurlijk van een andere orde (alhoewel ook heel bijzonder vind ik...))