Hoe moet ik omgaan met mijn neerslachtigheid?
Ik ben bijna 16 en ik heb sinds mijn 13e ongeveer al last van neerslachtige periodes, altijd om verschillende redenen. Nu heb ik het weer, maan deze keer is het wel heel erg. Het is alsof ik extreem pessimistisch ben. Ik vind niks meer leuk en ik kan nergens meer van genieten, bijv. ik ben maandag jarig en daar heb ik helemaal geen zin in, en kerst vind ik nou ook niet geweldig. Ik vind het heel vreemd dat mensen die bijvoorbeeld ik de gevangenis zitten of kanker hebben nog helemaal positief in het leven staan. Van elke indruk die ik krijg, krijg ik een soort van negatieve golf over me heen(ik kan het moeilijk uitleggen). Ik snap niet waarom mensen zich druk maken over relaties en zo, ik vind het leven daar niet belangrijk genoeg voor. Ik ben ook vaak bang dat ik een hartaanval of zo krijg, en dan krijg ik pijn in mijn borst. Afgelopen zomer had ik ook last van hartkloppingen. Ik wil gewoon weer genieten van dingen, maar ik ben zo bang dat het nooit meer over gaat of dat het steeds weer terug komt. Ik ga ook al naar een psychologe, maar die kan verder ook niet zo veel voor me doen, ik moet het vooral zelf doen. Is er iemand die dit herkent en weet hoe ik het moet aanpakken?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.