hoe komt het dat sommige "normale" en vriendelijke mensen zich totaal niet in een ander kunnen inleven?
Ik heb het dus niet over psychopaten of dergelijke, maar over mensen die lief, vriendelijk, gezellig, behulpzaam e.d. zijn. Bv. Mijn pa. Echt een leuke vent om mee om te gaan, lijkt ook op het eerst gezicht met de mensen in te zitten.
Maar als je hem beter kent : hij kan zich totaal niet inleven. Bv. zn vriendin vertelde hem in tranen (na een week kust met haar kleinkinderen) dat ze het er erg moeilijk had gehad en erg moe was. Hij zei "hmmm", en vertelde dan gewoon dat hij elke dag naar "De Swaan" ( een restaurantje in zn buurt) was gaan eten, met "piet en jan en hein" op café had gezeten enz enz.
Ze zei me bijna wanhopig dat ze zo graag es wilde dat hij es luisterde.
Toen ik dat met het eens voorzichtig wilde bespreken (op haar vraag) was zn reactie "ach ja, ze overdrijft altijd, ze was zeker weer depri? ze heeft zo van die buien. Kijk, ik zei haar gisteren nog dat ze op een oude vent geleek, ze is er gelijk vandoor gegaan. Maar ze lijkt toch op n oude vent , niet soms? En als ik dat dan eerlijk zegt begint ze te janken en gaat weg". Aan de andere kant proclameert vader wel dat je in een relatie absoluut moet praten...:-)
Ik ken nog zo een aantal mensen : als je er iets aan vertelt antwoorden ze gewoon met een verhaal van zichzelf.Niks erkenning van jouw verhaal gewoon "en IK dan, ik heb toch ook iets beleefd....Je kan hen geen begrip vragen voor anderen, zij kunnen zich écht en écht niet verplaatsen in een ander, zijn zo bezig met zichzelf.Hoe komt dat?
Ik heb al gemerkt (niet bij mn pa hoor...) dat die mensen op de duur echt razend kunnen worden als je hen "dwingt" om empathisch te zijn. Destijds toen ik nog vrijwilliger was in een vluchthuis zag ik dat soms : vrouw loopt weg wegens fysieke of emotionele mishandeling. Ik mee naar huis om haar kledij op te halen. Begint die man tegen haar "wat durf jij wel te doen, mij hier alleen laten... " een hele tirade. Of iemand anders zegt "als jij zo persee weg wil, okee, pak je boel maar en smeer m". Die vrouwen die waren er dan altijd zo kapot van. Zij vertelden dan vaak hoeveel moeite ze gedaan hadden om die relatie in stand te houden maar dat ze nu echt niet meer verder konden nadat hij dit of dat gezegd of gedaan had...Ze waren vooral kapot dat die mannen dan niet zeiden "sorry schat, had ik niet moeten zeggen/doen, ik hou van je, het is zo jammer dat je weggaat, ik wil er alles aan doen zodat het betert tussen ons" (wat ze natuurlijk hoopten :-I).
Maar als er echt een confrontatie was, bv. man wil vrouw haar kledij niet meegeven, dan kwam de sociale dienst van de politie erbij en dan werd er gepraat. Meer als één keer werden die mannen dan werkelijk razend, ze voelden zich vreselijk gekwetst doordat vrouw ervan doorging, na alles wat ze voor haar gedaan hadden enz... Hoe meer de politie doorvroeg en hen vroeg om te begrijpen dat die vrouw ervan door was doordat zij door hen geslagen werd (bv.) en dat daar ook hulpverlening voor bestond enz enz...hoe razender die mannen werden.
En die mannen waren ook echt geen onmensen hoor.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.