Wat te doen met mensen die geen begrip hebben?
Zoals sommigen al hebben gelezen heeft mijn geliefde op 8 september 2011 zelfmoord gepleegd.
Ik wilde eerst de moed opgeven, maar heb -mede onder druk van anderen- er voor gekozen om mijn studie te vervolgen.
Ik doe mijn uiterste best: ga naar coaching, een psycholoog, maak planningen, vat de literatuur samen, studeer in de bieb etc.
Echter lukt het mij gewoon niet om de stof in mij op te nemen. Ik ben iemand die altijd vrij makkelijk heeft kunnen leren en het frustreert mij dan ook behoorlijk dat niets mij lukt.
Als ik naar vrienden mijn onzekerheid uitspreek, krijg ik reacties als: 'je moet gewoon tegen jezelf zeggen: ik GA het halen en dan lukt het ook' en ook dingen als 'verstand op nul zetten'. Hier kan ik natuurlijk niets mee.
Vandaag belde ik mijn moeder op, om te zeggen dat het me allemaal niet lukt. Kreeg ik een reactie als: 'ja je hebt zelf de keuze gemaakt om te studeren hoor....'
En ik: 'maar toen wist ik nog niet dat M zichzelf zou ophangen'.
Zij: 'Je moet toch verder.'
Ik: 'Dat probeer ik ook, ik doe mijn uiterste best, maar ik kan me gewoon niet concentreren.'
Zij: Je kan niet alles daar op afschuiven.'
Ik: 'Stel jij je eens voor dat jouw man...'
Zij: 'Ik heb hier geen zin in, ik ga ophangen'
Ik voel mij zo eenzaam en onbegrepen nu. In plaats van dat mensen mij moed in praten, krijg ik alleen commentaar van hun. Ik heb de neiging om mij van iedereen af te zonderen, want ik weet echt niet hoe ik met de mensen die mij lief zijn om moet gaan.
Maar misschien voel je jezelf minder sterk dan je overkomt en zit daar het punt van de reacties in je omgeving. Zomaar een gedachte hoor.....
Ik weet niet of ik 'juist' communiceer.
Ik huil zelf niet in de buurt van mijn vrienden en familie, omdat ik dat gewoon niet kan. Maar ik vertel wel over de slapeloze nachten, de angsten, de nachtmerries, de boosheid en het verdriet. Maar ik krijg steeds van die dooddoeners te horen als:
- Alles gebeurt met een reden.
- Het leven gaat door.
- Zet je verstand op nul.
- Iedereen heeft wel eens tegenslagen.
Ik zei wel tegen mensen dat ik het moeilijk had en kreeg een arm om me heen etc, maar niemand wist wat er precies in mijn hoofd omging.
Dus konden ze me daar ook niet mee helpen.
Ik was ook altijd zo sterk, ik deed het toch maar mooi allemaal!
Tja sterk ben ik zeker, heb ook niet veel adviezen nodig om 'het juiste' te doen, dat kan ik allemaal zelf prima uitdenken.
Dat zie ik bij jou ook, je schrijft: 'Ik doe mijn uiterste best: ga naar coaching, een psycholoog, maak planningen, vat de literatuur samen, studeer in de bieb etc.' Prima bezig toch! En dat is wat een ander ook ziet, je bent prima bezig ondanks alles wat er met je gebeurt. Stel dat je nu helemaal in zou storten, je bed niet meer uit zou komen, jezelf een week niet zou wassen, ik noem maar iets, dan zien de mensen heel duidelijk dat het mis is met je. Maar jij gaat door, sterk, en waarschijnlijk zie je er nog goed uit ook. (make up doet wonderen) Dus dan kunnen ze denken: het komt wel goed met haar! Terwijl jij dus van binnen eigenlijk kapot zit. En dat laatste zou je eens goed kunnen gaan verwoorden.
Niet op de sterke manier, maar tonen hoe kwetsbaar je op dit moment eigenlijk bent.
