Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom is teveel slapen slecht?

ik heb op verschillende sites die zelf uit onderzoek spreken dat teveel slapen slecht voor je is. Namelijk 8 of meer uren.
Volgens mij is dit een fabeltje, maar kan gerust zijn!
En telt het mee als je ligt maar nog niet 'ingeslapen' bent?
Want ik slaap pas na een uur in. Ik kan nooit meteen in diepe slaap tenzij ik te moe ben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Omdat je ook voeding nodig hebt. Als je te lang slaapt, heb je op een moment geen voedingsstoffen meer in je lichaam, waardoor je ook moe wordt e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een gezond lichaam, moet er een evenwicht zijn tussen actief zijn en rusten.( slapen)
Ons lichaam is ' gemaakt' om te werken.
Ons voedsel geeft ons energie en die energie moet weer opgebruikt worden.
Als ons lichaam te weinig werkt, dan gaat het een deel van het voedsel opslaan en worden we dikker.
Als we ook nog meer zouden gaan slapen dan het lichaam nodig heeft, verbranden we ook minder energie en worden nog dikker.
Door minder bewegen, gaat ons lichaam steeds slechter functioneren, we gaan ons trager bewegen, minder doen, waardoor ons lichaam nog meer energie gaat opslaan.
En zo komen we in een neerwaartse spiraal terecht.
Te lang slapen, verstoort ons biologische rhitme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat door teveel slapen je interne klok ontregeld kan raken. Daardoor kan je slaapproblemen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar mijn idee kan je niet teveel slapen, je wordt namelijk wakker als je geheel uitgerust bent, tenzij je natuurlijk veel slaappillen neemt, maar dat is sowieso niet goed. je lichaam gaat op en soort ruststand met het slapen, dus je verbrand minder dan dat je gewoon echt bezig bent, maar slecht? nee dat betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze bedoelen eigenlijk: veel slapen is een symptoom van een ziekte.
Maar als je het gewoon heerlijk vind om lang in bed te liggen dan is dat oke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing