hoe reageer ik op razende woede?
Net een telefoon gekregen van iemand uit de doelgroep voor wie ik werk. We hadden hem verwijderd van de facebook pagina van het project omdat hij onjuiste berichten op de site plaatste.
De man was eerst lid van de kerngroep van het project maar is opgestapt omdat hij zijn slag niet thuishaalde ivm een discussie. Sindsdien verschijnt hij wel nog op diverse activiteiten, en ook daar hitst hij mensen tegen elkaar op.
Hij wil nu naar alle betrokkenen (lees: onze directie, het stadsbestuur, de minister...) een brief sturen om te melden dat het project ondemocratisch is omdat hij zijn mening niet mag geven.
Helaas is er hier ooit een precedent geschapen doordat onze directie is ingegaan op een gelijkaardig signaal van een andere ex-deelnemer (wat ik toen ook niet begreep, vermits deze man een psychiatrische problematiek heeft en dat bekend is). Door dit precedent krijgen deelnemers m.i. het idee "als ik brieven schrijf krijg ik aandacht".
Het is een man waar totaal niet mee te praten valt, hij gaat rechtdoor zonder omkijken. Reden waarom veel kerngroepleden opgelucht adem haalden toen hij niet meer kwam. Sindsdien is ook de dialoog met enkele probleemoplossers fors verbetert. Hier ligt dan ook de kern van het probleem volgens mij : hij is rancuneus omdat het project in een stroomversnelling komt sinds hij weg is.
Hoe reageer ik best op iemand die zo razend is? Wachten tot hij gekalmeerd is, is geen optie. Ik ken hem als iemand die boos blijft...