hoe kom ik van dat excuus-gedrag af?
Mijn chef zei laatst tegen me dat ik me - als er iets misgaat - snel verantwoordelijk voel en een soort excuus-gedrag vertoon. Sindsdien heb ik erop gelet, en inderdaad : als iemand bv; zegt "dit zou ik niet gedaan hebben", ga ik me verantwoorden. Het gebeurt bijna automatisch, ik merk het pas als ik het al aan het doen ben of besef nadien dat ik het weer deed. Het excuus-gedrag heeft ook een heel breed spectrum. Het gaat van bv. al denken "oei , als ik aanbel zal ik zeker storen" en hierop al anticiperen (bv. "hallo, stoor ik? anders ga ik er terug van door hoor...") , me onbewust onderdanig opstellen als er iemand bv. het heel druk heeft en voor mij iets moet doen etc...
Ik wil graag accepteren dat ik zo ben, dus het raakt mijn eigen waarde in feite niet. Aan de andere kant wil ik ook graag van dit trekje afgeraken. Het is denk ik een soort conditionering uit mijn kindertijd. Mijn grootouders waren "in dienst" van rijke mensen en zij vertoonden heel hun leven een soort dienstmaagdgedrag. Mijn ouders hadden dit ook. Zoiets van "wij zijn ondergeschikten dus wij moeten altijd beleefd blijven en vooral niet teveel opvallen".
Gelukkig heb ik al heel wat van dit gedrag achter me gelaten, maar dit excuus-gedrag heb ik blijkbaar nog altijd.
Alleen het moet niet te gek worden. Het is heel goed dat je je er bewust van bent, dat betekent dat je het ook kunt veranderen.
Verder kun je de gedachte vasthouden dat jij niet verantwoordelijk bent voor iemand anders z'n gemoedsrust. Daar is hij zelf verantwoordelijk voor. Ik neem aan dat jij zowiezo rekening houdt met anderen, dus niet expres iemand kwetst. Dus moet je je niet schuldig voelen, ook niet als iemand iets in die richting zegt, want dit is gewoon projectie van die persoon.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.