Waarom willen mensen graag zichzelf onder controle hebben?
Ik neem mezelf als voorbeeld, ik probeer optimistisch te denken en ben daar veel mee bezig. Dat gaat goed als ik er niet te veel bij stil sta bij hoe ik me voel, wat ik denk en hoe ik me voel gaat het goed ( optimistisch )
Maar op het moment dat ik ga analyseren ( bv. hoe denk ik nu? of nog even inprenten in mezelf hoe ik nu optimistisch ben, of nadenken over dingen van vroeger en dan beordelen hoe voelde ik me? , bij een probleem proberen te analyseren en weten wat het is en natuurlijk over het leven en de psyche nadenken en conclussies trekken zoals positief is dit...negatief is dit...mensen zijn blij/verdrietig omdat....)
Zulk soort denken, op zulke momenten voel ik me minder en ik zou graag niet daaraan willen denken maar mijn vraag is: Ik weet dat het meerendeel analyseert en zo dingen onder controle probeert te houden, mijn vraag is: Wat drijft hun daarin? Wat zorgt ervoor dat mensen steeds maar weer zichzelf en hun geluk en gedachten analyseren.
De reden van de vraag is als ik weet wat dat veroorzaakt kan ik het wellicht zien als onbelangrijk en dus loslaten.
Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een voorbeeld is: Je hebt een doel en je denkt na over hoe je je dan voelt en dan wordt ik onrustig
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.