Ik ben "uitgetherapiet", maar nog veel last van mijn verleden. Waar kan ik mezelf nu nog mee helpen?
Ik heb een zeer moeilijke jeugd, pubertijd én adolescentie gehad. Voor mijn gevoel heb ik meer voor mijn kiezen gehad dan ik aan kon. Voor mijn 25e had ik al 2 traumatische ervaringen en een sociale fobie gehad. Hierdoor voel ik me vaak slachtoffer, onbegrepen, eenzaam en verdrietig. Het voelt 'zwaar'. Ik weet dat ik niet goed met mijn gevoelens om kan gaan, maar therapie wil ik écht niet meer. Kan iemand mij iets adviseren? Hoe kan ik beter met mijn verleden en gevoelsleven om leren gaan, zonder weer te moeten "therapieën"? Ik wil de kracht in mezelf terugvinden. Bvd!
Laat achter je, waar je niets meer aan kunt veranderen, en leer genieten van wat er elke dag ís.
Zolang jij jezelf blijft zien als een slachtoffer, zal je altijd hulpbehoevend blijven.
Het verleden vormt je, maar het verleden creeerd je niet.
Jij bent verantwoordelijk voor je acties die je nu neemt. Maak een plan hoe je wilt zijn. En begin met het uitvoeren van een kleine handeling... En doe dat steeds vaker en groter...
Wat heb je er mee GEDAAN???
Met die therapieen?
Je moet er natuurlijk wel wat mee DOEN.
En dat moet je ZELF doen! Iemand anders kan jou niet veranderen,
dat kan je alleen zelf.
En die therapie(en) met veel succes afgerond!
Alleen in het dagelijks leven vind ik het moeilijk om het geleerde in de praktijk te brengen. Ik heb het gevoel dat ik veel meer weet dan ik laat zien. Dat mensen me heel anders zien dan wie ik werkelijk ben. Ik heb zoveel meegemaakt, ben door zo'n diep dal gegaan, maar de wijsheid die ik daarmee heb vergaard lijkt er echt voor geen meter uit te komen..! Dat frustreert me. Ik zit zelf te denken aan iets op het spirituele vlak. Meer vertrouwen op mijn gevoel, beter vanuit mijn eigen ik leren praten, leren voelen... Ik weet het niet en ik kan er geen woorden aan geven, grrrrr!!! Ik ben zoveel meer dan wat eruit komt...! Maar ik weet niet wat die wereld allemaal te bieden heeft. Wat helpt, en wat is zweverij, kwakzalverij? Wat zoek ik nou?! (sorry hoor, frustratie komt eruit!)
Heb je al emdr gehad?
Dat is wel een therapievorm, maar kan enorm veel helpen bij trauma's en bepaalde fobieën.... eigen ervaring.
Ik herken je frustraties en dacht ook "uitgetherapied" te zijn.... zooooveel geleerd, maar niet goed in staat om dat in de praktijk te brengen....
Ik had emdr nog niet geprobeerd.... ben er nu mee bezig en het levert me al heel veel positiefs op.
Het is zeer zwaar, maar vanwege de resultaten zeer de moeite en moeilijkheden waard!!!
Alles is beter, dan dat machteloze en wanhopige gevoel dat ik had, en ik bij jou ook teruglees.
Het alternatieve circuit kan je altijd nog in.....
Gooi het eruit!!! Schrijf eens alles op wat je dwarszit en waar je boos om bent, pijn van hebt, verdriet, etc.
Huil, 'schreeuw'. sla op een kussen terwijl je dit doet en ook zeker erna. Het is geen geneeswijze maar het lucht tijdelijk ontzettend op en geeft jou weer een kans om even bij te komen en helder te denken "hoe verder te gaan". Geef jezelf niet de schuld dat praattherapie bij een psycholoog of degelijke niet heeft geholpen. Wat ook hier heb je goed en slechte in. Als je iemand hebt gehad waarvan je het gevoel had dat hij\zij je niet snapte werkt het niet. Idem met een therapeut die alleen vanuit zijn studiemateriaal vraag en antwoord kan geven. En hierdoor alleen methodisch te werk kan gaan.
JIJ bent het echte leven en geen casus uit een boek.
Meid sterkte ermee. Je komt er wel, maar het kan verdomd! lang duren. Niet opgeven.
Verhuizen heeft bij mij ook héél véél geholpen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.