Weet iemand goede effectieve hulp/training of gespreksgroepen bij het afstand doen van het christelijk geloof?
Eigenlijk zou je een soort 'eerste hulp bij atheïsme'-cursussen moeten hebben, he?
Wil God kwaad voorkomen, maar kan hij niet?
(Dan is hij niet almachtig.)
Kan hij wel, maar wil hij niet?
(Dan is hij kwaadaardig.)
Kan hij wel en wil hij wel?
(Waar komt dan het kwaad vandaan?)
Kan hij niet en wil hij niet?
(Waarom noemt men hem dan God?)
Epicurus ca. 341-270 v.C. Dit citaat alleen moet al voldoende zijn om het juk van het geloof van je af te kunnen schudden.
Dan is het veel makkelijker om jezelf met goede argumenten te verweren tegen evt. mensen die het niet met je eens zijn. Even een persoonlijk iets.
Ik weet niet wat je redenen zijn om God de rug toe te keren, maar als Christen zijnde zou ik zeggen: ga op zoek naar antwoorden en blijf niet hangen in je vragen. Velen keren hem de rug toe omdat ze teleur gesteld zijn of boos zijn.
De rest laat ik aan jou over.....
Je krijgt van niemand steun, sterker nog, je moet je constant verantwoorden.
Ik denk dat het iets is waar veel christelijk opgevoede jongeren mee worstelen. Je kan met vragen naar de dominee, maar die zal je alleen ' zijn' richting op helpen.
Ondertussen is het voor mij geen probleem meer.
Maar kan me nog wel vaak ergeren aan het wijzende vingertje van gelovigen, hun , in mijn ogen vaak hypocriete gedrag en hun betweterigheid. Dat zal het gevolg zijn van mijn ervaringen.
Anderzijds kan ik me goed voorstellen dat je het als ouder, die overtuigt is van zijn geloof, het niet leuk is als je kind een andere keuze maakt.
Ik ken deze site al, maar is wel heel behulpzaam. Iljachienna: bedankt voor je reactie. Het is waar: je kunt niet in 1 keer volledig afstand hebben gedaan van een geloofsovertuiging. Er mist te veel informatie om snel weer stabiel te kunnen zijn.
Overigens betekent voor mij afstand doen van het christelijk geloof niet hetzelfde als God de rug toekeren.
Heb alleen zelf ontdekt dat de "god" die christenen denken te kennen, veel groter is dan binnen deze geloofmuren. Ik ervaar nu een veel grotere liefde tot "God"(lees: "leven") en tot ál mijn naasten dan voorheen.
Na 2 jaar tobben ben ik al wat op de goeie weg,
maar zoals mijn vraag aangeeft: Echt concrete hulp hierbij zou zeer gewenst zijn. Heb heel wat op internet afgezocht, maar nog niet concreets iets kunnen vinden. Het is een diepgaand proces, wat je uiteindelijk toch helemaal zelf moet zien te redden. Het is alsof je jezelf helemaal moet ontleden, omdat het heel je leven overheerst heeft. Reactie van Nelly3 en contignenter zijn wel leuk, maar het wordt zo een onderling praatje. Niet helemaal de bedoeling lijkt me. Adriaanv: Weet niet helemaal wat u bedoelt met deze reactie. Ik beleef "hét geloof" ook als fijn, nu veel fijner als binnen het christelijk geloof. Maar juist de indoctrinatie van toen maakt het me nog steeds moeilijk onbevangen het ongebonden geloof (=voor mij alles wat het leven in zijn volle blijdschap ons biedt) te kunnen beleven.
Hier zoek ik ervaringsdeskundige ondersteuning voor.
@adriaanv, ik noem jou als voorbeeld hiervan, niet persoonlijk bedoelt, maar wel overduidelijk wat ik bedoel.
Blijkbaar is het een drang om anderen te wijzen op, wat voor jou belangrijk is. Ik vraag me af waar die drang vandaan komt? Bij mij komt het over als zieltjes redden.
Je reactie op de christelijke drang om anderen te willen bekeren herken ik helemaal. Ik zit nu zelf in een gezin, waarin mijn man nog voluit christen is en ik tot voor 2 jaar ook. We hebben 2 kids die hij 'gewoon' christelijk wil blijven opvoeden. Af en toe wordt het mij teveel en ben ik heel erg opstandig dat mijn kinderen ook met dit gif worden ingegoten, en ik heb tijden dat ik er begrip voor heb, ik stond er immers zelf vroeger ook zo in.
De drang om anderen te willen waarschuwen is inderdaad van hun uit gezien een puur goedbedoelende.Ze willen je behoeden voor de eeuwige ondergang. Het is soms heel lastig dit te aanvaarden, als er voor je zelf een heel ander inzicht is gekomen. Ik gun mijn kinderen een onbezorgd vreugdevol leven, zonder diepe angst voor hel en verdoemenis. En tegelijk zit ik zef nog vaak te knokken met soortgelijke angsten.
Pfff... je leven lijkt voor de rest nooit meer helemaal 'normaal' te zullen worden.
"God straft het kwade toch?"
Ehm nee. Hij heeft het zelf gecreëerd. Maar ik kan dit verkeerd zien, op welke manier zou hij dit dan doen? "Wij zijn hier voor een beproeving."
Wat is het nut van een beproeving? God is alwetend en almachtig. Hij kan dan alles laten gebeuren en weet al dat het gaat gebeuren. Een proef is nergens voor nodig. "Zoals Adriaan ook een beetje zegt, de bijbel heef helaas verkeerde vertalingen opgelopen."
En hoe weet jij welke vertaling goed is? Zoals ik het zie is niet elke letterlijke interpretatie een twijfel aan het woord van God. "Daarom is ook de islam er."
Dat is onzin: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_islam "Heel veel christenen worden nu ook moslim."
Hoe weet je dit? "Waarom Is er nog steeds criminaliteit, we betalen toch genoeg belasting en geld voor politie.
Kan de politie het niet om het kwaad te bestrijden? Weet je wat, ik keer me dan de rug om naar de politie. "
Dit is heel iets anders. Mensen kunnen andere mensen niet stoppen kwaadaardige dingen te doen. God zou dat wel moeten kunnen. Begrijp me niet verkeerd. Ik respecteer jou en je mening, toch denk ik niet dat het in elkaar zit, zoals jij het presenteert.
Als er in de bijbel 'kleine overschrijffoutjes'( zoals leeftijd, noemt u) kunnen staan... wie garandeert mij dat er niet overal kleine foutjes zijn ontstaan in al dat vertaalwerk... kleine foutjes, die weer met kleine foutjes zijn vertaald...
wat houd ik dan nog 'puur' over....??
nee voor mij heeft de bijbel het absolute gezag verloren.
zo denk ik er ook over.haal eruit waar je wat aan hebt en voor de rest is de bijbel een boek geschreven door mensen voor mensen en de grondtekst kan je toch niet met zekerheid weten daar wordt al eeuwen over gediscussieerd als je je naaste liefhebt ..nou dan heb je alles in een zin gevangen.... en een hele kluif ...ga er maar aanstaan ....religie legt vaak zware vrachten op de schouders van de goedgelovige...maar jezus zegt mijn vracht is niet zwaar..dus pardoes.. bevrijd je van dat juk en deze dame die kan ik je echt aanbevelen
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.