Desnoods schreeuw je een keer: ik wil ook dood!
Niet dat je dit echt wil, maar het kan wel een gevoel van dit moment zijn.
Die gevoelens kun je wegredeneren in jezelf maar ze ook gewoon eens bij een ander eruit gooien. Ik heb er vorige week bij mijn moeder nog wat uitgegooid, een gevoel wat ik eigenlijk niet meen maar wel heb.
Toen zei ze: nou, dat zou ik niet doen, als ik jou was!
Toen zei ik: nee, natuurlijk ga ik dat ook niet doen, maar dit is mijn gevoel dat eruit moet! Toen begreep ze het en steunde ze mij in die gevoelens. Echt zeggen wat je voelt is moeilijk, maar wel iets waarmee je meer de juiste steun krijgt. Ik weet helemaal niet of ik wat jou betreft 'gelijk' heb hoor, het kan best zijn dat jij je prima weet te uiten, maar dit is zomaar een stukje van mijn eigen ervaringen die ik een beetje in jou meen te herkennen. Je weet maar nooit of je hier een beetje mee geholpen kunt zijn, vandaar dat ik het opschrijf ;)
voor je omgeving is het vaak moeilijk om je te steunen, mensen zullen je niet bewust kwetsen maar weten niet wat te doen en zeggen. Het leven gaat door zegt men al snel, goed bedoelt.
Wat zou je willen dat mensen zeggen wat zou jou helpen, denk er eens over na. Begrip is fijn maar het meeste moet je zelf doen.
Ik wens je veel sterkte en neem je tijd, je leven gaat door maar je vredriet ook.
Zeggen: ik wil nu geen advies, ik wil een knuffel!
Of: ik wil niet horen dat ik het zo goed doen, ik wil even verdrietig zijn en dit met je delen.
'Ik wil even niet horen dat ik het allemaal wel kan, ik voel me nu niet zo en ik wil dat je me daarmee troost'. We zijn allemaal maar mensen ;)
- Alles gebeurt met een reden.
#dus dat het bij jou NU even niet wil OOK!#
- Het leven gaat door.
#maar je hebt TIJD nodig om je hierin te kunnen schikken lieverd#
- Zet je verstand op nul.
#kan niet! mensen hebben gevoel en dit MOET je niet wegstoppen want daar ga je last van krijgen, geloof me#
- Iedereen heeft wel eens tegenslagen.
#ja, en de ene tegenslag is de andere niet, de ene mens is de anderen niet dus iedereen ook JIJ gaat hier mee op op zijn eigen manier# het heeft tijd nodig, JIJ hebt tijd nodig!
laat je niet opnaaien, want hierdoor kom je niet verder in het proces. jij werkt keihard aan hetgeen wat je moeilijk vind, en ik neem mijn petje hier voor af. als mensen aan blijven trappen en je blijven wijzen op hetgeen wat niet mogelijk is (dus waar jij mee aan het werk bent) is het alleen maar confronterender, frustrerender en gaat het beladen worden juist daar waar je er op een andere manier meer bezig zou moeten om verder te kunnen. jij kan jezelf niet veranderen, en anderen kunnen jou niet veranderen. jij weet wat je wil, jij weet hoe het zou moeten, jij weet hoe het zou horen. MAAR..... het is NU nog even niet mogelijk. dat is alles. je hebt nogal wat voor je kiezen gehad, en je staat er midden in!!! verwacht van jezelf ook geen wonderen. geef aan wat je mogelijkheden zijn en wat je onmogelijkheden zijn. snappen ze het niet, dan maar niet. ik ben er zelf helemaal op stuk gelopen om maar aan verwachtingen te voldoen van anderen (burn out) en geloof me: geef je grens aan, en ga hier niet overheen. je lijf en emotie geven niet voor niets signalen. ga niet over die grens, en laat er niet overheen lopen. laat er ook niet tegenaan trappen door dat onbegrip wat zo'n nare nasmaak achterlaat over jezelf. probeer het echt los zien. misschien kan je met je hulpverlener hierover praten hoe dit mogelijk is. want écht, het scheelt zoveel pijn en frustratie als je dit los kan laten zodat je zelf de rust vind om op JOUW tempo de draad langzaam maar zeker weer op te pakken. echt een beetje lief zijn voor jezelf hoor! juist als anderen het niet snappen. leg je lat niet zo hoog, ook niet door jezelf, ook niet door anderen.
