Wanneer is muggenangst een muggenfobie?
Mijn buurmeisje was hier gisteren, samen met haar vriendje. Ze zijn erg "netjes",op het maniakale af.
Nu vertelden ze dat ze nog een mug in hun slaapkamer hadden gehad, vreemd in dit seizoen toch? Haar vriend was helemaal beginnen flippen, kon niet slapen,deed het licht aan en had haar uit de slaap gehouden. "Ja" verweerde die vriend zich "maar ze steken ook altijd alleen maar mij. En (naam) lacht ermee, maar het prikt en doet pijn". Hij had inderdaad een beet van die mug (dat zei hij alleszins). Ik vroeg hem om deze eens te tonen, en dat zag er als een doodnormale muggenbeet uit. Helemaal niks bijzonders. En ik kan erover meespreken : mijn vriend heeft mierenzuurallergie en als die een mierenbeet krijgt heeft die grote etterende bulten.
Het buurmeisje zei dat haar vriend echt panisch werd bij de gedachte aan een mug, dat ze in de zomer bijna haar venster niet mocht open zetten of hij "krijgt" het omdat er dan wel eens muggen kunnen binnen komen (waarvan zij dan natuurlijk steeds de schuld krijgt), het meest romantische moment wordt helemaal vergald als er een mug in de kamer is etc.
Ik zei dat hij dan misschien voorzorgen kon nemen, zoals een muggenmachine of muggenmelk, maar mijn buurmeisje zei dat ze daar telkens zelf achter moest lopen, om een beetje rust te hebben, hijzelf deed het niet.
Volgens mij heeft die man een fobie voor muggen. Maar volgens mijn buurman is dat "gewoon reële angst voor die rotbeesten".
Is dit nu gewoon normale angst of fobie?