hoe kan ik mijn "ziel" meer tonen?
Ik bedoel niet de ziel in de katholieke betekenis, maar mijn diepste zijn, mijn ik zoals ik echt ben. Het is nl. zo dat ik op de één of andere manier niet zo beïnvloed wordt door de heersende strekking, noch op vlak van opinie, noch op vlak van wooninrichting, kledij etc. Ik wil ook niet mee in de zaag- en klaagcultuur.
Ik denk in alle situaties "zelf" en kan zonder schroom "geboden" overtreden waarvan ik echt de zin niet inzie (wat niet betekent dat ik met anderen geen rekening hou of rebels ben!). Ik heb ook geleerd om voorzichtiger te zijn en mijn mening desnoods voor mezelf te houden als ik denk dat dit in een bepaalde situatie de beste weg is.Bv :als er op mijn werk over een externe gezegd wordt dat dit een "eikel" is ga ik er niet in mee. Ten eerste wil ik voor mezelf eerst duidelijk hebben of ik dat zelf ook vind, ten tweede zie ik het nut niet om iemand achter zijn rug voortdurend uit schelden.
Deze "eigenheid" heeft me in het verleden (bv. op school destijds, op mijn werk...) vaak wat uit de groep geplaatst.
Nu is het het punt dat ik de indruk heb dat mensen mijn ziel niet "zien". Ik word bv. soms vrij kleinerend behandeld omdat ze denken dat ik bepaalde dingen niet door heb. Maar dat is zo niet : die dingen voelen voor mij gewoon niet aan als "waar" of "waardevol" en dus hecht ik er ook geen belang aan.
Hoe kan ik vanuit deze eigenheid toch mijn ziel laten zien en hierin gerespecteerd worden?
Bovendien is het jouw interpretatie dat anderen dat niet zien.
Dat je vraagt hoe je je ziel meer kunt tonen geeft al aan dat je niet je ware ziel toont zoals jij zevt dat deze is. Jij trekt je wel aan wat anderen van je denken, maar je wil graag eigenzinnig en onafhankelijk daarin zijn.
Wees blij met wie je bent, wees een goed mens, en geef minder om wat anderen denken.
Maar ik voel me soms fundamenteel zo alleen, ik vind op de één of andere manier niet zo makkelijk aansluiting bij mensen, wat niet betekent dat ik niet snel vrienden maak of asociaal ben. Alleen heb ik zo weinig mensen waarmee ik mijn diepste zijn kan delen...
Plus zit de wereld zo niet in elkaar, dat je deviant mag zijn. Ik zie op mijn werk de mensen die het meest "de baas" gelijk geven, sneller carrière maken dan de kritische elementen (voor alle duidelijkheid : ik ben GEEN kritisch element, al interpreteerde je het waarschijnlijk wel zo. Als mn baas gelijk heeft zeg ik het ook).
Je hebt gelijk dat het niet zou mogen uitmaken, maar zo ver ben ik nog niet denk ik.
om het maar even bij het voorbeeldje eikel te houden: waarom zou jij jezelf af moeten vragen of je dit ook zo ziet? moet je het met die persoon eens zijn? of is en blijft het een persoonlijk oordeel van iemand over iemand welke niet netjes is. en kan je bv ook een reactie geven als: nou, je idee over .... is in ieder geval duidelijk (wel op een vriendelijk manier: ik heb je gehoord,/het kwam duidelijk over) je zou ook kunnen vragen: ik zie het niet zo, maar waarom vind je het zo'n eikel? ik denk dat het belangrijk is dat je voor jezelf ook accepteert dat je hier anders in bent zodat je meer bezing bent met hoe je kan reageren vanuit jezelf, dan dat je bezig bent met hoe je moet reageren zoals anderen dit van je kunnen verwachten (dus wat het meest gebruikelijk zou moeten zijn)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.