hoe kan het dat een lichaam soms iets anders zegt dan de geest?
Soms denk je in je leven dat je "alles onder controle" hebt maar je lichaam zegt iets totaal anders (via bv. psychosomatische klachten).
Ik ben een redelijk bewust mens maar ervaar dit ook bij mezelf. Ik denk bv. in een bepaalde situatie "dit kan ik best managen", maar mijn lichaam geeft toch signalen dat ik stress ondervind (bv. nekstijfheid, maag- en darmklachten) of inspanningen doe (bv. zweten, moeheid...).
Terwijl ik (in mijn geest maar ook in mijn gevoel) eigenlijk "denk" dat ik me helemaal niet moet inspannen, dat ik het perfect aankan, dat het bv. een vaardigheid is die ik goed beheers of een situatie die ik best wel kan bolwerken zonder moeite.
Hoe komt dat? En wie heeft er gelijk : lichaam of geest?
Toegevoegd na 12 uur:
Achteraf bedenk ik me : het lichaam kan niet bewegen zonder tussenkomst van de hersenen, dus geest en lichaam zijn op één of andere manier met elkaar verbonden. Het gaat er dus wellicht meer over welk stukje geest verantwoordelijk is voor de sensaties van stress in het lichaam. Dit stukje geest zegt dan blijkbaar iets anders dan de bewuste geest.
Maar wie heeft het bij het rechte eind : de bewuste geest of de onbewuste geest die je lichaam bestuurt?