Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe te voorkomen dat de fles altijd leeg moet? (alcohol)

Ik kan niet goed tegen het drinken van veel alcohol.
Ik ga me dan vervelend voelen en in het ergste geval ook vervelend doen.
Het is voor mij dus helemaal niet goed om dronken te worden.
Wel vind ik het heerlijk om af en toe wat te drinken.
Een Irish Coffee, een wijntje of een biertje.
Ik drink dit dan puur voor de lekker en niet om me te bezatten. Als het op is, is het op en drink ik weer lekker thee.
Het punt is echter, dat ik dit dan altijd in afgepaste hoeveelheden moet kopen.
Dus: 2 flesjes bier, een klein flesje wijn waar anderhalf glas in zit, of zo'n klein flesje Whiskey waar je twee Irish Coffee mee kunt maken.
Koop ik een gewone fles wijn, dan gaat ie leeg.
Koop ik twee flessen, dan gaan ze ook leeg.
Ik ga dus zogezegd door tot aan het gaatje ;)
Ik zou het leuk vinden om gewoon eens een fles wijn te kunnen kopen zonder het gevoel te hebben dat ie leeg moet. Of een flesje Port.
Hoe kun je jezelf leren om je drankgedrag in de hand te houden? Dus dat je een glaasje pakt en daarna niet meer?
Zoals ik ook kan als er gewoon niet meer voorhanden is.
Ik wil geen reacties van: 'gewoon niet drinken', want ik vind een glaasje of twee erg lekker en moet kunnen.
Een hele fles leegdrinken is echter een ander verhaal.
Ik ben altijd al zo geweest, het vloeit dus niet voort uit een historie van alcoholproblemen. Ik kan er gewoon slecht tegen en heb geen rem hierin.

Toegevoegd na 18 uur:
Bedankt voor de inzichten en antwoorden! Ik hou het bij de kleine flesjes :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik snap het gewoon niet...
Je hebt het probleem met alcohol dat je de fles leeg wilt drinken, niet kan stoppen tot het op is, en vraagt om een manier daarmee om te gaan. Dat doe je toch al?
Zoals jij ermee om gaat, zo zou ik je adviseren: zoveel inkopen als je vind dat je mag drinken van jezelf. Goede oplossing om het in de hand te houden.

Kijk, wat jij éigenlijk wilt is drinken op een manier die mensen doen die niet gevoelig zijn voor alcoholverslaving.
Gewoon een paar glaasjes drinken voor de gezelligheid, leuk.
Zoals mensen die verslaafd zijn aan tabak zo graag zouden willen dat ze gewoon voor de gezelligheid op een feestje zouden kunnen roken.
Maar zo is het nu eenmaal niet. Dat gaat niet lukken. Als je verslavingsgevoelig bent moet je ermee stoppen of het in de hand houden. Eén van de twee.

En ik vind dat je zelf een geweldige methode gevonden hebt om het in de hand te houden. Dus geniet daar lekker van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Zet met benzinestift een streep op de fles tot waar je van jezelf mag drinken en probeer je hier aan te houden.

(als het lukt mag je de andere helft opdrinken als beloning haha)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige oplossing is het helemaal nooit meer aanschaffen en ook je familie, vrienden en kennissen vragen het nooit mee te nemen of als kado te schenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei moeilijk hoor, maar je weet het gelukkig.
Wat je kunt proberen is streepjes op de fles zetten en elke keer tegen jezelf zeggen, tot hier en niet verder.
Hou ook een lijstje bij van wat een fles kost, je zult schrikken van het bedrag na een maand en misschien houdt dat je tegen.
Sterkte ermee!

