Weet iemand hoe je het beste kunt reageren op a-sociaal gedrag?
Het gaat eigenlijk om een soort gedrag waarin anderen voor jou bepalen wat er gaat gebeuren. Voorbeeld je wordt uitgenodigd voor een verjaardag maar met een taxi die je zelf moet betalen voor 20 heen en 20 terug, kaartje 30 euro. Je weet dat in het begin niet maar je kunt dezelfde avond geen nee meer zeggen. Voorbeeld; een etentje samen, enkele gasten aan tafel bestellen de duurste drankjes, op het einde van het diner zegt een van de dure gasten; 'we delen de de rekening he. Mensen die ineens voor hetzelfde klusje het dubbele van de gewone prijs vragen of andersom helemaal niet betalen voor iets dat door jou is gedaan.
Ik denk dat ik dit zo moeilijk vind omdat je een ander toch niet doelbewust wilt 'flessen''. Er is toch een zeker fatsoen in elk mensen. Helaas zie ik de laatste tijd steeds meer voorbeelden van hoe het niet hoort maar hoe kun je nou leren om stop te zeggen tegen dit soort gedrag want je zit dan al binnen die situatie binnen dat handelen. er is geen tijd voor lange discussies.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.