Waarom is het voor veel mensen lastiger om de eigen fouten te vergeven, terwijl ze een ander, die dezélfde fout maakt, liefdevol kunnen vergoeilijken?
Waarom zijn we vaak harder voor onszelf?
Ik weet natuurlijk wel dat er ook mensen zijn die juist zichzelf altijd vergoeilijken en een ander moeilijk vergeven, maar over die groep heb ik het nu even niet in deze vraag.
denk dat er nog een toevoeging is op het antwoord n.a.v. je vraag:
lef en eerlijkheid naar jezelf en anderen zijn ook belangrijk hierin ;-)
Ik ken het ook, en het is een vervelend gevoel...
Maakt het dan wel verschil voor je als je het er met die ander over hebt en die zegt dan dat het je vergeven is?
Is het dan wel mogelijk om jezelf te vergeven?
Ja, ik denk dat wanneer je met de desbetreffende persoon er over gaat praten (en sorry zeggen) het probleem er minder is, dan wordt er een 'boek' gesloten
Heb je het er niet over gehad, dan blijft het 'openstaan'
Zo kan je ook meer in de toekomst van het probleem leren ;)
Bedoel je dat mensen, die liefdevol een ander vergoeilijken, zich er niet van bewust zijn dat de fout van die ander dezelfde fout is als zij zelf ook wel gemaakt hebben?
Of bedoel je het anders? Wat voor mij liefdevol vergoeilijken betekent, als voorbeeld: als een kind leert lopen valt het regelmatig. We kijken daar met begrip naar; het kind is immers aan het leren en we troosten het als het zichzelf zeer deed en moedigen het aan om weer op te staan en weer een paar pasjes te zetten.
Als wij in ons leven vallen, ergeren wij ons vaak aan onszelf dat wij nu alweer een (voor de zoveelste keer?) miskleun maken. Dan zijn we niet in staat om onszelf te zien als mensen die leren. We schijnen het allemaal te moeten kunnen op een bepaalde leeftijd. Vinden wij zelf. We hebben dan weinig begrip voor onszelf.
Is dit een duidelijke uitleg? Dank voor je reactie :-)
Nieuw zeker?
welkom op GV ;-))
Bij wijze van een voorstel zou modererend GV misschien beter de vragen die 'niet voldoen' eventueel kunnen afsluiten en alleen voor lezen toegankelijk maken voor degene die er een antwoord en/of reactie hebben achtergelaten, en verder niet. Of eerst een melding geven dat de vraag over een korte tijd wordt verwijderd, maar niet direct, zodat je er nog wat info uit kunt copy/pasten. Maar het zomaar verwijderen van de hele inhoud zo als het nu gaat is soms stijlloos, respectloos en ronduit grof. Ik heb er wel eens grote moeite mee, en ik ben vast niet de enige.
Als je de vraag op deze manier stelt zal je deze dusdanig moeten onderbouwen dat de aanname klopt. Dat kan bijv. door een het noemen van een serieuze bron waaruit blijkt dat het is onderzocht met jouw stelling als resultaat. De bron is niet bij je vraag genoemd. Als je die bronvermelding nalaat, dan kan je vraag onderwerp worden van discussie, wat niet is toegestaan op Goeievraag.nl. En dat het onderwerp is van discussie, blijkt wel uit de grote reeks aan reacties die onder de vraag staan. Dit staat nog geheel los van de vraag of het woord ongehechtheid wel bestaat, en of de plaatsing in de categorie spiritualiteit correct is. Want o.i. heeft dit niets met spiritualiteit te maken, maar alles met psyche en emotie. Op de website is een uitgebreide uitleg aanwezig over de richtlijnen die gehanteerd worden bij de beoordeling van vragen: http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen .
Het voorstel nog een beetje uitgebreid en opgesplitst in meerdere mogelijkheden. Ik stuur je wel even een PB..
Ik duim mee, dat er iets positiefs uit voortkomt!
Ik zei al tegen Forall dat men de inzichten op zich zelf niet meer kan verwijderen, maar men gooit de baby met het badwater weg als men op die manier de richtlijnen hanteert.
Ik heb me er over beraad of we mogelijk via een andere website deze vragen wél kunnen blijven stellen en beantwoorden, maar weet tot op heden geen goed alternatief. Ik zou het ook liever niet willen omdat ik dit over het algemeen een goede website vind en ik mijn GV vrienden zou missen, maar mijns inziens zijn het in dit geval de Gvers niet die de kwaliteit van deze website naar beneden halen maar de moderators die vragen als deze verwijderen.
Ik vind zowiezo dat er overlegd moet worden met de vragensteller als een vraag zoveel reacties oproept. Het betekent dat het leeft en mensen aanspreekt. Ook als ze vinden, zoals bij jou vraag, dat het in de verkeerde categorie staat kunnen ze dat met je overleggen en in samenspraak overzetten naar een andere categorie.
En daarbij, wanneer men alleen vragen mag stellen op bewezen stellingen kan men beter de categorie spiritualiteit én psyche helemaal schrappen. Bas, tof dat je dat gedaan hebt. Wil je mij ook een pbtje sturen met jouw voorstel?
Ik denk dat jou vraag er dan wél nog had gestaan, forallweknow!
Hoe is het nu te rijmen dat die wel blijven staat dan?
In het verleden zijn er ook supervragen van bijvoorbeeld Ed verwijderd. Na daaaaaaaaagen en vele antwoorden en reacties.
Nou weet ik niet, wat daar toen aan is gedaan richting moderatie en of zij er sowieso iets aan kúnnen veranderen.
GoeieVraag is niet het geschikte platform voor sommige vragen.
Laten we allemaal eens onze voelsprietjes, bezemstelen, nekharen en noem het maar gebruiken om eens uit te kijken naar een platform waar we ook zo af en toe naar toe kunnen uitwijken voor levensvragen. Om er dan zeker van te zijn dat die beslist niet verwijderd zullen worden.
En we ons ook niet zo hoeven in te houden, ik heb daar wel eens last van, dat ik het gevoel het dat er steeds pottekijkers meegluren die de boel kunnen laten verwijderen.
En op GV natuurlijk gewoon ook blijven, het is hier toch, behalve het gekloot met die spirivragen de ze te pas en te onpas weghalen, gewoon leuk?!
Maar misschien is er iets aan te doen. We wachten af.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.