Toegevoegd na 35 minuten:
Nog een oplossing, drink alleen met vrienden, buren of familie en laten die de restjes meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt voor wijn een systeem, de vacu-vin, om een fles wijn goed te kunnen afsluiten. Je trekt er de zuurstof mee uit en kunt de fles dagen bewaren zonder dat-ie slecht wordt.
Dus als je dan tegen jezelf zegt na 2 glaasjes: het is genoeg geweest, ik wil me niet rot voelen, morgen heb ik lekker weer 2 glaasjes, dan is dat misschien een oplossing.
Dan heb je ook meer keuze in soorten wijn, nog een voordeel.
Met het inkopen van bier en irish coffee zou ik dan gewoon zo doorgaan. Niks mis mee, toch?
Die rem moet je jezelf helaas toch opleggen, en dat doe je dus al door op deze manier in te kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfdiscipline.

je zegt geen alcohol probleem te hebben maar het moet gewoon doorgaan tot het op is én je kan er niet tegen?
je bent duidelijk de grip kwijt en bent geen baas meer over jezelf als er meer in huis is.

een alcohol probleem kan je ook hebben als je maar een paar keer in de maand drinkt, het hoeft niet dagelijks bibberend naar de fles te grijpen zoals velen denken.
je bent de grip op jezelf kwijt, dat is het feit. de alcohool bepaald hoeveel jij drinkt, niet jij.
(oh dit gaat minnetjes opleveren waarschijnlijk, maar dat boeit me niet)

dus, je kan 2 dingen doen.
je haalt helemaal niets meer in huis, of je plakt er een stickertje of wat anders op, zet een streepje tot hoeveel je mag drinken van jezelf.

wil je toch meer pakken? let dan op het streepje of welke markering ook. wil je meer...pak je de fles en kieper je hem leeg in de gootsteen. zo is de fles leeg, en hou jij zelf de regie over hoeveel je drinkt.

sla je 2 vliegen in 1 klap, en kan je meteen uittesten hoe sterk jij bent VS de alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij mag van jezelf 2 glazen wijn per dag. Prima.
Doe na het 2e glas de dop of kurk op de fles en zet hem weg, uit het zicht. Het liefst ver weg. Op zolder of in de schuur. Dan kom je waarschijnlijk minder in de verleiding om nog een derde (en vierde?) glas in te schenken.
Want dan moet je er ook nog eens moeite voor doen.
Dit moet je jezelf echt opleggen.
Ga dan over op wat anders als je nog dorst hebt. Het liefst water. Schenk dat al voor jezelf in als je je 2e glas wijn neemt.
En kijk dan naar je kindjes en denk: vanavond is hun moeder niet vervelend van de drank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen vind ik het goed dat je al over zoveel zelfkennis beschikt dat je weet hoe dit bij jou werkt.

Mijn advies is om in therapie te gaan.
Hier kun je ontdekken waarom je jezelf niet in de hand kan houden en waarom je naar grenzeloosheid neigt. Vaak komen dit soort problemen vanuit de jeugd.

Bv. als gevolg van overcontrolerende ouders die invloed willen op alle keuzes van het kind, kan een kind extreem afhankelijk worden en passief opstandig: ‘Ik heb geleerd dat mijn ouders verantwoordelijkheid nemen voor mij, en als ik het niet eens ben met hun keuzes stem ik in met wat ze zeggen, maar ik doe lekker toch waar ik zelf zin in heb.’

Wat je schrijft vind ik vergelijkbaar. Je legt de verantwoordelijkheid om een grens in het alcoholgebruik te stellen buiten jezelf, je weet zelfs niet hoe je die grens zou moeten stellen.
Psychotherapie kan je hierbij helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je begrenst jezelf al door die kleine aangepaste flessen te kopen ,probeer dit standaard te doen .!!

Kom je ook niet inde verleiding om tot het gaatje of bodem vd grotere hoeveelheid te gaan .

Hier voorkom je mee dat je vervelend gaat voelen en wat erger is vervelend gaat doen .

Waar je later weer de balen van hebt over het uitdehand lopen van je drankgedrag.

Dit kan een gewoonte worden je komt in een soort negatieve kringetje die jezelf kan doorbreken.

Wees trots op jezelf als het je lukt het voelt ook veel beter.

succes .

Toegevoegd na 2 uur:
even belangrijke toevoeging ,

waarom raakt iemand uberhaupt aan de drank, drugs genotmiddelen afhankelijk of verslaafd .

Er is m i altijd een onderliggende reden ,

Weet je dit van jezelf .en erken je je afhankelijk zijn van..
Hier begint het mee is de 1e stap .

Dan kun je altijd een andere keuze maken en om deskundige hulpvragen .
In je eentje lukt het je niet .