op emotioneel gebied heb je al vorderingen gemaakt.
je hebt de stap genomen om handvaten te zoeken, je BENT al bezig om handvaten te zoeken dus WEL DONE tot zover!! dit getuigt net zo goed van je goede wil en je spirit om de draad weer op te pakken!! dit vereist OOK doorzettingsvermogen!!
niet vergeten hoor ;-) en wat er achter de schermen gebeurd dat zien mensen niet, ze snappen het niet., ze kennen het niet. ze zijn gefocust op productief zijn, optimaal functioneren. en dat kan NU nog even niet, maar dat komt echt wel....!!
emotie kent geen tijd. al gaat er 2 jaar overheen, wat dan nog? er staat geen tijd voor dat je het maar even verwerkt, je erover heen zet en het weg kan gummen uit je gevoel. onmogelijk! je bent een mens met gevoel en zoals ik al zei: nog steeds geen robotje. take care! ik vind dat je heel goed bezig bent, en zéker op het juiste pad zit, ook al gaat het anderen (en daardoor jou?) niet snel genoeg.....dat is HUN probleem dus zorg ervoor dat het niet jouw probleem gaat worden :) (sorry voor de lap tekst, maar weet uit ervaring dat je echt de tijd moet nemen want dit is ZOOO belangrijk, en moest je gewoon even een hart onder de riem steken)
Wauw, wat een enorme hoeveelheid inzicht een liefde lees ik hier.... sorry, klinkt misschien zoetsappig, maar zeker niet zo bedoeld. Girlesque: hier MOET je gewoon heeeeel veel aan hebben. Dit kan dus óók.
Maar zij, als GVers, staan los van je.
Je geliefden staan je zo na en zullen zich zo machteloos en hulpeloos voelen: zij zien, horen voelen je en kunnen voor hun idee niks zinnigs doen voor je.
Geef aan, waar je op dat moment behoefte aan hebt, wat je nodig hebt. En als je dat niet kunt voelen, geef dát dan aan.
En laat alle reacties van de mensen om je heen, die je pijn doen, los.
Klinkt makkelijk, is het niet, maar het helpt je wel. Je hebt meeeeeeeeeeer dan genoeg om mee bezig te zijn.
Luister heeeeeeel goed naar jezelf, je gedachten, je lijf. Neem het heft in je eigen handen, neem je verantwoordelijkheid zelf. Troost jezelf, wees lief voor jezelf. JIJ moet er doorheen, op JOUW manier en die manier is goed. Werk samen met je hulpverleners. Je bent een kanjer meid, echt!!!!
FANTÁSTISCH hoe je ermee omgaat.
ik vind je echt een toppertje, en hoop dat Girlesque hier de kracht en moed uit kan putten om ongedwongen HAAR eigen weg kunnen/durven gaan op HAAR eigen manier om de draad weer op te pakken, want ze ZEKER heel goed bezig en goed op weg. Girlesque, blijf vooral in JEZELF geloven, en je zal zien dat je op een gegeven moment de mensen met onbegrip een poepertje kan laten ruikten, want met jou spirit pak je écht de draad wel op meis!!
het begrip wat je nodig hebt kan je vinden bij e hulpverleners, dus laat het onbegrip niet bepalend of beperkend zijn hoor! leer het los te laten, het is écht mogelijk!!!
En een vraagje: denk jij serieus, na het lezen van de tekst, dat het probleem van vraagsteller generaliseren is????
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.