hoe kan je leren te negeren wat anderen zeggen of doen, zonder dit als wapen te gebruiken?
Ik krijg vaak het advies "negeer het". Dat is inderdaad een zeer goede manier van handelen als mensen bv. proberen je boos te maken.
De vraag is echter hoe je dat kan doen zonder dat dit overkomt als "'aha, nu negeer ik je lekker". Want dan krijg je vaak de omgekeerde reactie. In het bovenstaande voorbeeld zou het dan zijn : mensen proberen nog harder je boos te maken.
Toegevoegd na 17 uur:
ik vind het in wezen niet zo moeilijk om iets te negeren, maar het gaat dus over hoe het overkomt bij de ander. Het negeren moet als doel hebben om bij "mezelf" te blijven en niet om de ander een hak te zetten.
Ik merk vaak dat als ik in een goeie bui blijf, de ander me verder uitdaagt in de hoop dat ik me toch overgeef aan het conflict.Bij professioneel handelen leer je juist dat je de ander nooit mag negeren omdat je zo het gedrag versterkt, maar dit werkt dus echt niet bij iemand die er steeds op gevat is reactie uit te lokken.
De vraag komt voort uit een conflictje op mijn werk, waarbij een doelgroeplid mijn directeur belde omdat ik hem had "genegeerd". Terwijl ik gewoon zei "zo praten heeft geen zin, ik bel je morgen als je wat kalmer bent".
Maar zoals gezegd : het gebeurt me ook in de privésfeer dus...Het is vooral moeilijk als ik ergens ben waar ik niet thuis ben, want dan kan ik bv. niet zeggen : als je niet ophoudt ben ik weg.(bv; op reis, doelgroepvergadering etc)
Wat zou er gebeuren als je iets deed wat hij totáál niet verwacht. B.v. een knuffel geven of i.d. Kun je dat?
Verder lijkt het tegenwoordig wel normaal te zijn om iemand een hak te zetten, je kan niet normaal omgaan met zulke mensen. Heel moeilijk voor je hoor!
Sterkte en veel liefde gewenst!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.