Ontkent iemand het bewust of onbewust dan heeft hulp geen enkele zin .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet de fles in een afgesloten kast helemaal uit het zicht. Leg de sleutel op een moeilijk bereikbare plaats. En ga dan iets doen om je af te leiden. Door bezig te zijn denk je misschien niet meer aan die fles die naar je staat te lonken.

Je neemt je voor om s' avond, om na twee glaasjes alcohol over te gaan op thee. Nu is het probleem, dat na die glaasjes, de alcohol al een dusdanige uitwerking op je denkwijze heeft veroorzaakt, dat je goede voornemen steeds meer op de achtergrond verdwijnt.

Het lijkt ineens allemaal niet zo belangrijk meer. Je grenzen verdwijnen stukje bij beetje, dit kan van, "toch nog maar een glaasje drinken", tot zwaar alcoholisch gedrag eindigen. Dit verschilt per persoon.

Drinken wordt problematisch bij vrouwen wanneer ze meer dan 14 glazen per week drinken. Drink je deze hoeveelheden, dan ben je een probleemdrinker. Je hebt dan meer kans om een verslaving te ontwikkelen. Maar je mag best van een drankje houden. Zelfs probleemdrinkers worden niet per se alcoholist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat je een goede zelfkennis bezit en dus goed op weg bent.

Beetje "kat op het spek binden" zeg maar, wanneer je het niet kan laten op te drinken.
Niet meer halen dan je zelf toestaat is dus verstandig.

Wil je echt per se de fles kunnen kopen, zal er meer discipline bij moeten komen kijken.
Misschien helpt het, wanneer je een "boete" opstelt.
Ga je dus over je tax, zal je er iets tegenover moeten zetten wat je totaal niet leuk vindt.
Zo zal je volgende keer beter nadenken.
Maar dit kan enkel jij toepassen en dus ook de discipline of misschien een vriendin?

Succes en mocht het niet lukken, gewoon niet halen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet al van jezelf dat je een probleem hebt, probeer er de volgende keer aan te denken als je weer drinkt. Alcohol is een serieuze verslaving en het maakt meer kapot dan je lief is.

Speltip 8:
Weet wanneer het genoeg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen dat je een probleem hebt . Ga ( eerlijk ) proberen je eventuele probleem te analyseren. Koop een goed boek over alcohol en alcohol verslaving of bel de AA . Alcoholics Anonymous kan je ook advies geven over welk boek te lezen . Als je het boek leest kun je te weten komen of je al in een gevaar stadium bent of dat je nog contröle hebt. Een introduktie meeting bij AA is gratis en je hoeft niets , het is alleen belangrijk om te "meten " hoe erg je contröle verlies is.

Ik ga ervan uit dat je in je vraag bedoelt om matig alcohol te drinken. De oplossing is niet zo moeilijk , als je geen alcohol probleem hebt. Je koopt iedere dag één of twee flesjes ( kleintjes ) wijn of bier. Géén sterke drank en geen grote flessen . Maar dit had je zelf ook al bedacht.

Op = op . In Nederland kan je geen alcohol bij de benzinepomp krijgen , wel bij de stations of de avond winkel , maar hier kan je laten zien dat je het nog onder contröle hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken het gevoel ... je wilt een literfles kopen om aan jezelf te bewijzen dat je sterk genoeg bent om hem te kunnen laten staan. Waarom wil je jezelf die druk opleggen? Ieder mens heeft zijn/haar beperkingen. Als dit jouw enige is dan mag je niet klagen :-)
Gewoon doorgaan zoals je doet en misschien met een therapeut uitzoeken waarom je geen grens hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Carmiggelt zei al eens over alcohol drinken; "van een flatgebouw afspringen met de intentie om maar 1 etage te vallen". Het gevaar van alcohol is gewoon dat je snel teveel ervan drinkt. Ik zou zeggen bekijk wanneer je je wel kunt beperken en wanneer niet, er moet een oorzaak in zitten (je stemming ofzo)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
drink het in de avond, wanneer je iets leuks kijkt op tv. Schenk je glas dan in en doe je fles in je schuur/box. in de avond is het waarschijnlijk koud en heb je geen zin om helemaal naar de schuur te lopen en je fles wijn, of wat dan ook te pakken. (:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing